Hoppavel kontra dressyravel.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SussiLull
  • Startdatum Startdatum
S

SussiLull

Rätta mig om jag har fel, men jag tycker att idag, så har vår hopp avel kommit längre i utvecklingen än vår gångarts avel.
Dagens hopp hingstar har förutom hopptalang även tre mkt fina gångarter, medans vår gångarts avel, står still i utvecklingen.

Inom hoppaveln så är man inte rädd för att linjeavla, på bra och starka linjer, medans man inte gör det i samma utsträckning på gångarts aveln, är det skillnaden.

Vad tror du?

Sv: Hoppavel kontra dressyravel.

Jag valde en hoppstammad hingst med dressyrmeriter till mitt dressyrstammade sto och fick en mycket trevlig allroundhäst med bra gångarter och mycket hopp i sig. För mig är det en självklarhet att föräldrarna både ska kunna röra sig trevligt och hoppa bra. Avkomman har då större chans att antingen bli multitalang eller bra på antingen hoppning eller dressyr. Fokuserar man stenhårt på exempelvis just gångarter och det sedan visar sig att avkomman inte alls kan röra sig och den inte heller kan hoppa, vad blir den då? Ett nervknippe som knappt går att rida ut på i skogen? Tråkigt! Bättre och använda sig av multitalanger och försäkra sig om att avkomman åtminstone duger till något. ;) Det är i alla fall större chans att avkomman blir antingen det ena eller det andra.

Det är ju svårt att säga men jag tycker nog att dressyr och hoppaveln är lika långt gången.

Gången är ju så otroligt påverkbar att minsta lilla fel i utbildningen kan göra att hästen aldrig kommer skritta, trava, galoppera så bra som den borde göra. Kan man verkligen avla större gångarter än vad de bästa hästarna har idag och ändå behålla hållbarheten?
Det är väl ganska självklart att dressyraveln har gått framåt otroligt mycket, det är ju bara att kolla på resultaten i VM, OS osv. Många rider på 80% och i närheten och det är ju nästan så perfekt som det kan bli. Jag tycker att på var och varannan lokal LB så ser men hästar med fantastiska gångarter vilket man inte gjorde för ca 10 år sen.

Har hoppaveln verkligen gått framåt så mycket mer? Är det fler felfria rundor i GP nu förtiden än vad det var förrut? Om aveln skulle gått fram så mycket och hästarna hoppar så mycket bättre varför är inte GP 1,70 eller 1,80?

Jag skulle nog snarare säga att hoppaveln kommit ikapp.

På vilket vis har hoppaveln kommit längre fram för att de äntligen kan röra sej okej med?

En anledning att hoppaveln skulle ha gjort större framstg (kalla mig skeptisk) är att de allra flesta avlar på just hopphästar. Desto fler som avlar desto större möjlighet att få fram bättre individer.

Sen känns det rent spontant som att det är "lättare" att få fram en hopphäst än en gängartshäst. Det är MER krav på en bra gångartshäst-den ska ha tre bra gångarter, den ska vara naturligt lösgjord och mentalt avspänd. En hopphäst behöver inte ha exakt så mycket ridbarhet som en dressyrhäst även om det förstås underlättar en hel del. Sen precis som Jfrelin skriver är utbildningen ytterst avgörande för en gångartshästs framtid och utveckling.

Jag tror att största skillnaden mellan hopp/gångartsavel inte egentligen är idag utan vad som hände för ett antal år sedan då vi importerade några riktigt bra hopphingstar. Det är iaf vad som sas på HNS avelsseminarium i helgen.

Hoppavelns framsteg sköt igång i början av 80-talet, medan gångartsaveln har legat på en rätt konstant uppåt kurva.

det känns som om att de är lättare att göra sig ett namn inom hoppsporten/aveln, då de finns massor med väl stammade hästar inom hoppsektorn. Hela utbildningen är mer "latjo" är i dressyr, missförstå mig rätt. Men en unghäst som är hoppavlad lär ha mkt roligare sina första år än en dressyrhäst. De rids ut, de hoppas över allt, kravet på den perfekta formen o lydnaden är mindre, man vågar släppa ut dem i hagar med terräng i, de går tom ut, kanske även utan benskydd (en aning sarkastiskt kanske....). Det gör (tror jag) att de är lättare för gemene man att verkligen få fram en trevlig hopptalang, bara man har lite känsla för hästen som individ o är följsam över hindren. Men för en dressyrhäst skall allt vara så propert o perfekt. Hoppa får man inte göra för då kan man få otäcka muskelsträckningar, man måste även ha bandage på nätterna, BoT whenever, o massa skydd i hagen, om de ens får vistas i nåt större än vad jag kallar sjukhage.

Hade man dragit en jädra galoppvända på en åker på dressyrhäst så skulle man antagligen trilla av. Men hade vi avlat så att man kan göra det, eller skritta ut i skogen på långa tyglar o slappna av, eller nångång hoppa en clear round på 70 cm så tror jag att dressyraveln hade utvecklats drastiskt! För då skulle vi antagligen få hästar som gemene man skulle iaf kunna rida på vart som helst. Många dressyrhästar går nog sönder för att de har ryttare som mig på ryggen. Såna som behöver en trygg häst, o som gärna får vara känslig. Risken är rätt överhängande att om gemene man idag skulle rida dressyrtalangar så skulle hästarna gå sönder eller efter ett tag inte längre klassas som talang. Det blir nog lätt att man skapar en stor kontakt i hästens mun för att inbilda sig att man känner av hästens flyktbeteenden bättre, eller att man trycker ihop hästen mer för att helt enkelt inte ge utrymme till vissa saker. Det kräver helt enkelt sin ryttare om man inte ska känna rädsla när man sitter på en högt avlad unghäst idag. Jag vet ju själv hur Bamora är, oerhört känslig för ljud framförallt, reaktionerna på ljud blir väldigt snabba, o de kan gå både uppåt eller iväg. Men hon har också den elektrisitet, takt, osv som krävs för att komma långt. Den dagen jag rider Bamora är hon antingen riktigt jävla högdräktig, eller så är hon 19 år o trött ;) Det tänker jag på när jag väljer hingst, det ska vara en trevlig individ som har mkt ridbarhet, det väger lika mkt som exteriör och gångarter!

Fast går man efter avelsförbundens världsranking så ligger swb hoppning på 13:e plats. Dressyren på 10:e... Inga toppplaceringar för någon av dom. Men dressyraveln är ju helt klart bättre!

Jag vet inte om jag missuppfattar dig, men menar du att dressyraveln skulle gå framåt om alla dressyrhästar fick utbildning i att hoppa 70 cm samt gå i hagen osv? Tror faktiskt att i stort sett alla dagens dressyrhästar skulle kunna hoppa en bana på 70 cm om de bara blev utbildade till det, så det handlar inte om avel. Våra dressyrhästar hoppar iaf bana på 100 cm som fyraåringar (på tävling alltså), jag tycker att det är en del i grundutbildningen. Jag har aldrig upplevt att det varit något problem att hoppa in dressyrstammade hästar, även om de kanske hoppar "hellre än bra" ;). Jag tycker att det är väldigt synd att en del "dressyrhästar" löshoppas på kvalitets isf att hoppas uppsuttet. Oftast beror det väl som sagt på att ägaren/ryttaren inte törs/kan hoppa den uppsuttet, men om man har en häst som verkligen inte klarar av den förenklade uppsuttna hoppningen på kvalitets så skulle jag inte vilja ha den hästen i dressyraveln. Klarar den inte av att ta sig runt det enkla provet så har den nog alldeles för dålig självbärighet, för dålig galopp, är för ängslig eller vad det nu kan bero på (men som sagt så beror det nog oftast på ryttaren), och sådana egenskaper vill iaf inte jag avla på.

Det finns någon studie om detta med allmänbildning av hästarna, men har inte någon länk till den. Den visade att hästar som tävlades i både hoppning och dressyr som unghästar tävlades under fler år än de som bara tävlades i en gren som unghästar (vilket skulle kunna tyda på att hästar som är allsidigt utbildade håller längre).

ja, det e å jag menar. att hästarna skulle hålla längre, vara gladare, o vara till mer nytta för gemene man. Vad ska man ha en toppstammad, känslig, reaktiv häst till som inte har nån talang? Jag menar att bör kunna göra allt de jag nämnde med en dressyrhäst så att man inte ska behöva ha en häst som inte passar nån. O det tror jag att man kan uppnå genom att noga tänka igenom sina avelsbeslut! Det är sällan att ett toppsto bara får bra avkommor, skit blir de alltid, oavsett vad man har att avla på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 297
Senast: Malacki
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 336
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka