Hopphöjd???

E

Emmiz

Hej !
Jag undrar om någon kan kanske hjälpa mig?
Jag har ett litet russto som jag brukar hoppa med lite då och då.
Men nu undrar jag hur högt ni tror att jag kan hoppa med henne!?
Hon är en B och är väldigt seg...

//Emmis :laugh:

Sv: Hopphöjd???

Det beror ju på hur högt hon kan hoppa :p
Hur högt har du hoppat med henne tidigare?

Väldigt svårt att säga. Allt ifrån 40-110 cm i princip, om jag skulle gissa. Du märker nog själv när hon inte "kan" högre eftersom hon antagligen stannar/river med magen då. Men prova dig fram och hoppa inte allt för högt med en gång bara!

Det beror väl på hur duktig DU är.
Din tränare sätter nog upp en lämplig höjd för er, och den höjden kan du ju även hålla när (om) du hoppar själv.

Helt varierande höjd beroende på olika hästar. Min D ponny hoppar upptill 120 cm på träningar och 130 löshoppning. Så testa dig fram, du märker när det blir för högt.

Man ska inte "testa sig fram"!
Man ska ta den höjd som tränaren tycker är lämplig.
Speciellt ett barn som förmodligen inte har så mkt rutin!
Lite dumt att förstöra ponnyn (eller ungen) i förtid.

Jag tycker också att du kan testa dig fram lite förskitigt, när ni klarat en höjd som du är nöjd med t ex 50-60 och om det gick bra kan ni ju hoppa ett tag på den höjden och sen hoppa några enstaka hinder som är lite högre. :D
Lycka till!

Tycker inte du ska testa dig fram, det kan gå väldigt fel. Be någon duktig vara med dig om du ska hoppa själv som kan hjälpa dig att se vad hästen klarar. Annars ta hjälp av tränare.

Håller med vissa här. Testa låte inte som en bra ide'. Det kan gå illa för både dig och hästen. Fråga din tränare(om du har någon) eller en erfaren vuxen.

Väldigt svårt att säga. Allt ifrån 40-110 cm i princip, om jag skulle gissa. Du märker nog själv när hon inte "kan" högre eftersom hon antagligen stannar/river med magen då.

Finns ju även hästar som försöker hoppa större/ur knasigare lägen än dom klarar och därmed kraschar. Jag håller med dom flesta andra i tråden, hoppa den höjd som tränaren anser är lämplig.

Håller med flera här, kolla med tränare och känn efter själv hur mycket ni kan och klarar av.
Beskriviningen på ditt lilla russ stämde väldigt bra överens med min förra ponny och med henne hoppade jag som högst 1 m. Hon var väldigt tjock och hade inget vidare tempo men det är ju inget man kan skylla på henne för:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 725
Senast: Häst_
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 508
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka