Hopphingst som lämnar smått

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lewis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 498

Lewis

Trådstartare
Behöver förslag till mitt sto som ska betäckas till våren efter ett förhoppningsvis bra treårs test :). Hon är e. Wind Dancer och trakenare (Altan) och är redan nu 174cm... Hoppar mycket bra, har bra trav, något flack galopp och super trevligt psyke (läs, det gör inget om hingsten står högt i blod...) Förslag på lämplig hingst?:bump:

Sv: Hopphingst som lämnar smått

Hm.. Maraton ger smått tror jag, Acacio likaså har jag för mig. Sen finns det ju hingstar runt 1,64 som man kanske inte ännu vet exakt hur stort/ litet de lämnar.. Feliciano är ju inte så stor, vet inte om han lämnar i sin egen storlek, Lamborghini är också av det mindre slaget..Finns nog många exempel. Hur är hon exteriört? Kan du tänka dig färskt/fryst/naturligt? Allt sånt spelar ju också stor roll, likaså om det finns ekonomiska begränsningar? Finns hur mkt hingstar somhelst, har man så man kan lägga ut mkt pengar på dräktighets/dygnsavgifter etc. så är ju utbudet defenitivt större :)

Ja det finns naturligtvis vissa begränsningar... Men jag funderar på Contendro

Några hopphingstar som har minst -2 cm på Blup är
Feliciano
Dirco Hästak
Acacio

Är det något speciellt som gör att du fastnat för just honom?

Behöver förslag till mitt sto som ska betäckas till våren efter ett förhoppningsvis bra treårs test :). Hon är e. Wind Dancer och trakenare (Altan) och är redan nu 174cm... Hoppar mycket bra, har bra trav, något flack galopp och super trevligt psyke (läs, det gör inget om hingsten står högt i blod...) Förslag på lämplig hingst?:bump:

Antar att du söker en renrasig halvblodshingst - men om JAG hade haft ett stort sto och ville avla fram en bra,mindre hopphäst så hade jag utan att tveka valt connemarahingsten Poetic Justice.
Han är över ponnymåttet själv, och har lämnat oerhört bra hoppanlag efter sig, även med halvblodsmödernen.

Kolla in alla hans avkommor:d

Green River xx RP127 (men han kanske bara används i ridponnyavel??)
Gillar även Dirco Hästak
eller någon connemara...

Jag ska betäcka mitt stora sto med Iowa 960 (kom till flyinge förra veckan tror jag, från frakrike) nu till våren. Jag kan ju inte garantera att det blir et litet föl, men han är ju bara 162cm själv så. De avkommor jag har sett efter honom har varit alldeles lagom storlek; allt mellan strax under 160 till 165 :) Men då vet jag inte hon stora mödrarna varit.:crazy:

Senast ändrad:

Dirco Hästak och Saint Amour är två små hopphingstar jag kommer på såhär på rak arm.

Jag ska betäcka mitt stora sto med Iowa 960 (kom till flyinge förra veckan tror jag, från frakrike) nu till våren. Jag kan ju inte garantera att det blir et litet föl, men han är ju bara 162cm själv så. De avkommor jag har sett efter honom har varit alldeles lagom storlek; allt mellan strax under 160 till 165 :) Men då vet jag inte hon stora mödrarna varit.:crazy:

en häst jag provred efter honom var 5 år och 180cm:crazy: och ganska kraftig, kommer ej ihåg vad det var på mammans sida,kan ju vara från henne...

Kom bara ihåg att det inte alls är säkert att du får en mindre avkomma bara för att du använder en hingst som lämnar smått.

Jag hade tidigare ett sto på 177 cm.
Henne betäckte jag först med Magini, som då ansågs lämna smått. Första avkomman är precis under 170, hennes helbror fick inte leva till vuxen ålder, men hade sannolikt blivit MINST 180 cm med tanke på hur stor han var redan som föl och ettåring.
Sen betäckte jag med lilla Everest och avkomman blev blygsamma 175 cm....
Detta sto hade en pappa som var 173, mamman 168 och bakåt i möderneledet var där sen mest ston under 160....

Nej, det är klart, hennes föräldrar är ju "bara" 167 och 170... Så man vet ju aldrig, men det skulle ju kännas bra att välja någon hingst som "brukar" lämna smått...

Jag ska vidareutveckla mitt svar ovan.

Jag har betäckt ett fullblodssto på 160 med en C-ponnyhingst (beställning från hingsthållaren) och det är mycket tveksamt om den fölungen stannar under ponnymått.

Vad jag vill säja egentligen är att den erfarenhet jag har fått hittills är att avkomman i ganska stor utsträckning följer stoets storlek, om det är stor skillnad mellan stoets och hingstens höjd.

Det där är ju det kluriga i hela avelsbiten:)

Det går aldrig att räkna ut med säkerhet vad det ska bli av det hela.

160 sto, med B-ponnyhingst påstar expertisen -kan aldrig bli en övervuxen ponny...

NÅGON SOM HAR BEVIS PÅ ANNAT??? Vore hemskt skoj att höra i sådana fall:angel:

Kan ju tillägga att C-ponnyhingsten som mitt sto betäckts med är 132 cm, dvs bara precis över B-ponnymått... Hade han varit tävlingsponny så hade de kanske lagt ner möda på att få ner honom till maxad B, de kan ju ibland sjunka lite om de slappnar av. 132 mättes han till på hingstpremieringen, såvitt jag förstått, och där är det ju knappast en lugn och avspänd miljö...

Jag ska vidareutveckla mitt svar ovan.

Jag har betäckt ett fullblodssto på 160 med en C-ponnyhingst (beställning från hingsthållaren) och det är mycket tveksamt om den fölungen stannar under ponnymått.

Vad jag vill säja egentligen är att den erfarenhet jag har fått hittills är att avkomman i ganska stor utsträckning följer stoets storlek, om det är stor skillnad mellan stoets och hingstens höjd.

Min erfarenhet är tvärtom... ;)
Sto, 160cm betäckt m Swift (169cm(?)). Avkomman blev 171cm
samma sto betäckt m QE (165cm), avkomma 171cm
Sto, 154cm, betäckt m Greve Molke (165cm), avkomma 163 cm på kvalitén (växer fortfarande...)
Sto, 155cm, Betäckt m Bourbon (168cm), avkomma 163,5cm på kvalitén (växer fortfarande hon oxå...)

Senast ändrad:

Swift var 173 cm, han var pappa till mitt jättesto och har generellt lämnat stort - så det är kanske inte så konstigt att den avkomman blev stor.

Hej här kommer några bilder från maj i år. (hon är två men född i mars)

P1010002.jpg

och

Winni1.jpg

jag såg inte bilderna så jag gjorde såhär ;)

Liknande trådar

Avel Behöver hjälp med att hitta en grövre hingst till ett halvblodssto e: casa grande ue: Landlord. Min vän är inne på att betäcka sitt sto...
Svar
10
· Visningar
1 510
Senast: tabac
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: Freazer
·
Avel Planerar att betäcka mitt sto till våren och kollar hingstar tills jag blir knäpp, finns ju så många fina! Mitt sto är e. contagio och...
Svar
16
· Visningar
2 512
Senast: L8P8
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18