Hoppa upp på hästen igen

Badger

Trådstartare
Nu har jag garanterat sökt slarvigt. Jag kan inte hitta någon tråd om när folk har hoppat upp och ridit igen efter att de fått barn.

Så jag frågar det och hänvisa gärna till tråd om ni känner till en.

Red inte Malin Bayard efter bara ett par veckor? En bok jag läst påstår att man inte bör röra sig ur fläcken utom för små promenader i 8 veckor. Det verkar ohyggligt länge, jag skulle få spatt. (bf 4 apr) pålledamerna jag brukar rida vill troligen röra på sig igen i maj, juni.

Sv: Hoppa upp på hästen igen

Och den boken är några hundra år gammal eller?

Jag började rida min häst 5-6 dagar i veckan, arbeta henne i alla gångarter, när sonen var 1 månad. Hade tidigare 2 medryttare som höll igång henne men den ena slutade och den andra fick mkt i skolan. Kunde garanterat börjat tidigare men ville inte slita mig hemifrån. Hade jag haft egen gård hade jag nog suttit upp efter bara några dagar.

En bok jag läst påstår att man inte bör röra sig ur fläcken utom för små promenader i 8 veckor. Det verkar ohyggligt länge, jag skulle få spatt.
;)

När väl din lille bebis är ute är det inte alls säkert att spatten närmar sig så fort, för plötsligt får man något helt annat som är högre prioriterat än hästarna...

Sen är det väldigt individuellt hur snart det funkar att rida. När jag hade fått mitt första barn provade jag att rida ca 2 månader efteråt och det tog mig bara några minuter att inse att mina instabila fogar gjorde att hela jag var instabil, så det var inte ett dugg kul att rida. Jag lade hjälmen på hyllan och väntade några månader till innan jag provade rida nästa gång.

När väl din lille bebis är ute är det inte alls säkert att spatten närmar sig så fort, för plötsligt får man något helt annat som är högre prioriterat än hästarna...

Det tog 2 veckor för mig innan jag kom på att jag hade en häst oxå som man kanske ska åka och hälsa på och se att hon mår bra :angel:

Tror tom att Malin B red efter en vecka den här gången, enl hennes mans blogg iaf.

Men jag skulle nog kunnat hoppa upp på hästryggen efter ca 2 veckor, då kände jag mig helt ok "där nere". Men hade ingen häst att rida på då så jag gjorde det inte och jag var fullt upptagen med bebisen. Jag hade en graviditet och förlossning utan komplikationer.

Jag hoppade upp två veckor efter förlossningen, red runt lite i paddocken i kanske en kvart. Red småstunder första tiden och ökade sedan på. När jag var på efterkoll så fick jag beröm för hur fint det läkt och att mitt bäckenbotten blivit stärkt av att jag ridit (vågade först inte säga att jag ridit) Barnmorskan var väldigt positiv till ridning.

:eek:

Eller så kanske livmodern skumpar loss och trillar ut genom jättehålet :D

Äh, känns det bra så är det bra. Det är min livsteori.

Sonen är född 22 februari och jag red försa gången i slutet av mars.
Hade nog kunnat rida tidigare men var lite försiktig då jag var snittad.

Det beror väl helt och hållet på hur man känner sej "där nere". :grin:
Har man inte blivit sydd eller så då är det väl bara pang på rödbetan.
Jag var uppe på en häst efter en månad. Hade ingen egen då för hade jag haft det hade det blivit ännu tidigare för jag blev inte sydd. :bow:

lite Ot kanske men herregud, några dagar?!:eek:

Leo är 10 dagar gammal idag, jag kan inte ens sitta på en köksstol... :p Läkaren på sjukhuset sa att jag fick testa rida först om 6 veckor... ;) Tänk att det kan vara så olika ändå...

Ja det beror nog på hur man ser ut där nere efteråt. Efter en månad är de flesta stygn läkta om man inte spruckit jättemycket.

Mitt största problem första gången jag red var tuttarna. Inte nog med att de var stora som hus, de var tunga som tre bebismagar också. Men en stark amningsbehå och en tajt sportbh ovanpå det funkade rätt så bra. Fast toppen fick jag slita av illa kvickt efteråt om jag inte ville ha stockning.

Det är ju bara att känna efter hur man mår och vad man själv vill.
Jag åkte till stallet när lillen var en vecka.
Jag skulle bara titta till hästen men det slutade med att jag gjorde alla sysslor och kom överrens med min tillfälliga hästskötare att -Jag tar hand om honom själv från och med nu.
Två veckor efter förlossningen kunde jag inte hålla mig från sadeln längre, tog ett lagom pass i samtliga gångarter men insåg att det var aningen obekvämt att vara sydd och att lätt sits var bekvämast i traven :D
Efter tre veckor så åkte jag in till fabror doktorn och beordrade honom att ta bort resterande stygn (en del hade redan släppt) för nu ville jag rida ordentligt :cool:
En månad efter förlossningen så hopptränade vi, det gick hur bra som helst :laugh:

Jag red 19 dagar efter förlossningen. Inga bekymmer, hade kunnat rida tidigare. Enda krämpan var lite vanlig träningsvärk, eftersom jag ju trots allt inte hade ridit på 3 månader.

Min BM sa att jag skulle lyssna på kroppen - kändes det OK så inga bekymmer, men om det ine hade känts bra så skulle jag inte ignorera det utan hoppa av o vänta någon vecka. Hon sade även att det var bra att undvika nedsittning i början då bäckenbotten inte är helt läkt. Jag satt ner lite längre ytterligare kanske tre veckor senare - alltså 6 v efter förlossningen.

Jag hade en okomplicerad grav o dito förlossning, men syddes dock lite.

Pysslade med hästarna gjorde jag samma kväll som vi kom hem, men så har jag stallet 30 meter från dörren med. Var ju tvungen att se till dem, de hade ju haft "barnvakt" i två dagar när vi var på BB ;).

kl

Jag red efter tre veckor. Jag hade nog kunnat rida redan efter någon vecka men tänkte att det kanske var klokt att vänta lite. Det kanske inte är sådär jättebra att trilla av på ett ostabilt bäcken...

Jag kände mig lite ostabil i början mend et var ändå roligt att komma upp på hästryggen igen!

//Julia

efter två veckor red jag, o då skulle min 6åring börja sättas igång lite lätt o behövde inte ridas massor o inte varje dag. har inte haft några bekymmer alls. o så sätts han igång på lugnande, det är ganska skönt.

Ni som har blivit snittade, hur lång tid tog det för er?

En allmän fråga:
Blir bäckenet ostabilt även vid snitt eller är det bara vid vag förlossning?

för mig dröjde det hela 6 månader innan jag hoppa upp på hästryggen igen pga jag inte själv har någon häst längre.
men jag kände mig ok ca 1 mån efter så hade kunnat börja redan då.

lilla_maaliiin: rek är att vänta till efter efterkontrollen för att allt ska vara ok, men det är ju inte förbjudet att hoppa upp tidigare, men risken för prolaps misnkar.

Bäckenet blir väl ostabilt pga hormoner, inte av själva förlossningen, så det är nog samma vid snitt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 482
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 006
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka