Hopphästar med lösa benbitar

DaydreamBeliever

Trådstartare
Ni som tävlar på seriös nivå - hade ni kunnat köpa en häst som haft lösa benbitar i bakknäna, dock opererad?
Hade bestämt mig för att köpa en fyraåring jag varit och tittat på , och fick sedan veta att den opererades för benbitar som tvååring. Enl. ägaren så skulle det inte ha någon betydelse eftersom den opererades innan 2-års ålder.

Pratade med mitt försäkringsbolag, och går hästen igenom en vanlig vet. besiktning så skulle det inte vara något problem att flytta över hästen till mitt bolag och höja livsförsäkringen, och alltså få ut denna om hästen skulle påverkas i framtiden av detta.

Men jag vet inte om jag törs, och sen är det antagligen ganska så mycket svårare att få en häst såld som haft lösa benbitar. Även om det är vanligt, och säkert många oröntgade går med det utan problem.

Känns bara så himla trist, har letat efter ny häst så himla länge, och trodde nu äntligen att jag hittat en. Men alltid är det nån hake..

Sv: Hopphästar med lösa benbitar

Om den går igenom en vet besiktning ua med böjprov hade jag chansat om hästen går att fullförsäkra. Op före 2-års ålder när den inte är belastad och tränad med skramlet i lederna ser jag som mkt positivt jämfört med en 5-åring som blivit halt och op för detta med ev skador på ledbrosket som följd. Är du osäker så skicka bilderna till en annan veterinär för en second opinion. Kan rek Palle Brink på ATG i Malmö, en av Europas absolut bästa kirurger som opererar många hästar med olika konstiga problem årligen.

Du kan ju alltid ta nya plåtar och kolla så det fortfarande ser ok ut.
Gör det det hade inte jag tvekat.

Gör en ny röntgen i samband med klinikbesiktning, är både röntgen och böjprov och allt annat bra, så skulle jag inte tvekat

Hellre en häst som är opererad innan den fått problem, än en som åtgärdas efter att den haft problem. Då är inget skadat.
Lösa benbitar är väldigt vanligt och många hästar som har det får aldrig ont av dem eller märker aldrig av dem.

En häst som fått dem bortopererade innan de hunnit ställa till med något är egentligen inte något chansartat köp alls om den är ua på besiktning och går att fullförsäkra. :)

jo men visst är det så, men å andra sidan så har den inte hunnit vara igång så pass mycket så den har kunnat påvisa hållbarhet !?

Fast hur många unghästar har det?

Är ju inget som säger att en utan lösa benbitar håller, det handlar ju om mer än det, finns ju andra delar på hästen som kan ha brister p.g.a. fel utfodring och dåligt med motion under uppväxten, för hårt eller fel riden som ung t.ex.

Jag skulle köpt OM bitarna opererats bort innan de hade hunnit göra någon skada, OCH den går igenom en besiktning. I ett sådant fall så anser jag att OCD är ett ickeproblem (eftersom det eventuella problemet som skulle kunna uppstå pga OCD redan är åtgärdat)

Har själv viss erfarenhet, då jag sålt en häst som hade genomgått en sådan operation (opererad vid 4 års ålder i båda bakhaserna, hade inte haft några problem av det innan, bitarna upptäcktes vid röntgen inför försäljning). Hästen är i dagsläget 16 år och har tävlat msv hopp och dressyr. Aldrig haft problem av sina ben. Dessutom en stor och tung häst, som rimligtvis har mer belastning på sina leder än en "normalbyggd"

Kan tillägga (för de nyfikna) att operationen betalades fullt ut av försäkringsbolaget, och hästen fick inga reservationer i försäkringen.

Jag har precis sålt min häst, och han hade 2 lösabenbitar i ett bakben! Enligt veterinären har han haft dom sedan han var liten, nu är han 12 år och har tävlat och tränat väldigt flitigt och har ALDRIG varit halt eller haft problem med benbitarna! Han har sina kvar alltså! Fler och fler hästar har lösabenbitar! Och du sa att det blir svårare att sälja, jag håller med! Det är en hel del som blir livrädda bara dom hör att där är något på röntgen, men sedan vissa som vågar chansa! Det är givetvis en risk! Lycka till!

Den är väl bara 4-år? Svårt att bevisa hållbarhet ännu på en så ung häst som inte har börjat prestera och tränas ordentligt.

Jag skulle göra en klinik besiktning med ny röntgen. Om allt är Ua, hade jag köpt hästen om jag tyckt om den och sett potential hos den.

Alla hästar kan gå sönder, även de som inte har något på röntgen.

Visst är det det, men jag menade eftersom du sa att bättre en ung häst som blir opererad, än en äldre som det upptäckts på senare genom hälta, visst är det så, men hade hästen varit opererad som ung och SEN visat att den håller, hade ju varit det optimala.
Visst finns det andra saker som påverkar, och det är ingen garanti för att hästen håller även om den är felfri på röntgen, men det torde ju vara en större chans.

Men ni hade absolut röntgat innan köp? Vi har ju bokat in tid för vet.besiktning på klinik, men får se om det går att ändra så vi kan röntga också, om jag nu bestämmer mig för att ta hästen.

Om min veterinär okejar och mitt försäkringsbolag tar hela försäkringen utan reservation så hade jag köpt hästen.

Jag skulle ha köpt om jag trivdes med hästen, den blev ju opererad så tidigt och den har då (som någon skrev) antagligen inte hunnit förstöra sig.
Vi sålde en häst som opererats för lösa benbitar, men röntgade alla benen så de inte fanns några på de andra benen. Veterinären sa att det skulle inte vara någon fara och hästen skulle inte ha ont av det i framtiden och kunna ridas lika hårt som någon annan.
Borde vara samma sak med denna hästen? Även våran opererades innan två. Så om den går igenom veterinärbesiktningen hade jag köpt.

Jag hade köpt hästen.

Går den i genom besiktning, ok att fullförsäkra och du trivs med den finns det väl inget att tveka på.

Benbitarna är ju bortplockade, det är inget du behöver oroa dig för. Som tidigare sagts så är det ju dessutom i så tidig ålder.

Jag hade inte känt att jag hade behövt röntga vid besiktningen. Hade inte heller haft några som helst problem med att köpa en häst som har plockat benbitar någonstans.

Min gamla tävlingshäst som jag köpte när han var 12, hade de plockat en benbit på i en framkota. Den var inte medfödd, då han var friröntgad som 3-åring ua.

Jag hade köpt hästen.

Går den i genom besiktning, ok att fullförsäkra och du trivs med den finns det väl inget att tveka på.

Benbitarna är ju bortplockade, det är inget du behöver oroa dig för. Som tidigare sagts så är det ju dessutom i så tidig ålder.

Jag hade inte känt att jag hade behövt röntga vid besiktningen. Hade inte heller haft några som helst problem med att köpa en häst som har plockat benbitar någonstans.

Min gamla tävlingshäst som jag köpte när han var 12, hade de plockat en benbit på i en framkota. Den var inte medfödd, då han var friröntgad som 3-åring ua.

Håller helt med. En häst som har HAFT benbitar är ju inget att oja sig över. är dom borta så är dom. Sen vet ju den som opererade hur det såg ut inne i leden, om det var pålagringar osv. Jag skulle inte tvekat en sekund.

Kanske inte hjälper dig något, men ändå ett bevis på att hästen kan fungera fint med lösa benbitar. Vi hade en häst i stallet som såldes till Trevor Coyle, tävlades upp till 1.40 och skulle säljas till Mexico, då upptäckte dom att hon hade 5 lösa benbitar. Då hon inte gick att säljas skickades hon nu hem till ridskolan och går lektioner, dock dom avancerade.. :D Så vi har en fin ridskolehäst som fungerar väldigt bra. :)

delvis knapplån

Besiktigade i alla fall hästen idag, och den gick igenom =) Och bara lovord från veterinären om hästen i allmänhet.
Ska prata med försäkringsbolaget och ge dem hästens försäkringsnummer från gamla bolaget, och höra om de vill se bes.intyget också. Går det då bra att försäkra utan reservationer (vilket det säkert gör) , så är det bara kontraktet som ska skrivas på sen.

Det upptäcktes ju redan när hästen var 7-8 månader , men fick opereras först som två-åring, och hästen var ju aldrig halt, (var svullen och gallig bak så de åkte in och röntga) så det känns bra det här. Men jag tänker hellre till en gång för mycket, än inte alls.

Senast ändrad:

Förhoppningsvis , var stängt på Folksam igår, och idag , så får ringa imorgon, så får vi se, men jag tror inte det blir några problem.

Jag såg din tråd först nu och såg att du hade köpt hästen, men tänkte att jag ändå kan dela med mig av mina erfarenheter. När jag köpte min ena gick han inte igenom veterinärbesiktningen. Han var bland annat opererad för en lös benbit (birklandsfraktur) i ena bakbenet som femåring (vilket upptäckes när han skulle säljas då och inte gick igenom veterinärbesiktningen), sen visade han hälta båda fram där han har hovbroskförbening och pålagringar. Vi fick honom väldigt billigt i förhållande till vad han hade gjort och tog en risk (veterinären sa att det var omöjligt att veta om han var halt pga pålagringarna och hovbroskförbeningen eller överansträngning). Det som gjorde att vi vågade satsa var att han var väldigt hårt tagen, gick sin första start någonsin på hösten som 6-åring och gick 140 på inomhussäsongen som 7-åring och var allmänt dåligt tränad.

Den hästen har inte varit halt en enda gång sedan jag köpte honom (3,5 snart 4 år sedan), och har tävlat både högt och mycket kontinuerligt. Nu säger jag inte att det alltid är rätt att köpa trots veterinära anmärkningar, men ibland går det hem och då kan man få en riktigt fin häst till billiga pengar.

Sen skulle jag nog inte någonsin tveka för att en benbit har opererats bort vid så tidig ålder. Lycka till med hästen och hoppas att den håller ihop!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
683
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 121
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar