Hoppa upp på hästen igen

Sv: Hoppa upp på hästen igen

Ojsan vad tråden växte när jag tittade bort :)

Jag har bara läst första inlägget hittils så:

Och den boken är några hundra år gammal eller?

Nope den hette "stark, glad, gravid" så jag trodde den skulle vara träningspositiv :p

Sedan har jag hört av ngn bekant att man måste vänta på en efterkontroll som man inte får tid för förrän efter ett par månader också.

När väl din lille bebis är ute är det inte alls säkert att spatten närmar sig så fort, för plötsligt får man något helt annat som är högre prioriterat än hästarna...

Tja då får den vara livlig, eller så kanske hushållsarbetet hopar sig. Jag brukar normalt bli helt slut i hjärnan och få huvudvärk efter en helg inomhus. Allt snurrar och jag börjar typ snubbla rakt in i saker, haha.

Sen är det väldigt individuellt hur snart det funkar att rida. När jag hade fått mitt första barn provade jag att rida ca 2 månader efteråt och det tog mig bara några minuter att inse att mina instabila fogar gjorde att hela jag var instabil, så det var inte ett dugg kul att rida. Jag lade hjälmen på hyllan och väntade några månader till innan jag provade rida nästa gång.

Ush man hoppas att de skärper sig tidigare, fogarna, (mina verkar ju vara av usel kvalitet, men håller ännu för vanlig ridning), men det är klart det är individuellt!

Jag hoppade upp två veckor efter förlossningen, red runt lite i paddocken i kanske en kvart. Red småstunder första tiden och ökade sedan på. När jag var på efterkoll så fick jag beröm för hur fint det läkt och att mitt bäckenbotten blivit stärkt av att jag ridit (vågade först inte säga att jag ridit) Barnmorskan var väldigt positiv till ridning.

Kul! låter som en bra taktik. Lite lite i början.

Tja då får den vara livlig, eller så kanske hushållsarbetet hopar sig. Jag brukar normalt bli helt slut i hjärnan och få huvudvärk efter en helg inomhus. Allt snurrar och jag börjar typ snubbla rakt in i saker, haha.
jag säjer bara vänta och se... :idea: det blir inte alltid som man har tänkt sig...
Och det blir aldrig mer som det har varit.

Jag red när lillen var 9 veckor, började då "på riktigt" med en gång med rejäla pass i paddocken. Kändes absolut helt som vanligt, trots att jag sprack och blev klippt och därmed sydd efter förlossningen. Hade säkert funkat att rida tidigare för min kropps skull, "problemet" är att jag får separationsångest light av att vara ifrån mitt underbara pyre mer än en kvart åt gången... :)

jag säjer bara vänta och se... :idea: det blir inte alltid som man har tänkt sig...
Och det blir aldrig mer som det har varit.

Haken är att jag trivs ganska bra som det är :laugh: vill bara ha ett tillägg. Kommentarer om att jag blir helt annorlunda gör mig väldigt nervös. Om jag blir helt annorlunda kommer jag förlora alla mina vänner, de tycker om mig som jag är, och det är otäckt.

Nåja de flesta barnbegåvade i bekantskapskretsen (inte mina närmsta vänner då) verkar i alla fall ha behållit personlighet och fattningsförmågor och hästar så jag hoppas jag klarar mig.

ok, tänkte lite optimistiskt att den kunde hänga på och sova lite under tiden. (hypotetiskt naturligtvis, troligen sover de inte så mycket som man tror.)

Jag blev också asnervös av alla som sa att det går inte att beskriva hur det är att ha barn, allt blir annorlund osv. Men ännu så länge har det varit en positiv förändring. För mig tog det evigheter innan jag kom upp på hästryggen, men då jag inte sprack eller hade problem med fogarna hade jag nog kunnat hoppa upp tidigare. Alla bebisar är ju individer, men de formas ju också av förutsättningarna åker du till stallet ungefär samma tid varje dag så kommer säkert bebisen att vänja sig vid att sova i vagnen under den tiden. Min son sover som en stock när jag är ute och går med honom och hunden, sedan har han den dåliga vanan att vakna så fort vagnen står stilla.

Ja hur bebisen är vet man aldrig innan, den kan ha stort sömnbehov eller litet, eller så kanske den hatar att ligga i vagn. Men jag tror det är viktigt ändå att få tid för sig själv (hästarna :)) och även lite motion.

Fast ibland känns det som lyx att få bajsa ifred....

Nope den hette "stark, glad, gravid" så jag trodde den skulle vara träningspositiv :p

Sedan har jag hört av ngn bekant att man måste vänta på en efterkontroll som man inte får tid för förrän efter ett par månader också.

Efterkontrollen är inte ens något man måste gå på! Och när man är på efterkontrollen så tar de lite blodprov, kollar blodtryck och pratar om förlossningen. Gyn-undersökning är oxå helt frivilligt.

Hur ska BM kunna avgöra om man kan rida eller inte?

Den som skrivit boken "Stark, glad, gravid" måste missat att alla graviditer och förlossningar är unika och man inte kan säga att man ska göra på vissa sätt. Hästar + gravida har väl typ aldrig hört ihop i mångas ögon?

Haken är att jag trivs ganska bra som det är :laugh: vill bara ha ett tillägg. Kommentarer om att jag blir helt annorlunda gör mig väldigt nervös. Om jag blir helt annorlunda kommer jag förlora alla mina vänner, de tycker om mig som jag är, och det är otäckt.

Nåja de flesta barnbegåvade i bekantskapskretsen (inte mina närmsta vänner då) verkar i alla fall ha behållit personlighet och fattningsförmågor och hästar så jag hoppas jag klarar mig.
Du kommer säkerligen behålla din personlighet. :laugh: Den stora skillnaden i livet är att man (oftast) börjar prioritera annorlunda. Det som tidigare var viktigast (hästarna och ridningen) hamnar plötsligt ett eller tre steg längre ner på stegen, framförallt medan bäbisen är liten.

Sen beror det givetvis på hurdant barnet är, hur mycket den ändrade prioriteringsordningen påverkar resten av livet. Min första var en "sovare", så jag kunde vara ute och greja en hel del i stallet medan hon var liten. När hon sen blev större och sov mindre blev det svårare. I mitt fall var det dessutom en veckopendlande pappa som gjorde det svårare att hinna med hästarna, eftersom jag var tvungen att välja. Och mat till barnet går alltid före ridning och hästpyssel... :idea:

Sen, om det är någon tröst, så har jag numera 4 barn, 10 hästar och en liten fårflock... :D

Det låter ju bra :laugh: (och jag behöver ju inte ens tio hästar och en fårflock, kan tänka mig två till låns och kanske en liten get).

Tack andra ovan också för snälla svar, känns bättre :)

ok, tänkte lite optimistiskt att den kunde hänga på och sova lite under tiden. (hypotetiskt naturligtvis, troligen sover de inte så mycket som man tror.)

Min sov massor i början. I 20 minuters-intervaller. Och absolut inte i vagnen, mammas famn skulle det vara!:D:angel:

Du kommer säkerligen behålla din personlighet. :laugh: Den stora skillnaden i livet är att man (oftast) börjar prioritera annorlunda. Det som tidigare var viktigast (hästarna och ridningen) hamnar plötsligt ett eller tre steg längre ner på stegen, framförallt medan bäbisen är liten.

Jag håller absolut med om att man behåller sin personlighet. Jagh är absolut den samma som när jag var när jag var liten, och som jag sen var som singel, som gift men fortfarande barnlös...
Jag hade en bild av att man lixom blir "någon annan" när man blir större eller blir mamma eller så, men icke!:idea:

Däremot skulle jag vilja formulera om det där med prioritetsordningen. För mig har hästarna och ridningen samma prio som innan, dvs. jätteviktigt. Däremot har det nu krupit upp ett litet pyre på en plats allra längst upp i ordningen som innan var tom och som jag inte ens viste fanns!

Som ett ex. kan jag nämna att när vet. var ute för att avliva en häst hos oss i veckan var inte mitt fokus på hästen, utan jag bara tänkte "spruta nu då din sega vet. innan lillen vaknar"... okänsligt, sure, men sanning...

kl

Idag var jag på tävling med min kompis och jag hade lätt slängt av mig magen för en timme eller två om det gått :D Så sjukt sugen blev jag! Jag vill rida och tävla nu!!!

Jag ska rida på lördag :bump: *abstinens abstinens* Hade de inte vart för fogarna hade jag hoppat upp på kompisens supertrygga valack, men han är stor som ett hus och stark så de känns inte så snällt. Bättre att skumpa runt på min lilla häst.

Åh jag får sammandragningar av att resa mig från stolen, och ikväll har jag foglossningarna från hell, kan knappt gå... Ha så mysigt på lördag, skumpa inte för mycket :D

Sist jag red slutade det på förlossningen :o Men nu har sammandragningarna minskat så jag hoppas de går bättre den här gången.

Haha ja det ar val lite tidigt att hamna pa forlossningen tycker jag. Du kan gott vanta ett par veckor till...

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 482
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 006
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka