Hoppande tax

Sv: Hoppande tax

Har aldrig hört ngt.så dumt !

Hoppa med en tax !

Det är snudd på djurplågeri.

Om du vill träna agility,så skaffa då en hund som är byggd för ämdamålet !

Jag slutar aldrig att förvånas.

Taxen är en jakt hund, tror du jakt hundar skippar spåret för det kommer ett hinder ivägen. Nä här hoppas det vilt över allt som kommer imellan hunden och dess byte. Kvittar om det är pinnar, stockar eller diken. Bara inte rådjuret kommer undan

Taxen är en jakt hund, tror du jakt hundar skippar spåret för det kommer ett hinder ivägen. Nä här hoppas det vilt över allt som kommer imellan hunden och dess byte. Kvittar om det är pinnar, stockar eller diken. Bara inte rådjuret kommer undan

Å andra sidan går inte den aktiviteten att jämföra med regelrätt agility. Man SKA vara försiktigare med en tax än med en annan hund pga av hur anatomin ser ut...men givetvis ska det inte daltas heller. Agility funkar säkert bra sålänge hindrena är i rätt höjd och hunden är välmuskla doch uppvärmd.

Man behöver väl inte vara jätteintelligent för att inse att en border collie har lättare/är mer lämplig, för agillity än,låt säga ,eng.Bulldog !

Rätt eller fel ?

Rätt...

Men det är ju inte djurplågeri att hoppa med en tax.. självklart tar man ju hänsyn till hunden och hundenskroppsbyggnad men det kan även vara bra att hoppa med en tax, på lägre höjder då såklart!

Förstår inte varför det skulle vara djurplågeri att hoppa med en tax ? Det är ju inte värre än att man hoppar med tex schäfer & rottweiler m.m som har höftledsfel inom rasen...?

Vad härlig film. Din vovve ser ut att ha jätteroligt. Testat agility med den?

Vad härlig film. Din vovve ser ut att ha jätteroligt. Testat agility med den?

Tack så mycket! Hoppning i kombination med godis är det bästa hon vet så hon är väldigt glad så fort jag tar fram "hindrena".

Inte än men vill testa någon gång inom kort :D

Tack så mycket! Hoppning i kombination med godis är det bästa hon vet så hon är väldigt glad så fort jag tar fram "hindrena".

Inte än men vill testa någon gång inom kort :D

Ja det tycker jag du ska prova. Har själv gått det med min hund och de flesta hundar älskar det

Tack så mycket!

Ja, det verkar vara jättekul. Har några kompisar och 1 kusin som håller på med det så får ta mig i kragen och hänga med någon gång.

Haha tänkte just detsamma

liten.jpg

Tax1.jpg

Tycker du absolut gör rätt som låter din tax hoppa och leka ! Så länge allting sker på frivillig basis så är det helt ok !!;)
På bilderna ser du mina små som jag har har fött upp själv ! Och kan tala om att åldern på dessa damer var när dom gick bort ! Den äldsta blev 20 år och några månader , sen 19 1/2 och sjutton år.
På den stora bilden är damen 18 år gammal !! Så fräsch är man om man får hålla igång :angel:

Dom har alltid varit i farten och hoppat ,jagat och springt rundor :bump:

en jakt hund stannar inte och vill bli lyft över eventuella hinder i skogen inte .

tulipanaros: Lägg ner pratet om djurplågeri !!!
Jag har fött upp taxar i över 20 år ! Och har aldrig sett en tax som mår dåligt av att hoppa ?!!
Taxen är en aktiv hund ! Så rosor till alla dom som aktiverar den :love::bow:

Till TS igen ! Börja du på agility med din fina tax !

Tesora

#34 Vilka fina taxar du har! Även fast jag är mest ett fan av strävhåriga så föll dina långhåriga mig i smaken :D

Tack! Nu blir jag ännu mer motiverad till att börja. Måste verkligen göra slag i saken nu innan det dröjer alldeles för lång tid :)

:love:
Kommer ihåg din tråd när hon dog. Verkligen få som får uppleva ett sånt långt liv tillsammans. Lycko dig.

En tax är väl en jakthund och hur mycket hinder finns det i skogen då? Vilket trams, djurplågeri:smirk:
En lycklig hund är den som för röra på sig, både hit och dit, upp och ner.:bow:

Tack :bow::bow:
jag har inte dom mest tunna och långa taxar utan vill ha lite mera kropp och kanske inte allt för mycket päls , Tycker att många långhårstaxar har blivit alldeles för pälsade och har nästan inget markavstånd kvar !
Speciellt sånna småttingar som mina är långhårskaniner, Man måste ju tänka på att det ska vara en aktiv jagande hund , Och inte ett vackert utställningsobjekt bara !!

Sätt i gång med din fina taximax du :banana:
Har du några kort på henne ? Alltid roligt att se andras underbara taxar :love:

Tesora

:bow::bow::bow: Precis!!
Ja det är en ynnest att få vara med från parning till slutet 20 år senare , Kom och tänka på att det är ju över 20 år jag avlat taxar :o
Fy vad gammal jag blev nu ! HAHAHHAHAHA

Men börja tidigt ju :angel:

Tesora

Jag har just talat med veterinär., som säger att det föreligger risk att hoppa med tax, pga.deras ökade benägenhet för att få diskbråck.
! ! ! ! !

Kort har jag i massor :) Kan bifoga några som är tagna rätt nyligen (mellan oktober 2007 till januari 2008)

7wf3387.jpg

867gmqv.jpg

85o13pt.jpg

6jvtjyo.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Redfox
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka