hoppning, islandshäst?

Sv: hoppning, islandshäst?

Hoppa lite högre hinder (ej kryss) Min häst vill inte hoppa under 50 cm det är bara trist ;)
I vårt fall började "hoppkarriären" ;) med jätteroliga grodhopp men efter endas några gångers hoppning är hon nu som en grand prix häst i hoppning :D eller nja kanske inte riktigt.
Catarina

Jag hoppar lite i skogen med isissen ibland, har även hoppat "vanliga" hinder också även om det inte var så högt. Så visst går det! :)

Tack! Jo Freyr är en talang på hoppning och eftersom jag är hoppryttare i grunden och tycker det är väldigt kul så tog jag det tillvara!

/Malin

Förlåt, jag har inte sett ditt inlägg förrän nu och eftersom ingen annan svarat så göt jag ett försök:
När man börjar med löshoppning är det bra att först låta hästen trava/galoppera/ta sig över bommar liggande på marken på samm avstånd som man sedan ställer upp hindren. sedan är en bra kombination att ställa upp ett lågt kryss som man hela tiden håller på samma höjd eller ev. höjer bara lite och sedan 2-4 galoppsprång och en oxer. Räkna med ca 3 m/galoppsprång - prova och korrigera avståndet om det behövs. Tänk på att hästen skall galoppera på och inte "slöa". 5-7 språng efter att de värmt upp över bommarna är lagom i början. I regel inte mer än 10 språng ens för en vältränad häst. Om hästen stannar och inte vågar hoppa - sänk hindret och ge hästen självförtroende och höj inte mera den gången.

många isisar kunde nog bli bättre på att hoppa än de är o de rids och "tränas" rätt för det. Det är inte alltid ryttarna kan hjälpa hästen optimalt. Sedan är det nog viss ärftlighet, lösgjordhet, smidighet och vilja som avgör.

/Malin

jag jag e oxå hoppryttare i grunden och ska försöka lära min kuse i framtiden o hoppa :P de kommer bli en utmaning :P hehe men jag älskar o hoppa :) men dom måste ju ha lite kapacitet me men nått språng här o där ska den nog klara :P hehe :smirk:

jag hoppade 1,05 på min förra isis, han jag rider nu är löshoppad på 1,10. en kompis till mig löshoppar sin på 1,30, och han har gått ett par clear rounder på upp till metern.

så visst kan man hoppa med dom! satans vilken spänst dom har i sina små ben. :D

Jag har precis börjat hoppa lite med min häst och det är ju jättkul! :)
Dessutom har jag fått för mig att om man har en femgångare som har svårt för att resa upp sig och samla sig, t.ex. i galoppen, så kan det hjälpa att hoppa en del. Vad tror ni?

Som sagt så varierar hopptalangen hos hästarna rejält. Min 5-gångare är fullständigt värdelös på att ta sig över hinder. En gren i skogen som skrittas över kan vara fullt tillräckligt besvärligt - det är inte helt ovanligt att han lyckas slå i alla 4 hovarna... :crazy:

Bommar på banan brukar han klara dock, men blir det högre än så kan han lika gärna hoppa rakt in i hinderstödet eller på sidan om hindret. Dessutom går det VÄLDIGT fort (tänk ponnyhoppningen i Globen och öka farten lite till...) så det känns lite småfarligt.

Visst skulle jag kunna lära honom hoppa om jag ville (också hoppryttare i grunden), men han är 15 år nu och har andra saker i livet som han ska göra istället. Han ska lära mig rida femgång och därför sparar jag på benen så han håller längre för det ändamålet istället.

Men vi har en fin liten hinderpark i stallet och de yngre ryttarna hoppar en hel del!

de tror jag oxå..
jag tror att hoppningen stärker bakbenen väldigt mkt!
jag ska garanterat hoppa me min isis som jag har i framtiden... även fast de kanske inte e några höjder så ska jag iallafall hoppa några skutt.. de hjälper ju oxå. fast jag vill ju hoppa högt :P hehe men då skaffar jag mig en stor häst isåntfall... de va ju hoppningen jag började med så den kan jag :P
här e en bild som e tagen förra sommaren.. höjden va bara 80 men de va bara en träningstävling... o hästen kunde betydligt mer...
men nu e han död... :(
bebisen.jpg

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka