Hoppar av i sista sekund.

O

Osäker_

Hej!
Jag har problem med min ponny, (har haft henne ca 4 månader).. Hon hoppar av sekunden innan hon nuddar hindret.. Det känns som jag testat med allt.. Lägger jag galoppbom framför hoppar hon av där och brakar i hindret.. Testade att träna för en tränare men hon sa att de inte gjorde något om hon hoppade av så sent.. Kanske inte när hindret ligger runt 60 men ex när de e dax för tävling (?) ska hon göra så på alla hinder lär jon inte klara av ett enda hinder.. :crazy:
Någon som har tips på övning man skulle kunna göra?? :confused:

Sv: Hoppar av i sista sekund.

Lägg ut marklinjen en bit ca 20cm (eller mer) så kommer den att hoppa tidigare

Allså vi har testat med både kort avstånd och lite längre men hon kan inte hoppa jätte långt utan fäller ner bakbenen eller brakar i hindret.. Visst kan hon hoppa oxer men de är ju stillastående... :crazy:

Humm tack för tipset.. Ska testa nästa gång vi hoppar :idea:

Har inte vågat testa de så många gånger då hon hoppar över ex två sen tar hon dom andra två :crazy:
Har man ex två bommar och typ 3 galoppsrpång emellan då finns de inget problem utan då fattar hon vad hon ska göra..

Hon river när de blir högre hinder.. Har varit på träningstävling då rev hon några hinder och då särskilt oxrar..
(Vi åkte till en träningstävling för att se om hon skärpte sig då min förra tränare trodde det men inte..)

Hennes förra ägare påstår att hon har gått lb hopp, felfritt :confused:

Det låter ju onekligen som att hästen är lite orutinerad, hur länge har du haft henne?
Min erfarenhet är att sådana här problem ofta ger sig med tiden när man rider regelbundet för tränare och när hästen börjar orka korta och länga sig bra.

Har haft henne i ca 4 månader bara. Vi har tränat för några olika tränare men jag har inte riktigt gillat dom. Vi hade helt olika hästar och alla hade samma avstånd.. De va mer att bara rida självständigt också..
Ska börja träna för en som ska vara väldigt bra. Vi ska bara komma överrens om dag..
Bara en sak jag inte fattar, hur dom kan ha tävlat lb med henne, edusstom blivit felfria osv. Jag har frågat tidigare ägaren om tips men hon säger att hon alltid hoppat stillastående? :confused:

Jag har ju inte sett hästen, men om du rider på i en bra galopp borde hon förr eller senare välja att göra det lite lättare för sig. Hoppa mkt studs också, en längre serie studs tvingar henne att gå framåt.

Jag har testat att hoppa studs men hon typ tvärstannar och hoppar av stillastående helt eller så springer hon ur studsen på sidan, eller när vi satt upp litet hinder i sidan så har hon hoppat ut där..
Kvittar om man har bra galopp.. Sen är hon så stark så det känns som om det inte finns mycket att göra..

Det är mycket möjligt att hon kan gå runt en lb felfritt även om hon har rakt upp och ner. LB är inte så stort. Att hon landar/river bakbommen skulle jag tro beror på att hon inte får tillräckligt med eftergift så att hon ska kunna sträcka ut.

Jag skulle börja från början med din häst och börja trava över travbommar så att hon blir helt säker på det och sen börja med galoppbommar. Om hon helst vill hoppa över dem så börja med bara 2 och uttöka när hon förstår vad det handlar om.

Har nu prövat att löshoppa henne! Man kan få fram många svar genom att se hur hästen själva löser problemet, sedan så kan det vara bre för ryttaren själva att studera hur hästen hoppar. Samt att ex filma en träning när du hoppar och när hästen löshoppar!

Min ena pålle gillar att gå väldigt närma hinderna, obehagligt i början men man vande sig, dock så blev det inga stillastående hopp utan väldigt runda och fina hopp.
Reglen är ju som sådan att här hindret 90 cm högt, så ska hästen hoppa av 90 cm från hindret, att de sedan komer lite närmare gör inget. Dock så ska man ha ett flyt hela tiden och inga stillasåtende hopp.
Du kanske ska börja om med hela grundträningen på hästen, börja om att träna på plutte små hinder i trav och sedan gå vidare i galopp.
Hur gör hon i fall du travhoppar ett hinder?

Jag hoppas du får tag i en bra tränare som du trivs med så ni gemensamt kan lösa era problem!
Lycka till!

Jag tror att det skulle vara bra att börja med bommar, när hon har en "avslappnad relation" till dem så tror jag att det kommer vara lättare att hoppa också.

måste vara fråga.. har du bytt sadel eller har hästen samma? Hoppade den likadant när ni provred??

Näe vi har samma sadel. Dock tycker jag att den verkar trycka på henne lite men de tycker inte dom andra i stallet..
När jag provred hoppade jag inte så mycke för hon var inte direkt i kondition men då hoppade vi terränghinder och då hoppade hon av jättetidigt.. Dock blev det några stillastående hopp också..
Tror inte jag tänkte så mkt på det...

Har du ngr "bevis" på att hästen tävlat? Resulat osv? Om den funkat förut så är det ju ngt som stör den om den gör det hela tiden... om det bara är då och då vore det ju en annan sak...

Jag har löshoppat henne 2 gånger. De har gått relativt bra men då typ busar hon bara runder, bockar osv för hon verkar tycka de är kul.
Har dock inte lagt märke till några stillastående hopp utan hon hoppar i en båge.

Vi har antagligen hittat en tränare nu som ska hjälpa mig. Hon ska själv också testa min häst för att ge mig lite tips eller så. Sen föreslog hon själv att hon ev skulle kunna försöka träna henne.. Men vi får ju se..

Tack för tipsen från er ALLA. :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 211
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?