Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*
Nu hoppas jag att du visst ska ha häst snart, trots ditt senaste inlägg.
Om man ska titta lite objektivt på ditt utgångsläge:
*Begränsad ekonomi vad gäller inköp
*Löpande månatliga kostnader OK
*Ridskoleryttare som även rider utöver lektioner
*Ingen tidigare hästägareerfarenhet
*Läromästare i lämplig prisklass anses för gammalt
Jag skulle då föreslå att du fr.o.m nu sparar undan ca 3000 kr/mån (som är en hyfsat normal månadskostnad för en häst om man inte bor i storstadsområde, inkl stallhyra, foder, hovslageri, försäkring, träningskostnader) i ca 6 mån = 18000:- extra att lägga till de pengarna som ni redan har budgeterat för.
Ta sedan hela påsen med pengar och köp en normalbegåvad 8-10 åring som är grundutbildad (dvs ca LB dressyr, 1m hoppning).
Det finns ca 13 på dussinet av sådana hästar, de är inga stjärnor men kan vara trevliga, lätthanterliga individer som du kommer att utvecklas på.
Om du måste sälja hästen pga studier om några år så är den i bästa fall vidareutbildad och fortfarande skapligt ung och i värsta fall samma utbildningsståndpunkt som vid inköpet och fortfarande skapligt ung. Detta medför att du troligtvis inte kommer att förlora några större pengar på köpet.
En unghäst skulle jag starkt avråda ifrån. Du verkar inte ha kunskap nog att utbilda en unghäst, ens med hjälp av tränare. Risken är överhängande att du får en jobbig tid och en häst som måste säljas till förlust tack vare att den inte är utbildad i den mån man kan förvänta sig för sin ålder.
Lycka till hur du än väljer att göra!