Hoppar högt i sina byten, vad göra?

Jennie83

Trådstartare
Hej! Har börjat träna lite galopp ombyten nu, men kruxset är att hon hoppar upp sig i bytet så man håller på att flyga av.:rofl: Hur får man bort det, eller kommer det försvinna av sig självt när hon kommit på vad som gäller?!:cool: I bland byter hon rent, men ibland bara fram. Sen när jag gjort det några ggr så känner man på henne att hon vet vad som gäller och börjar ladda själv och det blir inte bättre av det, vad ska jag göra, några tips och ideèr.:bow:

MVH Jennie

Sv: Hoppar högt i sina byten, vad göra?

Då tappar hon antagligen lite för mkt av framåtbjudningen (även om känslan är att hon är laddad. Energin skall användas framåt och inte uppåt). Bytet skall förvisso vara i uppförsbacke och med gest men det skall fortfarande vara framåtgripande. Går det för mkt uppåt så fattas bjudningen framåt.

Viktigt är att du själv inte bromsar upp inför bytet. Galoppen skall vara samlad och en halvhalt skall göras inför bytet men du måste ändå jobba aktivt för att hon skall fortsätta tänka framåt. Pröva att byta på olika ställen av ridbanan och se om det underlättar för bjudningen. Det gäller att inte göra så stor affär utav det. Se till att ha bra kvalité på galoppen inför bytet. Att byta på en svagt böjd linje från förvänd till rättvänd brukar vara ganska inbjudande för de flesta hästar och kan underlätta för bjudningen. Se till att du själv fokuserar på den fortsatta galoppen framåt och inte på själva bytet.

Jag skulle vilja säga att det inte alls behöver bero på bjudningen utan att hon så här i början blir lite spänd och gör lite »stor sak« av bytet. Och att hon ännu behöver TA I lite överdrivet för att lyckas byta galopp.

De flesta hästar jag har lärt har haft NÅGOT för sig; de kanske far iväg i bytet, kanske bromsar upp, blir för höga bak, gör för stort språng, slänger upp huvudet, osv osv osv.

ALLT brukar dock försvinna med träning, givetvis i kombination med att man (utan att bråka) försöker väcka den som bromsar, lugna den som hetsar osv.

Byt som Saigon säger på olika linjer. Och träna inte byten varje dag. Sluta när hon känns »upphetsad« och avsluta med några linjer förvänd galopp och avsaktningar istället för byten.

En bra linje brukar – tvärt om mot vad man kanske tror – vara att gå in på förlängda (skurna) hörnlinjen och byta från rättvänd till förvänd.

Senast ändrad:

Ja, jag tror mer på vad du AnnHam skriver för hon blir lätt stressad när det blir nya saker och jag tror hon gör för stor grej av det hela, lixom mitt tänk. Ska fokusera framåt precis som du Saigon skriver, en blandning av det ni skrev ska jag tänka på. Tack för tipsen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 268
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka