Sv: Hoppbett

Jag har nu börjat rida på jakt kandar, vilket funkar fint:D

jag rider med tränsbett oftast. är vi ute och hemma så är han skithet, då kan det hända att jaktkandaret eller hackamooret åker på.. då blir det bara en kamp om jag försöker hålla ett normalt tempo med tränsbettet..

Jag rider på helt vanligt tränsbett eller tredelat sprenger-bett. Det som e lite vinklat..
Jag resonerar som så, att alla hästar från början kan gå på ett helt vanligt bett, och kan den inte det, så är det hos ryttaren problemet ligger.

Jag använder tredelade bett både i dressyren och hoppningen, som funkar jättebra.

Jag rider på helt vanligt tränsbett eller tredelat sprenger-bett. Det som e lite vinklat..
Jag resonerar som så, att alla hästar från början kan gå på ett helt vanligt bett, och kan den inte det, så är det hos ryttaren problemet ligger.

Jag håller helt med!

Cardett- vanligt delat tränsbett. (Han är så känslig att jag antagligen skulle klara att hoppa honom i grimma, men det kanske skulle kännas lite oseriöst att komma på träning i grimma:rofl: )

Fröken- 3-delat med fasta ringar

*KL*
Varierar mellan ett "vanligt" tredelat bett och ett tredelat gummibett.

Just nu fungerar hon bra på en tvådelad bridong med bettplattor.

Har tidigare ridit henne på tvådelat fullcheek och på rak metallpelham.

Jag har hackamoore, för det fungerar bäst.

Ska dock inköpa ett mjukare bett att hoppa med om jag ska börja tävla FT.

Har alltid försökt hålla mig till vanligt tredelat. Hade en ponny som var väldigt het under hoppningen, men som blev betydligt lugnare när han inte kände sig fast med ett skarpt bett. På heta hästar hållar man oftast alldeles för hårt, vilket man gärna gör eftersom det känns som om man riskerar livet annars. Men vågar man bara släppa på trycket "där fram" så har de ju inte så mycket att springa emot. Så fungerade han iaf och tror att det är den bästa lösningen på de flesta heta hästar.

Mina nuvarande damer går på tredelat. Har ibland en tungsticka också på den ena för att få upp henne något i formen.

Rider på tredelat bett så mycket som möjligt men har det här bettet när jag tävlar en av hästarna

Senast ändrad av en moderator:

Jag hoppar min häst med pelham, då jobbar hon rätt och vi kan hoppa hindrena harmoniskt och bra.

Jag har ett tredelat gummibett, till mazarin. ett väldigt snällt bett. Har även haft hackamore ett tag nu efter skadan när hon skulle stärka sej, men nu har vi börjat med bettet igen. Hon är väldigt lyhörd så det är väldigt skönt att slippa sätta på henne en massa skarpa bett.

Till Nypon har jag ett rakt Gummipessoa som hon trivs jättebra, har tyglarna på den mellersta ringen. Perfekt till hästar som är lite starkare, Och alla hästar som jag provat det på har trivts som fisken i vattnet med det :) Har provat både provat vanligt tredelat, och pelham och inget har varit riktigt bra. På tredelade blir hon väldigt stark, och man får lätt det här dåliga dragande. Pelham fungerar inte alls, det stänger hon av helt på och hoppar med sänkt rygg, och det är lixom antingen eller och man får inge bra flyt. Med gummipessoat går hon avslappnat, man behöver inte hålla någonting utan man kan vara väldigt mjuk precis som man vill ha det, och man får int flyt och stora runda språng.

Senast ändrad:

Varierar mellan olika bett, lite beroende på humör på pållen(rödhårigt sto:D ). Antingen rider jag på tvådelat gag, rakt bett, tvådelat pelham med dubbla tyglar eller jaktstång. Beror lite på om det är inne eller ute och vilken höjd vi ska hoppa. 130 klasser och uppåt funkar oftast med vanligt bett, är det lägre klasser blir det skarpare bett på!

Jag rider på samma som jag rider dressyr med (Dvs vanligt tränsbett) , men vet inte vad din häst ska ha! :p

jag hoppar just nu på hackamoore, men har tidigare hoppat på tränsbett. men har nu märkt att han trivs väldigt bra på hmet :D

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka