Sv: Hoppbett

-KL-

Måste bara fråga varför det är så många som byter bett mellan hoppning och dressyr? :crazy:

Jag rider på pessoa då jag inte orkar driva och hålla upp han sammtidigt. När jag dressyrar så blir det vanligt tvådelat tränsbett.

Kan tänka mej att det beror på att hoppglada hästar blir mer heta i hoppningen än dressyren, dock tycker jag att man ska ha sin häst såpass lydig att den även lyssnar när man hoppar. Vår ena häst går med tränsbett både i hopp och dressyr. Hon är bra mycket piggare i hoppningen men lyder ändå (kanske tack vare att jag dressyrar mest).
Anledningen till att jag tänkt byta på den andra är att jag tycker stången känns skarp, men skulle vilja ha typ ett snällare bett fast med hävstångseffekten som hon förstår bättre.

Jo men precis, tycker också att man ska kunna rida på samma bett, annars får man väl träna lydnad.. (Syftar inte på dig!)

Jag tycker man är ute lite på fel spår när man betslar upp hästen bara när det är hoppning, men såklart finns det vissa undantag! :)

jag rider endast på pessoa i hoppningenför att jag inte orkar få upp han ordentligt mellan hindrerna.. vi prövade att ha det nu eftersom han ganska tung och stor.. han är 170.. Men vi har ridit på vanligt tränsbett innan och det funkade bra men jag fick som sagt inte upp han och han bara lullade omkring..I dressyren så går han jätte fint på vanligt bett! Men sen tycker jag man ska klara av att rida sin häst på vanligt bett!

Egentligen är det inte "klarar av" jag menar. Jag klarar mycket väl av henne både i skogen och på dressyrbanan med tränsbett. Anledningen till stången är att hon går bättre på den och att jag tränar AR. Ska jag rida upp någon gång för Bent så måste jag kunna rida henne på blank stång med enhandsfattning. Hon är tränad med stång och tränad enligt AR-principen från början.
Vi vill hoppa lite som omväxling så vi inte bara nöter på dressyren och tröttnar på ridningen totalt. Så tror jag det är bra med lite allsidig träning.
Sedan ser det ju urlöjligt ut att hoppa med en akademisk stång (fast jag har gjort det när ingen såg:rofl: ). Tänkte mej en snäll pelhamstång kanske, skulle kolla om någon använde det...eller om det fanns bättre förslag.

Använder samma bett till allt. Ett rakt plastbett med fasta ringar. Synd att man inte får tävla med de för han går så himmla bra på de, så får nog ta hans tredalade då :(

Det kanske är plast helt igenom, o ingen metall. Då får man väl inte tävla på dem?

/Sanna:)

Pessoa :o Dock försöker jag hitta något komplement mot detta då jag inte riktigt känner att jag vill rida på Pessoat.

Jag hoppar på tredelat tränsbett eller rakt pessoa med delta.
Då han lätt vill bli lite lång och stark.
Testade igår det nya raka tränsbettet med fasta ringar och han fungerade väldigt bra på det. ( Han ska tydligen vara riden på rakt mycket hos förra ägaren)
Så nu ska jag träna lydnad och sen kanske det blir att hoppa på det raka :) Så slipper jag nog förhoppningsvis den tråkiga pessoa effekten som vill uppstå.

Senast ändrad av en moderator:

På min faktiskt ngt starka häst vid hoppningen rider jag bara på vanligt tredelat bett, det funkar klart bäst! Jag provade pessoa ett tag det funkade inte alls bra, det blev bara motsatt effekt, hon sprang iväg och försökte köra upp huvudet så fort jag tog tag i henne litegran, hon gillade alltså inte bettet! Jag tycker bättre om vanligt bett, och är faktiskt lite "anti-starkabett" :p men, sen beror det ju helt på vilken häst man har också.. ;)

Jag har tredelat tränsbett, funkar ok visst kan han bli lite stark ibland men vill inte rida med ett starkare bett:p

Jag hoppar på sidepull... :angel: Som du nog förstår är jag ingen jätteseriös hoppryttare (har hoppat typ 50-60 cm med islänningen)...

Hoppar på samma som jag dressyrar på. Ett tredelat med fasta ringar. Hästen är ganska stark och drar gärna iväg men ju skarpare bett du sätter i munnen desto mer springer han :p Växlar dock med några andra bett när jag inte hoppar.

Pelhamstång föredrar jag absolut, framför tex Pessoa som tyvärr är väldigt vanligt. Bara det får plats i hästens mun, samtidigt som man är observant på friktionen av gummit (om man har gummipelham).

Eller varför inte prova ett vanligt rakt tränsbett med fasta ringar, om du inte vill hoppa på AR-bettet.

Har ett bett till den lilla hästen, en typ av pelhamstång som jag tänkte prova så får vi se. Det är ett unghästbett så det är väldigt oskarpt, men har ändå lite hävstångseffekt.
Förresten, tack för alla svar.

Noffepoffe: Jag hoppar inte högre än du.

tvådelat med d-ringar och kopparrullar.

Det är jätte bra,fast jag har ett tre-delat :) hade det på min pålle när vi började träna igen i höstas för våran fälttävlanstränare, och ju mer med tiden han lugna ner sig efter all markarbete inom hoppningen vi la ner på hnm, så böt jag till vanligt tre-delat tränsbett, och funkar super i och med att han börjat kunna slappna av mer. :)

Mirre har jag hoppat på en massa olika bett.
Vanligt tränsbett, hackamore, pelham och pessoa. Innan hon blev skadad så hoppade jag henne bara på tränsbett.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka