Hopphingst som lämnar smått

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lewis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 498
Sv: Hopphingst som lämnar smått

Swift var 173 cm, han var pappa till mitt jättesto och har generellt lämnat stort - så det är kanske inte så konstigt att den avkomman blev stor.

Förvisso, men ändock.... I de fall jag tagit upp har avkomman mer följt hingstarnas storlek än stoets... Tror inte man kan generalisera och säga att storleken kommer från den ena eller den andra föräldern, då det uppenbarligen skiljer mellan olika hästar (dvs vad de har anlag för). En stor häst kan ha anlag för smått, och en liten häst kan ju ha anlag för stort, man vet aldrig vad man får...;)

Escudo 1 är 1.66 i mkh. Vet dock inte hur han förärver sig..
Dirco Hästak är bara 1.60 och har -2.2 i mkh blup.
De lite äldre; Artist och Elizar lämnar med smått.

Hej sen är ju frågan om du ska behålla fölet eller om det ska säljas. Ska det säljas så ska du nog fokusera på vad som passar din häst extriört, temp osv. Fnns väldigt många fina lätta hingstar som står i sverige.
mvh

Jag ska sälja fölet och är ute efter en hingst som dels är intressant (ur sälj synpunkt) och rent stam mässig är bra och helst med egna meriter. Naturligtvis måste den också stämma i hop med mitt sto, som bla har lång rygg så en sådan hingst är ju inte att tänka på. Visst har vi fina hingstar i Sverige, men jag är inte intresserad av ex Artist eller liknande. Jag är inte heller ute efter att få en medelmåtta häst, kommer förövrigt inte betäcka henne om hon inte får diplom på treårs testet. ;) Fler förslag?

Hej. jag tycker du själv hade ett bra förslag :) Contendro I
han passar enl. tyskarna allra bäst på STORA ston, han är en dubbeltalang (bruksprov: totalt 144,7 (1a), Dressyr 131,09 (3a) och hoppning 147,29 (1a) ) Wind Dancer går ju själv hopp men har tex Weltmeyer som farfar, så det kan säkert bli en bra hoppare som rör sig bra :D aldrig fel, blodet är populärt om du ska sälja, det har de senaste åren varit ett litet gäng som tillsammans tagit in honom så kostnaderna har inte varit astronomiska, däremot blir ju semin biten lite dyrare. han kortar upp ryggen skulle jag tippa.

Om Escudo kan jag säga att de två avkommor jag har e honom blir stora ca 170, stoet är ca 168. de jag sett i Ty har alla varit av bra storlek, inte sett ngn liten faktiskt, annars är de mycket bra!!

MVH/Northern

Hej hopp!

Har inte tänkt efter så mycket än men rent spontant så kom jag på ARTIST Han har ju jättefina egna resultat och lämnar små hästar. Han är ju så fin med....:)
QALLE är inte så stor heller om jag inte minns fel. QUITE EASY blodet verkar framgångsrikt...
Diggar MARATON och MAGINI med, men de kanske inte lämnar smått...:confused:

Artist är tyvärr sänkt till C och därför tagen ur avel.

Maraton ger smått.

Hallå Lewis! Oj va stor hon har blivit. din hästs "lilla" storasyster fungerar nu jättebra. är felfri i stort sätt i alla sina klasser. . "tyvärr" hoppar hon fortfarande lite för stort så vi tar det lugnt. ska deb 120 innan jul och sedan är siktet inställt på 130 nästa år och championaten. Enligt tränare finns här kap för svår klass.
mvh Emma

jag såg inte bilderna så jag gjorde såhär ;)

Senast ändrad:

Hej hopp!

Har inte tänkt efter så mycket än men rent spontant så kom jag på ARTIST Han har ju jättefina egna resultat och lämnar små hästar. Han är ju så fin med....:)
QALLE är inte så stor heller om jag inte minns fel. QUITE EASY blodet verkar framgångsrikt...
Diggar MARATON och MAGINI med, men de kanske inte lämnar smått...:confused:

Quite Easy har lämnat en hel del stort oxå (mitt sto var 160cm, men hennes son e QE är 171cm.)

Artist är tyvärr sänkt till C och därför tagen ur avel.

Maraton ger smått.

Fast det är väl både och. Maraton var ju känd för att ge ojämnt. Vissa var 180cm och vissa 155cm.

Jag har sett mkt varierande storlek på just Maraton avkommorna.

Fast det är väl både och. Maraton var ju känd för att ge ojämnt. Vissa var 180cm och vissa 155cm.

Jag har sett mkt varierande storlek på just Maraton avkommorna.

Jag har bara sett smått efter Maraton men väldigt varierande efter Magini.

Bor du i Skåne??

Här ner om vi säger så här, runt början och mitten av 90-talet så fanns det en uppsjö enorma Maraton avk. Tror inte att dessa visades direkt utan de tävlades bara på. På den tiden åkte man inte och visade unghästarna om de inte var färdiga i kroppen och det var inte många av dessa giganter.

Däremot så är det säkert så att de lite mindre Maraton lyckades bäst på tävlingsbanorna ;) De andra var rätt tungridna

Liknande trådar

Avel Behöver hjälp med att hitta en grövre hingst till ett halvblodssto e: casa grande ue: Landlord. Min vän är inne på att betäcka sitt sto...
Svar
10
· Visningar
1 510
Senast: tabac
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: Freazer
·
Avel Planerar att betäcka mitt sto till våren och kollar hingstar tills jag blir knäpp, finns ju så många fina! Mitt sto är e. contagio och...
Svar
16
· Visningar
2 512
Senast: L8P8
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18