Hoppar ut till kompisarna!

MariaZ

Trådstartare
Hämtade en ohanterad 5 årig Welsh valack i fredags. Han visade sig snabbt ha både gång och hoppkapacitet och ett fantastiskt psyke. Han är dock uppvuxen på lösdrift och otroligt flockberoende.

Första två dagarna gick han ensam för att vänja sig och allt gick bra. Släppte sedan in honom till en äldre valack i en stor hage. Lilla unghästen blev fullständigt förälskad i honom och följer honom runt hagen. Tyvärr hoppar han ju då också över staketet så fort den äldre tas ut från hagen.

Jag arbetar på dagarna och står i ett inackorderingsstall där folk tar ut och in sina hästar ur hagarna även dagtid, jag kan omöjligt vara där och passa att han stannar i hagen.

Har någon tips på hur man "lär" dom att vara själv? Det underlättar ju enormt om han kan gå kvar lugnt och fint när den andra tas in. Han har hästar runt omkring sig så han är aldrig ensam!

Tacksam för tips!
 
Sv: Hoppar ut till kompisarna!

Den personen som tar ut den äldre hästen kan kanske ta in ponnyn också? bättre om han står inne i box än att han hoppar över tycker jag. Annars är det väl högre staket och rejält med ström som gäller.
 
Sv: Hoppar ut till kompisarna!

Se till att han får fler hagkompisar och inte är utlämnad till en endaste?
 
Sv: Hoppar ut till kompisarna!

Ja, problemet är att min är ganska ohanterad och att han aldrig stått i stall. Har börjat träna så smått med en liten stund om dagen i box med sällskap men han kan inte stå själv medans dom rider.

Försökte sätta in fler hästar i hagen men den äldre valacken blev helt galen och försökte jaga livet ur min andra ponny. Lite rätt för skador på ponny nr 2 då han gjort en riktigt bra sommar på tävlingsbanorna och vi vill inte ha en ofrivillig vila nu!

Just nu går mina två ponnyer i en hage med hästar på alla sidor runt dom men med dubbla staket! Får se om han stannar kvar den lilla :)

Jag kan inte riktigt begära att dom andra på stallet ska hantera 5 åringen då han fortfarande är lite bångstyrig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 478
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp