hoppas alla hittar hit! och FRÅGA!!

Sv: hoppas alla hittar hit! och FRÅGA!!

du har svar.. och jag är nästan tårögd.

och jag tror till och med att jag vet vem du är.. men jag e inte helt säker..

Senast ändrad:

ja, hon är jättemysig!!!, tror att det blir en härlig unge!

Jag kommer såsmåningom, (när mitt 19-åriga halvblod tackat för sig)
leta efter nån häst efter Jacs Deduction,hans avkommor är #riktiga# quatrar och jättetrevliga (dom jag sett/träffat)

Jag är lycklig ägare (för det mesta:D ) till en 4 årig märr efter Jac's deduction, Hollywood Jac på mammans sida också.
hon är en riktigt sockersöt kopia av sin far. Dock något högre, ca 154cm. Men det ser jag som en fördel och hon får gärna växa lite till!

Hon varit supersnäll att rida in men envis som synden när man sätter press på henne, nu börjar det dock bli bättre. (hon har väldigt många åsikter:devil: )

Nu i år så blir det vår första uppsuttna tävlings säsong, hittils har det varit halterklasser som jag släpat runt henne i med bra resultat!:)

Måste säga att jag är ganska stolt över henne.:D

grattis, ska bli kul att se er på banan!!

Åhhh honom gillar jag med!
Var seriöst intresserad av att betäcka mitt sto med honom för 5 år sedan, fast då var det rejält krångligt med alla bestämmelser från SH ang betäckningar på ej visade hingstar i Sverige, så det föll på det....

Nån som vet hur det är idag med de ändrade reglerna?
Måste man fortfarande betala för att få använda eu-hingst i Sverige, tror det var 5000:- förr ...... nån var tvungen att stå som "ansvarig" för en hingst och betala en avgift till SH per år tror jag...
kommer inte ihåg:crazy:

Just köpt en avkomma :)
Vet ingenting om ev avgifter, men hon som äger "min" Frittes mamma skall ned med henne igen nu, och nämnde inget om avgifter. Men det verkar ju otroligt med tanke på att svenska hingstar inte måste vara avelsvärderade...

Så de åker ner till Tyskland och inseminerar där?
Det jag kollade upp förra gången var om sperman skulle flygas till Sverige, de var det som skulle kosta!!
Hmmm, vill de ha sällskap ner?:angel:

Ja, hon skall t Seven x starlight denna gång.
Jomm har annars ett par riktigt fina avkommor efter Fritz Power t salu ;)

Vi som inte har råd att åka utanför gränserna har hittat vad som vi tycker verkar vara den perfekta hingsten till vår kärring i Doc's Brilliant Son....:love:
Nu gäller det bara att hon tar sig också..:crazy: Inte så lätt med gamla tanter...:angel:

Så de åker ner till Tyskland och inseminerar där?
Det jag kollade upp förra gången var om sperman skulle flygas till Sverige, de var det som skulle kosta!!
Hmmm, vill de ha sällskap ner?:angel:

Men flygs inte sperman till en seminstation? Så fungerar det ju på halvbloden?

Jag har börjat spåna lite på det där med semin, då jag inte är helt nöjd med utbudet i Sverige....

Kruxet är när det gäller fryst sperma att stoet måste stå på kliniken och kollas var 4-e timme för ovulering, vilket kostar...
Vet inte hur det funkar med färsk sperma... nån som vet. Borde rimligtvis fungera på samma sätt som på halvblod, men av någon anledning semineras det knappt alls på quartrar i Sverige.

Jag satsar på att ta hem ett dräktigt sto sålänge men en lösning på seminproblemet är ju att önska! Vet att det är fler som funderar på detta...

Men det måste ju vara billigare att ta hem sperma från hingsten i Tyskland än att transportera ner stoet?

Ja man tycker ju det men det kanske det inte är... :confused:

Startade en egen tråd i ämnet....

Jo, jag såg det. Jag håller inte på och avlar själv men om du har kontakter i Tyskland kanske det går att hitta någon hingst på semin?

De flesta hingstar där står på semin... Tyskarna (de jag känner) seminerar själva även om hingsten finns i landet...

Det är det jag undrar över, varför inte vi gör det... var ligger den stora kostnaden eller krånglet i att ta hem semin och seminera här i Sverige.... Inte hos hingstägarna iallafall, det spelar ju inte dom någon roll vart dom skickar seminen antar jag!

Har du ett sto som är svår att få dräktig så kan de vara ännu svårare med fryst sperma men icke fryst är ok. Men det kostar som sagt lite mer men de kan det absolut vara värt.

Undrar varför det är olika... "Min" uppfödare i Tyskland säger att det är dyrare för honom att inseminera med fryst... men det kanske beror på kraven runt hanteringen av stoet vid inseminering?

Är du kunnig inom detta?

Jag har skapat en ny tråd om inseminering och seminimport här på westernavel, vill gärna ha idéer och synpunkter! :bow:

Om vi är tillräckligt många intresserade i Sverige borde det inte vara så svårt att få tillgång till de bästa hingstarna på marknaden, vilket främjar Svensk avel enligt mitt sätt att se det!

Liknande trådar

Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
Western Hittade ingen sådan tråd här på western.. så startar en.. Så här komme rmassa konstiga frågor från en helt icke westerninass människa...
2
Svar
27
· Visningar
5 008
Senast: PrittePuff
·
T
Western Jag sticker försiktit in näsan är och frågar den samlade expertisen. Jag provade på gnägg men fick tipset att söka mig hit!:laugh...
Svar
4
· Visningar
1 339
Senast: TQR
·
H
Hästmänniskan Har hamnat i en lite knepig situation som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur på bästa sätt. Så om ni har några bra tips så hade...
2
Svar
21
· Visningar
3 956
Senast: Donnaline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar