Sv: Hoppavel kontra dressyravel.
det känns som om att de är lättare att göra sig ett namn inom hoppsporten/aveln, då de finns massor med väl stammade hästar inom hoppsektorn. Hela utbildningen är mer "latjo" är i dressyr, missförstå mig rätt. Men en unghäst som är hoppavlad lär ha mkt roligare sina första år än en dressyrhäst. De rids ut, de hoppas över allt, kravet på den perfekta formen o lydnaden är mindre, man vågar släppa ut dem i hagar med terräng i, de går tom ut, kanske även utan benskydd (en aning sarkastiskt kanske....). Det gör (tror jag) att de är lättare för gemene man att verkligen få fram en trevlig hopptalang, bara man har lite känsla för hästen som individ o är följsam över hindren. Men för en dressyrhäst skall allt vara så propert o perfekt. Hoppa får man inte göra för då kan man få otäcka muskelsträckningar, man måste även ha bandage på nätterna, BoT whenever, o massa skydd i hagen, om de ens får vistas i nåt större än vad jag kallar sjukhage.
Hade man dragit en jädra galoppvända på en åker på dressyrhäst så skulle man antagligen trilla av. Men hade vi avlat så att man kan göra det, eller skritta ut i skogen på långa tyglar o slappna av, eller nångång hoppa en clear round på 70 cm så tror jag att dressyraveln hade utvecklats drastiskt! För då skulle vi antagligen få hästar som gemene man skulle iaf kunna rida på vart som helst. Många dressyrhästar går nog sönder för att de har ryttare som mig på ryggen. Såna som behöver en trygg häst, o som gärna får vara känslig. Risken är rätt överhängande att om gemene man idag skulle rida dressyrtalangar så skulle hästarna gå sönder eller efter ett tag inte längre klassas som talang. Det blir nog lätt att man skapar en stor kontakt i hästens mun för att inbilda sig att man känner av hästens flyktbeteenden bättre, eller att man trycker ihop hästen mer för att helt enkelt inte ge utrymme till vissa saker. Det kräver helt enkelt sin ryttare om man inte ska känna rädsla när man sitter på en högt avlad unghäst idag. Jag vet ju själv hur Bamora är, oerhört känslig för ljud framförallt, reaktionerna på ljud blir väldigt snabba, o de kan gå både uppåt eller iväg. Men hon har också den elektrisitet, takt, osv som krävs för att komma långt. Den dagen jag rider Bamora är hon antingen riktigt jävla högdräktig, eller så är hon 19 år o trött
Det tänker jag på när jag väljer hingst, det ska vara en trevlig individ som har mkt ridbarhet, det väger lika mkt som exteriör och gångarter!