hoppning, islandshäst?

S

Svea_ox

Kan man hoppa med en islandshäst?
jag tkr hoppning verkar kul men har en islandshäst. är det fritt fram att lära henne? :bump:

Sv: hoppning, islandshäst?

Ja de är bara att ställa fram och hoppa :p :p :p
Jag va ute och hoppade i skogen me min isis igår ! Hon älskar de :love:

Har en kompis som med sitt sto rider för Ulrika Bidegård. Ser helfränt ut när de hoppar.

OlleAtlas

Jag har hoppat clear round med min isis :D Han älskar det.

Klart man kan :)
Jag var och tävlade igår (klubbtävling) och i trailen var det hopphinder med. Och kanske hälften av hästarna iallafall hoppade jättefint (40 cm visserligen men ändå). Och jag kan rabbla namnen på många islandshästar som hoppar högre :p

min kompis och hennes islandshäst hoppade ett 110 rättuppstående. Han tycker det är skitkul. :)
Min har inte RIKTIGT samma talang men gillar även han att hoppa hinder ute och han hoppar bra vid löshoppning.

Hej! Jag och min Islandshäst Frasse har hopat 80 cm utan problem .Han tyckte det var skitkul!! :rofl:

Javisst går det att hoppa med dem! Min Fluga älskar att hoppa och jag som från början tyckte det var helläskigt har lärt mig att gilla det jag med. Hon är pigg i vanliga fall men oj vad hon tänder till efter några hopp. Då vill hon liksom aldrig sluta :)

lite bildbevis av hoppade "lavaget" (islandshäst alltså):

Freyr%20och%20jag%20hoppar.jpg

Freyr och jag hoppar ca 110 cm

Prinsenojag.jpg

Litli-Prins och jag

freyr%20hoppar.jpg

Freyr och jag tävlar

/Malin

Började hoppa min Katla (16 år) för första gången för några månader sedan. Löshoppning 1,05 (än så länge) och hopp med ryttare 75 cm (än så länge). Nu vet jag ju att 1,10 inte var några problem för Malin :) så det borde ju gå .....i varje fall för hästen :p
Hoppning är urkul både för häst och ryttare, fast man blir ju lite räddhågsen allt eftersom åren går
catarina

såklart dom kan hoppa det är ju ponny/hästar...men tänk på att löshoppa innan så hästen förstår vad den ska göra och den kan ibland testa olika hopp hm harkel som helikoptersprång t.ex=) sen kandu hoppa lite småhinder i skogen sen kan du hoppa på bana men börja med småhinder eller cavaletti. lycka till..

Litli-prins som jag hade på foder 94-96 hoppade jag upp till 120 cm med ocg vi tävlade terränghoppning 80 cm (då för tiden var det en FIPO-gren som hette GL.1. och vi hade ett helt gäng medaljer från den tiden) och 90-100 cm banhoppning med placeringar. Prinsen är ca 136 cm i mkh.

Freyr löshoppade 140 cm och jag hoppade 130 cm med honom (enstaka hinder). Vi tävlade upp 100 cm i banhoppning och 100 cm i fälttävlan. Terränghoppning (FIPO) 80 cm. Freyr är 133 cm i mkh och tävlas fortfarande i hoppning och dressyr av sin nya ägare!

Hoppa med isis är KUL! Men hur isisar hoppar är väldigt individuellt! Endel skulle utan problem kunna starta i ponnyallsvenskan och andra hoppar "hellre än bra"!

/Malin

när vi börjar med löshoppning, vilken höjd, viket avstånd och hur många hinder är lämpligt att använda?
Vad beror den skiftande förmågan att hoppa på? Ovana? Ärftlighet?
snerpa

Visst kan man de;)! Jag brukade hoppa med min islänning jag hade och hon var bra på de och tyckte de var roligt! :D

mina polle skuttade över 85 förra veckan och tycktes vara mycket oberörd ;)

Alla hästar kan hoppa, gymnastikhoppning är oxå bra för att hästen ska få träna sin smidighet.
Tävlar själv hoppning å vanlig dressyr(inte islandshäst dressyr) med mina isisar å det går utmärkt.Dessutom tycker jag de blivit bättre ridhästar än om jag bara skulle träna gångartsridning.

Jag provade häromdagen att ta ett skutt med min nye isis. Hmmm gick ju inte helt lysande kan jag ju säga. Det var ett kryss på max10-15 cm och han plöjde rätt igenom det. Försökte flera gånger men icke. Fast på uteritter hoppar han runt 60 cm. Fast jag antar att det bara behövs lite träning. :D

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka