Hopphäst med väldigt vinklade haser fram

skjona

Trådstartare
Vi var och tittade på en stor häst som vi ev är spekulanter på.Denna häst hade väldigt vinklade framhaser.
Är detta till nackdel för hållbarheten?Den var i övrigt inte i full kondition och ganska dåligt musklad,men det har väl inte med saken att göra....

Sv: Hopphäst med väldigt vinklade kotor fram

Oj,menar kotor!De är väldigt vinklade,är lite dålig på anatomin,men har för mej att denna typ av framkotor är rätt vanliga på islandshästar är det någon som vet vad det heter?Och hur är det nu med hållbarheten?

Sv: Hopphäst med väldigt vinklade haser fram

Bara det att hästen har haser fram hade fått mig att backa, vinklade eller raka...

Hästen är uppenbarligen felaktigt verkad som föl. Följderna kan lätt bli överansträngning med inflammationer som följd, hur gammal är hästen?

Jag hade nog backat, iallafall om jag skulle ha hästen till nåt annat än skogsmulleridning, men däremot ser man ofta hästar som har väldigt vinklade kotor och klarar sig jättebra..
sen är jag ju lite travet-skadad där man analyserar alla vinklar in i minsta detalj och sållar :angel:

Hästen är uppenbarligen felaktigt verkad som föl. Följderna kan lätt bli överansträngning med inflammationer som följd, hur gammal är hästen?

Hästen är 7 år nu,den ligger dock ett år efter i sin hopputveckling eftersom den haft ett föl också.Hoppar 1:30 nu men påstås kunna mera.
Den är tänkt att ha som juniorhäst och kunna hoppa lite högre klasser.

Hovvården har nog varit eftersatt,den hade även en hovspricka som vandrat uppifrån som aldrig lett till hälta och var nästan utläkt.
kanske lite varningsklockor som klingar eller?

grunden till rätt benställning sätter man inom första månaderna hos fölet.
eftersom att hästen ändå är så pass mycket riden och utbildad verkar den ju kunna klara sig bra med sin benställning (hur fel den nu är) men det är ju svårt att veta hur den mår om 10 år. Men går hästen igenom på klinikbesiktning utan problem och vet säger att det inte är så farligt så hade jag nog litat på det.

Hovsprickan - är hästen alltså riden och tävlad med den?

Ja,hon påstod att den var väldigt liten och nerläkt nu och jag gick aldrig igenom hovarna eftersom vi planerar att provrida den igen med vår tränare.Detta var bara en liten första snabbkoll.

Vid ev köp gör vi givetvis en klinikbesiktning med röntgen m.m

Då hade jag gått vidare och litat på att veterinären ger en bra bedömning!

Lycka till!

Jag har själv har två hopphästar med långa veka kotor fram. Mor och dotter.

Modern gick 160 hopp, inga problem
Dottern är nu utdömd pga pålagringar i framkotan. Om detta kommer av överansträngning pga dom veka kotorna eller av en skada på senskidan som hon fick som 4 åring vet vi inte.

Sen brukar man säga att dom får lite trevligare gång med svung och svikt, dressyr hästarna är oftare längre och vekare i sina vinklar än hopphästarna, så det behöver inte betyda att det är något fel.

Så länge hästen går igenom och även röntgen om du nu skulle göra det så hade inte jag backat iaf.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?