Hopplöst att hitta sadel...

E

Emina

Nu ger jag snart upp. Behöver alla tänkbara råd och tips om fabrikat/modeller som skulle kunna passa en korsningsponny med låg manke och riktigt bred och rund rygg. Har provat bl a Griffin haflinger/cob X-vid, Wintec m. vitt kopparjärn, Prestige/Appaloosa bomvidd 37 (den vidaste dom har) men ingen passar. Alla har varit för små/trånga. Ryggen kan liknas som ett äpple, platt och rund. Sadelprovare?? Ja, har haft ut två stycken men har ändå inte lyckats att lösa sadelproblemet.

Sv: Hopplöst att hitta sadel...

Griffin haflinger/cob går att beställa i xx-vid på Hööks. Wintec finns i en bredare variant, Wintec Wide som har tre utbytbara koppjärn som är vidare än det vita.

Hej
Prova Knights Robin Hood.
Den passa många de här runda hästarna, Pessoas ponnyfb likaså.
/

Uteslut inte de bomlösa alternativen! Jag har själv en mkt bred häst, och efter att laborerat lite hit och dit med olika sadlar så önskar jag mig nu allrahelst en bomlös - för i längden blir det så tröttsamt att aldrig hitta något som passar i längden. Men såklart får man då beakta om hästen har justa ryggmuskler (dvs ingen ryggrad/tornutskott som sticker upp ovanför musklerna) och om jag som ryttare har en sits och balans som fullständigt raserar utan en traditionell bom... ;) Men på mig så låter en äppleformad rygg som en möjlig rygg för bomlös. Särskilt som jag tror att inga andra sadlar egentligen kommer att kunna passa optimalt - hur vida de än är jämfört med alla andra på marknaden. Konstigt egentligen att det inte finns sadlar till alla bredder av hästar...

Liknande trådar

Utrustning Jag har skaffat ny häst som ser annorlunda ut i ryggen mot min andra. Jag har tidigare bara behövt leta efter sadel till rak och...
Svar
8
· Visningar
3 831
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 353
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 980
Utrustning Jag vet att det redan finns ett par trådar där ägare letar sadlar till hästar/ponnyer som ser liknade ut som min, men jag känner att jag...
Svar
4
· Visningar
1 384
Senast: Nela88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka