Hoppa upp på häsetn från en stol (barbacka) Kan det skada den?

B

Bubben91

Jag älskar att rida barbacka och rider bara barbacka. Men jag är inte supervig och ganska kort så för att komma upp så ställer jag hästen brevid en stol, böjer på knäna och hoppar upp med magen föst. Sen kravlar jag mig upp på ett mindre stiligt sätt.
Kan detta vara farligt för hästen??
Jag har inget större att stå på så jag kan inte komma upp på något annat sätt. :angel:
Kan ni hjälpa mig?

Sv: Hoppa upp på häsetn från en stol (barbacka) Kan det skada den?

Min kompis hoppar upp så varje dag på sitt 26-åriga halvblod, och har gjort så i 3-4 år. Och varken hon eller hästen verkar ha tagit skada av kravlandet i alla fall..

Nej, inte då. Jag har gjort så i alla år, även om jga rider med sadel sitter jag upp med stol.

Däremot kan jag berätta om en "stolhändelse" som iaf denna gång slutade bra. Stolen i fråga tippade omkull, ryttaren ramlade ner och fick stolsbenet, genom ridbyxorna och rakt i.........endast millimeter ifrån att perforera urinblåsan, vilket då hade kunnat sluta riktigt illa!! Nu fick de sys några stygn och ridningen läggas på hyllan ett kortare tag. Se till att ha en rejäl pall på stadiga ben!!!!!

:eek: Aj som f*n!! :eek:

Eller se också upp för en sån där plastback man kan ha grejor i!
(Och man väger lite för mycket :o ) En sådan trampade jag rätt i genom varav pållen vaknade tvärt ur sin slummer och kastade sig åt sidan vilket resulterade i att jag stöp omkull med plastbacken fast runt ankeln! :D

Vi har en rejäl ekstubbe, som det dessutom har regnat en hel del på.
Stadigt värre.

Skönt att höra, puhh!!
Är ju rädd att pållen min ska få ryggproblem när jag kommer där som en lite klump och kravlar mig på, hehehehhe!! Men han är en lite ängel och brukar säga till om det är något.

hehe....det är nog inte några problem....:D

Åh, fy f-n! :eek: :eek: Aj, aj, aj!!

Själv har jag också klantat mej! Jag skulle hämta hem hästan från betet och tänkte att jag rider hem! :idea: Klättrade upp på en gärdsgård för att komma upp på henne. Men gärdsgården rasade och Jenny ramlade ner bland alla tunga stenarna! Tur min hästa är snäll iallafall, hon stod snällt kvar och väntade tills matte hade grävt sej fram ur stenarna och kravlat upp ur diket.. :angel:

Sitter alltid upp med hjälp av pall eller något liknande. Sparar massor på häst och stigläder.

...samt spar även på ryttarens bäcken och hästens tålamod :angel: Särskilt om man är kort som jag. :D

Jag har tur att det finns ett stadigt staket runt ridbanan, bara att ställa hästen nära staketet, klättra upp. Hoppas på att hon inte vrider på sig. Lägga över benet och ta tag i den obefintliga manen (Tack Moonflight för tipset med grimskaftet).

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka