Sv: Hoppar fel?
Nja jag vågar inte ge några absoluta svar på vad som skiljer en topphäst från en skogsmulle men mycket av hur en häst hoppar och hur mycket den håller för handlar ju om grundjobb, en välmusklad och rätt arbetad häst kommer ju hålla för mer och orka mer än en omusklad häst som använder sin kropp fel.
Sen tror jag absolut psyke spelar stor roll i hur framgångsrik en häst blir, men lika stor roll spelar ju också allt det andra, ryttare, hantering, kroppsförutsättningar, foder, träning m.m.
Jag tror det är mycket som samspelar men alla hästar tycker ju inte hoppning är det roligaste som finns precis som inte alla hästar har tävlingsinstinkt. T.ex:
Mitt lilla halvblod med en del fullblod i sig vill helst komma fram först när vi galloperar ute (då springer man ju snabbast
) medan min mammas tinkersto tycker rullande mellangalopp är precis lika tillfredställande.
Halvblodet känner på sig när vi är på tävling då är hon på topp, ser allt, hör allt, vet precis hur snävt hon kan svänga har koll på alla avstånd och vet när grunden är slut och omhoppningen börjar.
Mammas tinker tycker stocken ute är skojj att studsa över men förstår inte meningen med massa pinnar i ett ridhus eller på en bana.
Så om du förstår min tankegång
Men rent fysiskt kan man alltid ge sin häst de bästa förutsättningar för att på ett rätt och hälsosamt sätt ta sig över hinder oavsett om det är för träning eller skojj. Som jag sa innan, ingen häst ska gå på fart eller helikoptra sig över hinder, då använder den inte sin muskel rätt. Sen kanske inte den hästen har kroppen eller psyket för internationella tävlingar men den kan hoppa 50 cm på klubbtävlingen på ett sätt som främjar att kroppen håller.
Det kanske blev jätteluddigt haha men då får ni säga till!