Sv: hoppa

Kl

Men kan man också anpassa efter vilken språngkurva man vill ha:idea: bommen bestämmer ju en avsprångpunkt.

Absolut! Ju längre avstånd, desto högre tempo krävs. Då blir det svårare för hästen att hoppa uppåt så språnget blir mer frammåt. I TS fall så låter det ju som att hästen behöver komma upp i språnget, och då ska man nog passa sig för att ha för långt (man ska självklart inte ha för kort heller så det blir för svårt för hästen). Sen så löser troligtvis inte en travbom hela problemet iallafall men är en bra början.

Håller med, jag skulle nog också säga kortare avstånd till den hästen, så att den kommer upp mer.

När det gäller cavalettiavstånd så är det ju samma där, tempot man rider i blir beroende av avståndet, man kan ju ha både kortare i en bomserie följt av längre i nästa, om man vill träna på att kontrollera tempot och steglängden:idea:

Nej jag menar för storhäst:) Cavalettiavståndet är snarare 1.10-1.30m, 1,45 är väldigt långt för en häst i arbetstrav.

Mvh Maria

en oerhört snabb titt i min bokhylla och tidningskorg nämner både 3 meter och 2.70 precis som jag skrev. men som sagt, det går ju att variera avståndet och bör göras utifrån hästen och vad man avser med övningen.

men det skulle vara bra om jag vet vilket avstånd jag ska gå efter, är väldigt förvirrande när ni säger olika (jag förstår att det är olika för olika hästar men ungefär...)

Sen undrar jag egentligen vad travbommen gör för nån nytta, är det som jag alltid trott för att hästen ska komma rätt på hindret??

Avstånden jag nämner, dvs 1.10-1.30 för cavaletti och ca 2,5 meter för travbom, är precis samma avstånd som anges i de flesta andra trådar på buke om du går in på grenen hoppning och söker. Jag tittade även på google och detsamma angavs där. Dessa avstånd är jag uppvuxen med och jag tränar för tränare som har tränat landslag bla. Men står det i mackans bok det hon anger så tvivlar jag inte på henne att det står så, men jag håller inte med om att de avstånden är "de rätta" för normalhästen. Du som dessutom har en häst som verkar behöva lära sig att hoppa uppåt i luften bör inte rida i ett övertempo (därmed inte sagt att du ska rida i ett för dåligt tempo utan bjudning) och därför skulle jag verkligen akta mig för att ha för långt avstånd då det istället resulterar i att hästen hoppar av för tidigt. Då gör inte travbommen någon nytta då syftet med den är att hjälpa hästen att komma så rätt som möjligt på hindret.

Mvh Maria

Nu har jag letat fram min bok "HOPPLÄRA - strömsholmsmetoden". För att citera vad som står där:
"Normalavståndet mellan travbommar för en ridhäst är 1,10-1,30 meter. För d-ponny 1.00-1.10meter, c-ponny 0,90-1,00 meter och B-ponny 0,80-0,90 meter. Om cavalettibockat används bör avståndet kortas minst 10 centimeter.
Avståndet mellan travbom och hinder för en ridhäst är cirka 2,5meter. För D-ponny 2,3-2,4meter, C-ponny 2,1-2,2meter och B-ponny 1,9-2,0 meter.
"

Allt står på sidan 122.

Mvh Maria

En till bra bok förutom ovan nämna som jag rekomenderar är "Hoppning med Jana" av Jan-Olof Wannius. Det fanns ingen specifik avståndstabell där för alla typer av hinder, men på sidan 69 så kan man läsa att travbommen ska vara 2,5 meter framför tex ett kryss.

Strömsholmsmetoden jag nämnde ovan är jättebra med alla avstånd för olika storlekar på ponny samt häst. Rekommenderar den starkt!

Har inte den boken. Bara en av Berthalan de Nemethy (som bla tränade amerikanska hopplaget när de var riktigt bra) Samt en av George Morris men i den säger han inget om de avstånden, såg jag.
de N säger det som jag också lärt mej dvs 1.20-1.45 som normalt cavalettiavstånd, samt 2.90 som avstånd framför hinder, men som självklart kan ändras utifrån vad man vill med övningen. Precis som avståndet i en gymnastikhoppningsserie ka n varieras.

Men det är för mer utbildade hästar, han pratar inte vad jag minns om unghästar så mycket. Han utgår också från lite högre hinderhöjder, upp till 1.20 parallelloxrar, ibland t o m 1.50 (men då ligger bommen tre meter drygt ifrån)

När jag mäter cavallettiavstånd ( till fullblod som inte har enorm trav) så är det ett steg (som jag vet är ca en meter) plus min fot lite drygt, vilket bör bli sådör 1.30. Det brukar vara lagom och man ska ha en bra trav att jobba i. Men som sagt, ibland lägger man två serier en bit ifrån varandra, en med kortare, en med längre kliv.

Nu är jag lite ringrostig på sånt där har glömt en hel del, med den lilla hoppning jag sysslat med sista åren.:o Får väl plugga på:idea:

Ja självklart så måste man länga ut bommen om man ska travhoppa hinder på 1.50;) Dock utgick jag ifrån att det var lägre höjder det pratades om här. Rent generellt kan man ju säga att tex på relaterade avstånd mellan två hinder så länger man avståndet minst så mkt som hindrena höjs, när hindrena börjar bli lite högre.

Ja självklart så måste man länga ut bommen om man ska travhoppa hinder på 1.50;) Dock utgick jag ifrån att det var lägre höjder det pratades om här. Rent generellt kan man ju säga att tex på relaterade avstånd mellan två hinder så länger man avståndet minst så mkt som hindrena höjs, när hindrena börjar bli lite högre.

Ja men diskussionen blev lite generell också, när det gäller ts häst tycker jag också kortare avstånd, absolut inte mer än 2.70 i alla fall och lågt hinder. Kanske ännu kortare för att få den att verkligen hoppa upp.

tack för att ni börjar komma överäns till sist xD
Nu har jag fått lite klarhet i detta :D så se upp nu allihoppa för nu blir det hoppa av ;)

Hur van är hästen vid att hoppa? Hur länge har den hoppat, är den ordentligt inhoppad, hur högt är den hoppad..?
Reagerar den bara så på små hinder?

Är hästen en van hopphäst så är det kanske för att det är för lågt för den så den inte bryr sig så mkt, och är det en häst som är ovan kanske du bör ta hjälp av en tränare för att lösa problemen.

Hur van är hästen vid att hoppa? Hur länge har den hoppat, är den ordentligt inhoppad, hur högt är den hoppad..?
Reagerar den bara så på små hinder?

Är hästen en van hopphäst så är det kanske för att det är för lågt för den så den inte bryr sig så mkt, och är det en häst som är ovan kanske du bör ta hjälp av en tränare för att lösa problemen.

har haft hästen i lite mer än 1 år nu och har gått lektion med henne ungefär 1 år, så vi har hoppat lite på de lektionerna och det har gått bra, då har hon alltid försökt hoppa över. Hindrena där var inte speciellt höga max 50 cm... men när jag hoppar hemma så verkar hon inte vilja försöka hoppa över, hon har bra bjudning men tar bara ett litet skutt så hon river halva hindret :/
Jag skulle inte kalla henne en van hopphäst men det verkar som om hon tycker att hindrena är inget att bry sig om, men jag vill inte höja för mycket heller...

Det kanske är så att din häst är lite lik den ridskolehästen jag brukar tävla. Hon är otroligt nonchalant och slarvig på väldigt låga höjder. Hon bemödar sig överhuvudtaget inte om hindret är lägre än 70cm men är inte i närheten av att riva när man kommer upp på 90cm och däröver.

Jag rider som sagt ridskolehäst i en hoppspecial och när det gäller avstånd så använder ungefär samma som de maria_b tidigare har nämnt. Fick höra en gång att man generellt kortar avstånden lite grann för ridskolehästar eftersom de ofta sparar på energin och därför inte tar så långa steg :angel:men jag vet inte om det ligger nån sanning i det.

Det kanske är så att du ändrar din ridning när du inte rider för tränare så hästen känner det och ändrar sitt hoppsätt.
Om hästen hoppar på lektionerna så beror det ju inte på att den är nonchalant och hindren är för låga iallafall, så det måste ju ha någon annan orsak.

Vad det beror på är dock lite svårt att säga om man inte vet hur hästen reagerar på hopplektion vs hemmabana.

Det kanske är så att du ändrar din ridning när du inte rider för tränare så hästen känner det och ändrar sitt hoppsätt.
Om hästen hoppar på lektionerna så beror det ju inte på att den är nonchalant och hindren är för låga iallafall, så det måste ju ha någon annan orsak.

Vad det beror på är dock lite svårt att säga om man inte vet hur hästen reagerar på hopplektion vs hemmabana.

mm det kan ju vara så kanske hjälper att be nån duktig kompis inspektera mej när jag rider hemma och se om det funkar:idea:

Bra idé! :D
Vi vill gärna höra hur det går också, säger jag som följt tråden i hemlighet. :angel::rofl:

Om man bara bodde nära (eller det vet jag inte om jag gör men :p), var duktig och var din kompis så hade jag vart frivillig! :D:rofl:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 000
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka