Hoppande tax

C

Cavello

Filmade min tax igår när hon hoppade. Hon har hoppat i största delen av sitt liv och har på så sätt byggt upp ryggen så hon inte tar skada men självklart hoppar vi inte för höga höjder speciellt ofta.

Blir sugen på att träna agility med henne. Kolla på filmen och bedöm själva. Vad tycker ni?

Bessy hoppar

Sv: Hoppande tax

Generellt ska man vara väldigt försiktig med att hoppa så höga hinder med en tax pga av diskbråcksrisken. Har själv haft tax som fysiskt borde varit väldigt hållbar. Han hade kortare rygg och ngt längre ben än de flest taxar jag sett och var dessutom riktigt rejäl i muskulatur då det klättrades ofta och vi gick mycket u kuperad terräng osv. Likväl fick han diskbråck ändå, givetvis är det bättre om hunden är musklad och den minskar risken för bråck..men det tar inte bort faktumet att ryggen är onaturligt lång och "sladdrig".
Då och då gör det väl inget att den får hoppa högt, men då ska hunden vara rejält upppvärmd..prova att hoppa "studs" och små hinder med ojämna avstånd innan ni hoppar högt! Hunden såg iaf uta att ha kul..man saknar att ha tax måste jag säga :)

Lätt ni ska prova på agility! Läs reglerna för agility och se vad hinderhöjden i er klass är, och hoppa inte högre än så. Hopp sliter en del på ryggen. På träning skadar det inte att hoppa lägre än vad reglerna säger, och bara hoppa högt någon gång ibland.

Dessutom tycker jag ni ska prova på lite freestyle!

Tack så mycket allihopa! Som uppvärmning brukar jag vända "bänkarna" upp och ner eftersom det är 3 träbitar tvärs över som bär upp den, bra studsövning med kort avstånd annars går det att variera höjden med dem.

Kul har vi allt :) Det bästa med taxar är att när de inte vill göra något så säger de till och de överanstränger sig knappast på det sättet. Smidigt för då vet man hur mycket de klarar på ett ungefär.

Ska försöka hänga med min kusin eller en kompis som tränar agility med sin hund. Men tävlar/tränar en tax i den lägsta klassen? De är inte speciellt höga men långa som sagt, får mäta Bessys mankhöjd.

Det låter kul! Har du några bra tips på freestyleövningar?

Har aldrig hört ngt.så dumt !

Hoppa med en tax !

Det är snudd på djurplågeri.

Om du vill träna agility,så skaffa då en hund som är byggd för ämdamålet !

Jag slutar aldrig att förvånas.

Jag blir såå upprörd, så jag stavar fel !

ändamålet,naturligtvis !

Har aldrig hört ngt.så dumt !

Hoppa med en tax !

Det är snudd på djurplågeri.

Om du vill träna agility,så skaffa då en hund som är byggd för ämdamålet !

Jag slutar aldrig att förvånas.

Jaså, varför är det djurplågeri? Det är väl snarare mer djurplågeri med alla överviktiga hundar som aldrig får motion och får massor av fetmaproblem osv. pga. av det? Eftersom vi inte jagar med vår tax så tränar vi hoppning istället. Hon älskar det och hon blir glad, stimulerad och motionerad av det.

Det finns ingen som helst logik i att säga att det är djurplågeri att hoppa med tax. Lika dumt som när folk förut nästan tog bort trösklar i husen för att de hade tax.

Man ska precis som andra sagt vara försiktig att hoppa med tax på högre höjder. Men lite hopp och rörelse och med en förare som tänker sig för så skadar de inte.

Vad roligt ni ser ut att ha!

Att det skulle vara djurplågeri är rent skitsnack. Finns många lyckliga taxar ute på tävlingsbanorna.

Men passa hinderhöjden.
Skulle tippa på att dom flesta taxar går i small-klass (har en mankhöjd under 30 cm) och där ligger hindrena på mellan 30-35 cm, dom ska inte hoppa högre än så.

Fortsätt ha kul tillsammans ni :D

Tack ni andra två! :D Men vad bra! Kollade den troliga hinderhöjden med en linjal och det såg inte ut att vara några problem. Ju lägre hinder desto fortare går det, bara hon hinner se hindret.

Var på en julshow på en ridklubb där de visade upp agility och själva hindrena som var meningen att de skulle hoppa över var bara en tunn pinne. Hm... Är det likadant alltid? Min tax är van vid rätt fasta eller hinder med flera pinnar. Och hon är rätt busig så det kanske blir full fart under hindrena istället. Får träna på det :)

Wiie va roligt det ser ut :D
Tränade hopp med min golden retriver förut och han var
verkligen duktig! :d Sen flyttade vi och vi slutade med det,
han har både gått upp lite i vikt och tappat muskler så ångrar
att vi slutade. :crazy:

Håller med om att du ska teste Freestyle! Skit kul att göra och
Skit kul att titta på ;)

Hur gammal är den söta vovven? :love:

Nelson som tidigare varit lite aktiv på Buke kör agility med sina taxar. Jag vet inte vad hennes nuvarande heter, men den gamla hette Pamsan. Kanske Lady Vip har koll för de är ju där nerifrån någonstans ;) Öh Skåne-Bleking, same same...

Wiie va roligt det ser ut :D
Tränade hopp med min golden retriver förut och han var
verkligen duktig! :d Sen flyttade vi och vi slutade med det,
han har både gått upp lite i vikt och tappat muskler så ångrar
att vi slutade. :crazy:

Håller med om att du ska teste Freestyle! Skit kul att göra och
Skit kul att titta på ;)

Hur gammal är den söta vovven? :love:

Tack! :D Vad kul men synd att ni slutade men där märker hur agilityn har positiv inverkan.

Hon är 7år i mars :)

Nelson som tidigare varit lite aktiv på Buke kör agility med sina taxar. Jag vet inte vad hennes nuvarande heter, men den gamla hette Pamsan. Kanske Lady Vip har koll för de är ju där nerifrån någonstans ;) Öh Skåne-Bleking, same same...

Får kolla upp det, låter kul! :D Vet att det fanns någon duktig tjej som tävlade agility med sin ena tax. Hade hemsideadressen innan men har tappat bort det. Tror hon var med i SM med den ena.

Var på en julshow på en ridklubb där de visade upp agility och själva hindrena som var meningen att de skulle hoppa över var bara en tunn pinne. Hm... Är det likadant alltid? Min tax är van vid rätt fasta eller hinder med flera pinnar. Och hon är rätt busig så det kanske blir full fart under hindrena istället. Får träna på det :)

Det är oftast bara en pinne mellan hinderstöden ja, oavsett hinderhöjd.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Redfox
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit