Hoppar fel?

R

Reim

Det är en tjej som säger att denna häst-"Knallen" hoppar fel:confused:.Nu vill jag veta om hon har rätt i det.Tyvärr så slänger denna häst upp huvudet & har svårt att gå i rätt form,så därför har han hjälptyglar ibland(på denna bild har han det).Det är en ridskolehäst som inte har tränats speciellt mycket i dressyr,men är det något fel på hans hopp?
2wehr7p.jpg

Sv: Hoppar fel?

Det är lite svårt att se på den lilla bilden, vad är det för hjälptyglar han har?
jag tycker inte han rundar ryggen ordentligt och ser lite ihopkrullad ut.. Du har inga fler bilder eller nån lite film?
Det ser dessutom ut som sadeln lättar väldigt mycket från ryggen när ryttaren ställer sig upp, det ska den helst inte göra...

Det är några hjälptyglar som visst spändes i bettet & pannbandet,vet ej dock vad de heter.Sadeln lättar inte,utan det är en sadelpad :P
Tror faktiskt att det beror på hjälptyglarna..Han är inte van att ha de..

Jag har inga fler bilder på denna dator,men ska se om jag kan fixa-har på den andra :) Där kanske jag har några andra bilder.

Är det gummisnoddar han har? Dom brukar man fästa över nacken och genom bettringarna och sen fästas i sadelgjorden.
Jaha nu ser jag att det är en pad :) lurade ögat haha

Jag själv tycker inte det är optimalt att hoppa med inspänningstyglar så som gummisnodd eftersom det är lätt att hästen knäpper av i nacken och blir ihopkrullad. Det gör att hästen inte hoppar genom, alltså använder ryggen utan hoppar mer på fart eller i framåtlutning (knepig förklaring jag vet) Har man en häst som gärna ser på stjärnor när man rider föredrar jag en rätt avpassad martingal med löpande ringa.

Så för att svara på din fråga om han hoppar fel så vill jag svara att jag tycker inte han använder sin rygg som han borde och han ser ut att hoppa mer på fart eller genom att lägga vikten på framdelen istället för att väga över kraften på bakdelen och välva ryggen i hoppet.

Joo det är nog snodd..Han skulle få testa snodden den gången & se hur han gick,då han "ser på stjärnorna".Men eftersom han skulle arbeta i "rätt form"-enligt min ridlärare-,så..Idag red jag han med hackamore(en annan ridlärare denna gång) eftersom han hade fått skav..Om han var min skulle jag faktiskt rida med hackamore ganska ofta då han trivdes med det & arbetade riktigt bra ikväll :) Visst,det var dressyr idag men han var helt annorlunda nu! :D Är kär i den hästen (A)

jag tycker inte han använder sin rygg som han borde och han ser ut att hoppa mer på fart eller genom att lägga vikten på framdelen istället för att väga över kraften på bakdelen och välva ryggen i hoppet.

Kan man träna upp den förmågan?
*nyfiken*

Ja, absolut det handlar om enkel träningsfysiologi. En o- eller underutvecklad ryggmuskulatur kan inte bära upp hästens vikt och inte heller balansera upp kroppen till att få den bågformade rörelse som man eftersträvar. På samma sätt kan den inte heller hoppa som den ska om man av olika anledningar hämmar ryggmuskeln (den är stor!) det kan vara fel sadel eller genom att använda bett eller inspänningar som främjar att hästen "knäpper av" i nacken och blir ihopkrullad i halsen. Kan hästen inte få fram huvudet kan den inte balansera upp sin kropp, det är då den hoppar på fart eller genom att hoppa med framdelen och sen bara följa med med bakdelen. (S.k. helikoptersrpång)

Kanske var invecklar förklarat men om du föreställer dig en häst som hoppar i frihet så väger den över vikten på rumpan i avsprånget och använder bakdelen för att "skjuta" kroppen över hindret i en bågformad rörelse, den tar även fram huvudet en bit för att kunna sträcka ut hela ryggmuskeln (den går från nacke till svansrot). En häst som hoppar "fel" kan antingen ta fart och hoppa flackt (rakt) över hindret och klara sig på ren fart. Den kan också göra så att den rullar in huvudet, häver sig över med framdelen och puttar på det sista med bakbenen men använder då inte ryggen och kommer antagligen inte hålla i längden eller klara högre hinder, längre banor kan bli problem då den oftast hamnar i mer och mer framvikt och då stämmer inte alltid avstånd.

Oftast får dessa hästar spända och underutvecklad ryggmuskel samt spänningar i framdelen eftersom den överbelastas.
Oj vad detta blev långt haha men är du mer intresserad så får du gärna PM:a mig, jag läste träningsfysiologo och anatomi bla mycket annat när jag pluggade till hästmassör :)

delvis kl.

det kan bero på snodden eftersom hästen då inte har full hals och rygg frihet och den automatiskt blir "knäckt" i nacken och då måste släppa ryggen. på vissa hästar kan man "hjälpa upp" tekniken, på andra inte. en del hästar klarar att hoppa i "fel form" med tex. hjälp av fart.

Du menar alltså att det är en fråga om muskelbyggnad, inte teknik? Så när hästen sätter ryggmuskler så kommer tekniken automagiskt?

Jag skulle inte hoppat en häst med nån annan hjälptygel än martingal, men på ridskolor får man ju inte alltid bestämma själv.

Hoppade "på riktigt" för första gången på väääldigt länge igår! Länge sedan för hästen också, som dessutom är världens harigaste... Det såg nog inte så bra ut. :p

Fast ingen häst SKA ju hoppa på fart eller helikoptersprång. Man kan ju träna upp ryggmusklerna på alla hästar så dom använder den rätt men visst alla hästar har kanske inte talang för hoppning, det vågar jag inte svara på, men man kan ge hästen de bästa förutsättningarna för att klara hoppmomentet så bra som möjligt. Sen kanske alla hästar inte vill hoppa en massa hinder utan tycker smått i skogen räcker, det handlar ju om psyket men rent fysiologiskt så ska ingen häs hoppa på fart för den kan tränas att hoppa med ryggen. :)

Nja jag vågar inte ge några absoluta svar på vad som skiljer en topphäst från en skogsmulle men mycket av hur en häst hoppar och hur mycket den håller för handlar ju om grundjobb, en välmusklad och rätt arbetad häst kommer ju hålla för mer och orka mer än en omusklad häst som använder sin kropp fel.

Sen tror jag absolut psyke spelar stor roll i hur framgångsrik en häst blir, men lika stor roll spelar ju också allt det andra, ryttare, hantering, kroppsförutsättningar, foder, träning m.m.

Jag tror det är mycket som samspelar men alla hästar tycker ju inte hoppning är det roligaste som finns precis som inte alla hästar har tävlingsinstinkt. T.ex:

Mitt lilla halvblod med en del fullblod i sig vill helst komma fram först när vi galloperar ute (då springer man ju snabbast :)) medan min mammas tinkersto tycker rullande mellangalopp är precis lika tillfredställande.

Halvblodet känner på sig när vi är på tävling då är hon på topp, ser allt, hör allt, vet precis hur snävt hon kan svänga har koll på alla avstånd och vet när grunden är slut och omhoppningen börjar.
Mammas tinker tycker stocken ute är skojj att studsa över men förstår inte meningen med massa pinnar i ett ridhus eller på en bana.

Så om du förstår min tankegång :) Men rent fysiskt kan man alltid ge sin häst de bästa förutsättningar för att på ett rätt och hälsosamt sätt ta sig över hinder oavsett om det är för träning eller skojj. Som jag sa innan, ingen häst ska gå på fart eller helikoptra sig över hinder, då använder den inte sin muskel rätt. Sen kanske inte den hästen har kroppen eller psyket för internationella tävlingar men den kan hoppa 50 cm på klubbtävlingen på ett sätt som främjar att kroppen håller.

Det kanske blev jätteluddigt haha men då får ni säga till!

Han ser alldeles för ihopkrullad ut, och använder inte sin rygg rätt i språnget, helt säkert p.g.a snodden. Jag skulle då aldrig hoppa en häst inspänd (snodd, graman etc), aldrig! :eek: Inte rida med det överhuvudtaget. Det ger inte en ärlig häst, varken i formen eller när den hoppar. :crazy:

Jag skulle då aldrig hoppa en häst inspänd (snodd, graman etc), aldrig! :eek: Inte rida med det överhuvudtaget. Det ger inte en ärlig häst, varken i formen eller när den hoppar. :crazy:

Jag är inget proffs, men jag kan bara hålla med. En gång på ridskolan blev jag tvungen att göra det (ord. instruktör sjuk, ersättaren tyckte att hästen jag red behövde snodd och som svar på protester sa hon bara "vi ska inte hoppa så högt, så det går bra"). Häststackaren kunde knappt hoppa, höll på att springa igenom det "enorma" 50cm-hindret.. :crazy: Kan förstås vara så att hon spände snodden för hårt.
Min enda erfarenhet av komb. snodd och hopp.

Nej jag är inte heller något "proffs" på sånt, det är bara vad jag tycker. :eek: Jag står också för att jag tycker det är sjukt att göra det. :crazy: ;)

Men varför i all världen hoppar ni hästen med snodd?! :eek:
Han har ju ingen möjlighet att sträcka sig fram.
Av med snodden och ge hästen en vettig möjlighet att använda sin hals och huvud.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 184
Senast: Strandad
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix