Sv: Hoppbett

Försöker variera så mycket som möjligt, men det blir oftast pessoa, tredelat och äppelbett.
Varierar då jag har hört att det är bra för hästens mun. Vet inte om det stämmer men han går bra på det mesta och är inte så stark. Ute i skogen blir det dock pessoa :)

Nu har jag läst era inlägg om olika bett och jag undrar nu vilken typ av nosgrimma ni använder till vilet bett. Jag har sett att det blivit väldigt vanligt (populärt?) med pullarnosgrimma. Men kan man ha det till tex pelhambett?

Ganska många diskutioner om att bettsla upp, sett i många olika trådar folk som skriver "Varför bettsla upp? Bara dåligt. Gör hästen lydigare i markarbetet."

Klart att det stämmer att du ska alltid utgå från det mildaste och hästen skall vara lydig i markarbetet, finns många som betslar upp i onödan.

Men hur många är det inte som rider på skarpare bett i världseliten? Tänker främst på hoppning.

rodrigo_pessoa.jpg

Är det så att vi ska be dom rida mer dressyr?

51Malin%20Baryard.jpg

Självklart skall man endast bettsla upp i nödvändiga fall och vara såpass medveten om bettets inverkan att man inte förvärrar situationen pga en hård hand. Så får du helt plötsligt en häst som är ännustarkare. Sen kan man alltid försöka gå tillbaka till det mildare, vilket man alltid skall sträva efter. :bump:

Rider med ett Sprenger Tredelat vanligtvis och oftast i bom arbete/lätt hoppning också:)
Men vid tävling /ordentlig träning så har jag ett Sprenger Tredelat pelham som både jag och bållen älskar!
Va värt varenda av alla 1625kr!!!:o :love:

Bell:
Hoppar henne med antingen "flippan-bett" eller jaktkandar
Rider vanligt på 2-delat fullcheck

Fille:
Rider alltid på 2-delat äpplebett

Utomhus o när hon är extra taggad (som nu när hon inte hoppat på ett tag) så har jag gummiklätt pelham.

Inomhus: (om hon är lugn) vanligt tredelat.

rider alltid m tredelat till vardags.

Jag hoppar på vanligt tränsbett. Om han är mycket stark och piss så har jag ett jaktkandar. :smirk:

men...nu behöver jag era råd=) Alltså. vad finns det för typer av bett, när man sitter där med en häst som inte är "som alla andra" en häst som är tuffare och av en helt annan "varriant" än andra. Vissa skriver att de inte tycker om skarpare bett, att hästen iband drar men då håller de emot typ... jag har ridit många olika hästar, men. ingen är som denna. det går inte att bara "hålla emot", jag vill inte ens behöva hålla emot, "dra" osv. jag vet att man inte rider med händerna. men. jag kan inte ånga omkring som en.. tok.. jag måste betsla upp. om det inte ska bli farligt för både mig o hästen. men även andra. och sålänge man vet vad man gör så tror inte jag att man skadar hästen mer än om man ist behöva slita o dra, eller krascha i ett stort hinder pga att hästen inte tog en förhållning mm.
Betsla upp och sedan jobba för att betsla ner. hellre än att det ska hända något farligt.
Jag har en häst på över 700kg. med mycket god vilja att ta sig frammåt. när det handar om just hoppningen. måste jag ha ett bett som hjälper mig att få hästen i en behaglig balans. jag har hört massor av kommentarer ang detta med bett. men. ibland måste man ju acceptera att hästar är olika. och det är def. skillnad från häst till häst. Så. Vad finns det för bettförslag.. förövrigt, inte pelham, pessoa osv. utan mer specialbett on ni förstår, och vart ni har hittat dem, osv.... help...please;)

jag rider min häst på ett 3-delat bett. Både när jag hoppar och rider dressyr. det fungerar hon bra på. ;)

Knapplån.

Pelle - Tredelaat, Rakt gummi, Pelham med delta, hackamore och nu pelham med två tyglar. Ska köpa ett kimblewick, tror att det blir bäst till honom.

Zeb - D-ring, tredelat, tvådelat

Cinna hoppas med rakt jaktkandar i metall, tygeln i stora ringen. Rids markarbete och dressyr på smalt tredelat i metall med droppe. Ute i skogen är det lite olika, ska man galoppera mkt eller hoppa på terrängbanan är det jaktkandaret som gäller, annars vanligt tredelat.

Peia har alltid smalt tredelat i metall med droppe ;)

Mazarin
jag har ett tredelat gummibett, Men nu har jag börjat hoppa på Hackamore oxå och det trivs hon väldigt bra på så ska börja växla mellan dessa nu :)

Nypon
på henne har jag ett gummipessoa, vilket hon trivs super på, har provat pelham en gång men jag säger bara aldrig mer alltså, usch det var ingen hit

Senast ändrad:

Men hur många är det inte som rider på skarpare bett i världseliten? Tänker främst på hoppning.

Men de rider inte på de betten varje dag/varje träning.....
I såpass höga klasser som världseliten rider är skillnaden mellan en nolla och ett eller ett par nedslag hårfin och det krävs extrem precision för att allt ska stämma - alltså krävs det att hästen kommer tillbaka direkt när man ber om det, det finns inga stora marginaler där inte...

Dessutom är det relativt många som rider sina hästar på olika varianter av tränsbett.

Hoppning: tredelat bett.
Min häst är väldigt het vid hoppning, men känslig så det räcker med tredelat för oss =)

Dressyr/ute:
Tidigare hade vi D rings- gummibett, men det tuggade min häst sönder haha! :D För tillfället har vi ett vanligt tvådelat gummibett... Får se hur länge det håller ;)

Jag har samma bett i hoppningen som i dressyren, ett sprenger. Jag vet inte riktigt vad modellen heter men det är ett tvådelat men fungerar som ett tredelat. Har för mig att det egentligen är ett bridongbett men att det fungerar precis lika bra på vanlgt träns. Blev erbjuden att prova det efter många andra försök utan framgång och både jag och hästen älskar det, inget mer hängande och dragande! :love:

Använder samma bett alltid när jag rider. Ett rakt pessoa äppelbett!

Jag rider på tredelat bett både vid hoppning och vid dressyr.

Jag hoppar på vanligt tre-delat bett
funderar dock på att köpa ett jaktkandar
att ha när vi tränar terräng , eftersom hon
tycker att det blir lite för kul ibland :p

prova med det vanliga först och se hur det funkar.. hoppar själv på ett två-delat pessoa av den anledning att hon blir så het när vi hoppar och jag hellre vi ta lite löst i henne och ge ordentlig eftergift istället för att slita och dra med ett vanligt bett.
Men har alltid vanligt bett i dressyren.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka