hoppning med unghäst..

Ida_79

Trådstartare
Jag undrar när man ska börja hoppträna sin unghäst? Han är nu snart 4 år.. Kan grunderna i dressyren.. :banana:

Sv: hoppning med unghäst..

Man kan påbörja hopputbildningen i princip så snart hästen går att rida i alla gångarterna och kan svänga och stanna. Börja med övningar med bommar på marken så att bommarna blir en naturlig del av träningen. Sen kan travhoppning över mindre kryss eller koppelräck vara en lämplig fortsättning.
Så börja du att hoppa! :)

Sv: hoppning med unghäst..

när dom kan broms o gas och e lydiga kan man börja hoppa. ska gärna gå att svänga i galoppen med...=) gjorde så här ja... ;) med min förra ponny hoppade jag alla olika hindertyper för att han tyckte de va skoj....ibörjan va ju hindren bara 30 cm höga men efter ca 1 månad hoppade vi 80 :D . (han var sååååå säker sig själv).. en bra grej när man hoppat dem lite smått e att ställa ett kryss på x...längsmed medellinjen....rida lite snett på (snett igenom) så lär dom sig byta efter. dom tänker inte på d men gör sen rätt varje gång :smirk: funkade skit bra.... han e nu i skåne o ska bli tävlings ponny på riktigt=)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige skickar 18 lovande SWB-hästar till Unghäst-VM i hoppning 2024. De talangfulla unghästarna, fördelade i tre åldersgrupper...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är intresseanmälan öppen för Unghäst-VM i hoppning 2024.
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 356
Senast: fio
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 527
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?