Hoppar av för tidigt

TeamLundVer

Trådstartare
Ja.. alltså inte hästen utan det är jag som är lite snabb i svängarna :crazy: Jag hoppar enligt min tränare (känner det själv oxå) av ca ½ språng för tidigt vilket givetvis stör min lilla pålle :( så jag skulle behöva lite tips på hur jag ska träna bort det här. Jag är bara så fruktansvärrt rädd för att rycka henne i munnen och komma efter i språnget.

Till saken hör att jag inte började hoppa ordentligt förrän för ca 9 mån sedan, är egentligen dressyrryttare men gamla pållen vill helst hoppa.. (då hoppade jag av 1½ språng för tidigt så liiite bättre har det åtminstone blivit). Är en fegis och var då livrädd för 50 cm, nu hoppar vi 90cm med lite fjärilar i magen, tror dock att det skulle kännas bättre om vi får mer flyt över alla hindren.

Vi rider i ett väääldigt högt tempo (hennes val) men min tränare tycker att hon hoppar bättre då (blir mer självsäker då) rider på en smal pelhamstång (så att vi inte "råkar" hoppa några extra hinder på vägen till det rätta) med ganska hög hand (för annars drar hon mig ur sadeln.

släpper jag efter på handen precis innan språnget så saktar hon rejält och hoppar stillastående :eek:

Kanske inte behöver påpeka att hon är väldigt het och stark normalt och än värre om hon ser ngt som liknar ett hinder, hon :love: hoppning

så till mitt problem, hur göra för att ta bort det där ½ språnget som jag hoppar för tidigt? utan att påverka det andra som vi nu börjar få bukt med (typ att hon "råkar" hoppa några extra hinder :rofl:)

Sv: Hoppar av för tidigt

Lägg en galoppbom innan hindret, gärna upphöjd och prova ta ner tempot lite även om hon kanske hoppar bättre med högt, men då kanske du inte behöver oroa dig för att hon tar en massa hinder i förbifarten, Men se till så att du kan "sätta henne på arslet" om du känner att hon försöker ta både galoppbom och hinder i ett gigantiskt språng, eller att hon gör de då är det bara att göra HALT och börja om med ett lägre tempo men glöm inte att understöda hennes galopp med dina ben :)

Och om du är rädd at dra henne i munnen så ta ett mantag... :)
Du har möjligtvis ingen film nr du hoppar?

Men se till så att du kan "sätta henne på arslet"

Vi brukar typ ta tre varv i ridhuset efter att banan är färdighoppad innan vi kan stanna :rofl::rofl::rofl:
hon blir bara lite exalterad :bump::bump:

Du har möjligtvis ingen film nr du hoppar?
tänkte hoppa imorgon så jag kan kanske be ngn filma, hur gör jag för att lägga in den här då?

Ska prova det med markbom i morgon, ska det vara ett språng innan? eller i mellan menar jag

Om du vill lägga iun en film här så får du ladda upp den på YOutube.com eller liknande och sen länka den :)
De kan du prova dig fram antingen ungefär tre meter innan hindret (neroende på hur stor galopp din häst har )
eller så kan du ha den ungefär 6meter ifrån (om jag jkommer ihåg rätt) så blir det ett galoppsprång över bommen ett till sen kommer hindret annrs bli liksom det sista galoppsprånget över bommen vilket gör att on måste ta av "rätt" och de hjälper även dig att känna hur det ska kännas :)

Du kan ju börja med att fråga hjälp och råd av din tränare (som säkert hjälper dej redan) :D

Hade problemet tidigare. Så grym avänjing på pollen (som inte bryr sig så mycket om vad flugan på ryggen gör) så jag satt ner hela språnget, med vikten i stigbyglarna då. hmh .. Nu lyckas vi hoppa i samma takt. :D

Galoppbom har du redan fått tips om. Det är bra. Du kan också bygga ett litet hjälphinder innan. En låg sax tex som byggs på ett galoppsprång.
Ditt problem verkar egentligen vara att du inte vågar vänta ut hästen utan trycker av så att den hoppar för tidigt.
Det bästa då tycker jag är att hoppa studsserie. Du ska bara koncentrera dig på att vara stilla och följsam och låta hästen sköta hoppandet. Kommer hästen lite fel ska du låta den rätta sig själv och inte lägga dig i. Det klarar hästen bra på så låga höjder. Du kommer att bli tryggare och lita mera på hästen vilket gör att du vågar vänta ut den.
Lycka till!

Du kan också bygga ett litet hjälphinder innan. En låg sax tex som byggs på ett galoppsprång.
med risk för att låta korkad.. vad i hela världenmenar du med ovanstående?? :confused: (född dressyrryttare, hopptermer är en väldigt okänd värld för mig :D )

fast jag trycker inte av henne för tidigt, jag trycker inte av henne alls eftersom jag inte riktigt kan bedöma avstånd, jag mer hoppar innan henne, vilket kanske tom gör att hon väntar lite för länge med att hoppa pga att jag tynger ner fram på henne:angel:

Träna med bommar så du får känna hur de ska kännas och då lär du dig även att se ävstånd... :)

med risk för att låta korkad.. vad i hela världenmenar du med ovanstående?? :confused: (född dressyrryttare, hopptermer är en väldigt okänd värld för mig :D )

fast jag trycker inte av henne för tidigt, jag trycker inte av henne alls eftersom jag inte riktigt kan bedöma avstånd, jag mer hoppar innan henne, vilket kanske tom gör att hon väntar lite för länge med att hoppa pga att jag tynger ner fram på henne:angel:

Ingen fara. Jag är dressyrnörd jag också.
Om du bygger en studsserie på 3-4 saxar. (börja med en och bygg på sedan) då är det bara att galoppera emot. Hästen rättar sig själv om den hoppar av tidigt eller sent. Saxarna ska stå på ett avstånd som passar hästens galoppsprång. Det brukar passa med 3.10 - 3.50 någonstans beroende på hur långgalopperad hästen är. Hästen hoppar nästa hinder direkt efter landning och kan helt enkelt inte hoppa av för tidigt. På en häst som din kan man med flit bygga lite trångt så den kommer inpå hindret ordentligt innan avsprång.

Oj vad blind jag är. Nu såg jag att det var hjälphindret du funderade över.
Jo om du byggar ett tex Stigsprång så sätter du en liten sax framför med ett galoppsprång emellan. Om hästen hoppar av lite tidigt på saxen kommer den ändå rätt på nästa hinder som är större. Saxen är så låg att det inte är några problem om den hoppar av lite tidigt. Det räcker att ett hjälphinder är på ca 40 cm. Det är bara till för att hästen ska komma helt rätt på nästa hinder.

Senast ändrad:

okej allihopa, här kommer två filmer som tydligt visar mitt "lilla" problem.. :angel:

det blev ingen film i söndags pga att min lilla pålle var lite hängig, så de filmer som finnshär nedan är några månader gamla (vi är alltså sämre där än vad vi är nu, hur nu det kan vara möjligt :rofl:)

Jag vet att jag sitter i perfekt stolsits och lutar mig framåt men just det problem har blivit åtgärdat genom bettbyte, (nu drar hon mig inte ur sadeln längre så jag kan sitta ordentligt utan att spjärna emot hela tiden)

vi hoppar som sagt liiiite högre nu vilket gör att det går ännu snabbare.. (fast vi har börjat få bukt med korsgaloppen som hon lägger in när hon stressar upp sig, väldigt tydligt i film nummer två) men som sagt kom gärna med fler tips om hur jag ska få bort min belägenhet att resa mig för tidigt och därmed trycka ner henne :crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=pu9-q6HCUgg

http://www.youtube.com/watch?v=tgMzgrwO0Bw

alla andra tips är givetvis oxå välkomna :)

Jag tycker de ser ut som om du mest sitter och åker med de går liksom bara fortare och fortare, lugga tag lite i hästen på galoppsträckorna så hon iute bara får gå iväg för dig :)

jag skulle säga att det största problemet är att det går så fort, inte att du hoppar före

Det syns kanske inte riktigtmen jag sliter för allt vad jag är värd här (försöker även bryta av till trav när hon är i korsgalopp vilket inte gick ngt vidare :angel:), kan ju inte hjälpa att mina armar blir mer och mer lika kokt spagetti efter bara ngt hinder :rofl: (hon är grymt stark) Fast om du menar att jag inte använder skänkeln så mycket så stämmer det precis för det går liksom bara snabbare då.. skänkeln används enbart för att hon inte ska snedda för mycket :angel:

..ni blir säkert inte helt glada på mig nu.. men det går ännu snabbare numer jämfört med då.. problemet med detta är bara att jag inte riktigt hinner svänga eller ens komma ihåg vart jag skulle :rofl:

Tussan verkar må bättre nu (feberfri) så om allt går vägen börjar första hoppträningen på onsdag, kanske kan flirta lite med ngn så att de filmar en snutt (så kan ni ju bedöma om det är ngn skillnad).

Men vad tycker ni om att jag hoppar av för tidigt, vet att det påverkar henne supermycket och gör att vi får oflyt. Några fler tips utom studs och galoppbom (desto fler desto bättre)

Och nu när vi ändå tar upp våra "små" problem till ytan..
Vad ska jag göra åt att hon tappar självförtroendet i studs? :crazy:

Det syns kanske inte riktigtmen jag sliter för allt vad jag är värd här (försöker även bryta av till trav när hon är i korsgalopp vilket inte gick ngt vidare :angel:), kan ju inte hjälpa att mina armar blir mer och mer lika kokt spagetti efter bara ngt hinder :rofl: (hon är grymt stark) Fast om du menar att jag inte använder skänkeln så mycket så stämmer det precis för det går liksom bara snabbare då.. skänkeln används enbart för att hon inte ska snedda för mycket :angel:

..ni blir säkert inte helt glada på mig nu.. men det går ännu snabbare numer jämfört med då.. problemet med detta är bara att jag inte riktigt hinner svänga eller ens komma ihåg vart jag skulle :rofl:

Tussan verkar må bättre nu (feberfri) så om allt går vägen börjar första hoppträningen på onsdag, kanske kan flirta lite med ngn så att de filmar en snutt (så kan ni ju bedöma om det är ngn skillnad).

Men vad tycker ni om att jag hoppar av för tidigt, vet att det påverkar henne supermycket och gör att vi får oflyt. Några fler tips utom studs och galoppbom (desto fler desto bättre)

Och nu när vi ändå tar upp våra "små" problem till ytan..
Vad ska jag göra åt att hon tappar självförtroendet i studs? :crazy:

träna träna och träna :)

Apropå diskussionen på dressyr om att rida i dressyrsadel eller hoppsadel.......

Din film visar precis anledningen till att du aldrig skulle få stopp på en häst eller kunna rida en rejäl galoppökning utomhus (jag menar rejäl inte dressyrökning:o) i dressyrsadeln!
Du skulle få precis samma resultat som här hästen ökar och du kan inget göra.....

Kort uppp lädren ett par decimeter och träna upp balansen i lätt sits så kommer det att gå mycket bättre att reglera tempot när du ska hoppa:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Oavsett bett byte eller om du ber om en avsaktning så ska du kräva att din häst bryter av om du har kors/fel glp. Korsglp blir det om hästen är obalanserad. Med andra ord träna mer lydnad på backen i framridning och vid markarbete. Du kan ju inte bara acceptera att din häst inte bryter av när du ber om det. Du är nog lite för snäll...;)
Kräv mer av både dej själv och din häst vid varje ridpass, nöj dej inte med "nästan". Det verkar ju som om din häst tycker det är kul att hoppa men det måste ju bli lite mer på dina villkor.

Fast om du menar att jag inte använder skänkeln så mycket så stämmer det precis för det går liksom bara snabbare då.. skänkeln används enbart för att hon inte ska snedda för mycket :angel:

Och det är därför det går så fort... hur gör du när du ska samla hästen i dressyren? Bara drar i munnen? Du måste RIDA även i hoppningen och inte bara åka med... när du inte använder skänkeln blir hon görstark eftersom hon kan lägga all bakbenskraft på att skjuta på framåt för allt vad hon är värd. Du måste få henne att även lägga energi uppåt - precis som i dressyren.

Kort uppp lädren ett par decimeter och träna upp balansen i lätt sits så kommer det att gå mycket bättre att reglera tempot när du ska hoppa:idea:

Ursäkta?!?!? Tillåt mig skratta.. HAHAHA.. om jag kortar lädren mer så sticker knäna utanför vulstren på sadeln (vilket jag inte tror är meningen) de är så korta de kan vara. Och har du över huvud taget läst tråden?!? (den är inte så lång så du borde ha gjort det) du vill att jag ska ställa mig i lätt sits med en häst som har för vana att dra folk ur sadeln?? :eek: jo jag tro oxå att det blir lättare att få styrkan att ta tillbaka henne när jag står i lätt sits.. och jag har balans i lätt sits både i dressyr och hoppsadel även allroundsadel och distanssadel om du undrar.

Att inte bli dragen ur sadeln har vi löst just genom att jag sitter djuuupt i sadeln samt har bytat bett.

frågan i den här tråden är hur jag ska göra för att inte hoppa av för tidigt, inte ngt annat. (och försök att inte ta livet av mig med dina råd, jag har faktiskt inte gjort dig ngt :()

får väl prova det på nästa träning.. känns bara helt bakvänt att lägga om skänkeln på en häst i den hastigheten :crazy:är väl rädd at det bara skå gå ännu fortare.. men men jag får välan bita ihop och testa. tänker dock göra det på osdag så att min tränare kan ringa efter ambulans om det skulle krävas :p

Problemet är (eller problem och problem) att hon är hur lydig som helst om jag tränar markarbete, men så fort hon vet att hon ska få hoppa... :angel:

Det är synd att jag inte har ngn film som visar hur hon bär sig åt på hoppträningarna medan vi väntar på vår tur. Hon ryggar, går framåt, galopperar på stället och hoppar på alla fyra. :bump::bump::bump: Hon håller minst sagt på att krypa ur skinnet i väntan på sin tur :D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 400
Senast: Ullmerkott
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 595
Senast: MimmiNO
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka