Hoppa upp barbackar

M

Minna

Har ni sett de som jättesmidigt hoppar upp barbackar på vilken häst som helst oberoende höjd på en massa olika sätt. Både framifrån bakifrån, från sidan och med benet först.

Själv är det precis så jag kommer upp på min haflinger som är maxad C. Tänkte om någon vet hur man lär sig eller övningar eller något. Vill inte skada och fresta hans rygg, vilket jag gör när jag 'tränar' på att hoppa upp. Men hade varit bra att kunna sitta upp utan hjälp med då jag mest rider barbackar. :)
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Men hade varit bra att kunna sitta upp utan hjälp med då jag mest rider barbackar. :)
De där som till synes så enkelt rinner upp på hästen barbacka tror jag är voltigefolk. Åtminstone intalar jag mig det. :)
Jag tror inte att en normalsmidig inte-alltför-tung tjej sliter eller skadar hästen nämnvärt genom att träna eller försöka sitta upp barbacka, däremot kan hästen säkert bli irriterad och tröttna. :angel: Själv är jag smidig som en 40-fotscontainer och är dessutom fullvuxen man i övre delen av mellanvikt, så jag brukar använda en uppstickande brunn eller bara en dikeskant för att få någon decimeters hjälp innan jag graciöst (yeah, right) häver mig upp. Tror att man skulle ha en hel del att vinna på att stretcha och träna allmän smidighet, sen gissar jag att det kan bli lättare om man väger ganska litet.
 
Sv: Hoppa upp barbackar

jag rider en den barbacka. sitter dock alltid upp från pall. Men trots det går det inte så smidigt. tar satts, hoppar så att jag blir hängande på magen, hästen går iväg, detta upprepas sedan ett 10 tal gånger. jag slipper nämligen inte över med benet om hon går iväg utan måst hoppa av. sedan, när hon äntligen står stilla så upprepas steg ett, för att sedan lägga till steg två som är kravla, kravla, hasa, snurra, och så har jag tagit mig upp i sittande ställning ;)

lättast brukar vara om nån kastar upp mig
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Haha ja det låter ungefär som jag båda två!! xD men jag menar det måste ju finnas något sätt att lära sig? Visst jag väger inte speciellt mycket runt 60 men jag är 176 och han är ju bara 139 så är ändå rätt lång så tänker att det frestar mycket därför och när man liksom kommer farandes med en massa vikt rätt på. :p hade hoppats på att sluta ta hjälp av stenar och diken ;)
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Jag lärde mig en teknik för flera år sen, vet inte om jag fortfarande kan... Grejen var iaf att böja ner huvudet och slänga över benet direkt, dvs inte hänga sig på magen över hästryggen först. Jag är väl normalsmidig och 168 cm, detta funkade iaf på häst i typ D-ponnystorlek.
 
Sv: Hoppa upp barbackar

På min gamla ridskola hade de förresten en trähäst som man kunde klänga runt på. Du får leta reda på/bygga en sån! (Fast jag tror att det går bra att öva på din riktiga häst också.)
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Hehe! Min häst är bara 155 cm och jag kommer ändå inte upp barbacka! :angel:

Vi har däremot en superhög pall i stallet så det är bara att ställa sig på den och lägga benet rätt över ryggen på hästen, så sitter man där.. ;)
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Det är en teknik. Jag hoppar upp från jämsides på min 155cm häst :) Jag har även tagit mig upp på 165cm hög (och rund) kallblodstravare på samma sätt så helt klart är det en teknik.

Jag är verkligen ingen voltigemänniska :D
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Jag kan ta mig upp om jag inte har en säkerhetsväst på mig och om hästen inte är för stor, men eftersom jag ALLTID rider med väst så, ah.. :p Min ridgrupp skrattar alltid åt mig när jag inte kommer upp på islänningarna på 140 cm, men vad tusan, jag är bara 155 lång och dom andra är 170 så dom ska inte säga något.. :o:p

Hade gärna sett att ridskolor lärde ut hoppa-upp-tekniker, har försökt på medryttarhästen också men hon blir så sur på mig då.. :grin:
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Jag lär prova det där med huvet först... Men vänta, hur då? Behöver mer ingående beskrivning :D Min pålle är bara 140 cm och jag har försökt få till det där hoppet. Red mycket barbacka i somras men lyckades aldrig, tycker hans lite stora mage hamnar i vägen liksom. Sen är väl inte jag världens smidigaste heller...
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Om du menar det som jag sa med att ta ner huvudet och slänga över benet direkt så är det nog ungefär som nummer två här: http://www.youtube.com/watch?v=QRPQIIZkyY8&feature=related

Inte för att han tar ner huvudet nåt direkt iofs... Men vet att jag fick det som tips för att det är lättare att slänga upp benet riktigt högt om man böjer ner huvudet åt andra hållet. (Han i videon fuskar ju lite genom att vara 1.90...)
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Min ena tränare slänger över benet och skuttar upp på de flesta. Nu när han börjar bli äldre har dock det blivit svårare med de största hästarna. Då hoppar han upp och lägger sig först.

Jag har lyckats lära mig svinga mig upp med benet före iaf på min ponny på runt 143. Men jag behöver öva lite mer för att det ska bli helt bra. Jag får lätt över benet. Men jag har haft lite problem att få upp överkroppen långt nog. Nu tror jag dock jag lite hittat känslan. Och ska gradvis öka storlek på hästarna sen med.

Jag håller i mankammen och kastar över benet medan jag hoppar upp och lite drar upp överkroppen upp och mot/över hästen.
I början lade jag upp benet stående på ponnyns rygg och hoppade ur det. Haha.. Det var inte snyggt! Jag är vig, men var för svag i vaderna då och hoppade för dåligt.
Jag övade på såna grova träbommar som vissa stall har för uppbindning av hästar. Varje gång jag kom till ett sånt stall så övade jag. Och man kan öva på plintar eller trähästar med. Ska man upp på häst bör man lämpligen tränatr den att stå still först. ;)

Det finns olika tekniker för hur man hoppar upp. Galoppmänniskor brukar nyttja halsen på hästarna och hoppa upp med hjälp av att hästen lite lyfter halsen med.
Polo-killarna hos oss gör lite mer likt den teknik jag använder. Men de gör det betydligt bättre. ;)
Jag har ju just börjat och är fortf eg kass i ena vristen pga skada.

Kan man inte smidigt ta sig upp med sadel eller barbacka från lite upphöjt så bör man nog öva det först.
All uppsittningsträning gynnar eg det där upphoppet. Tex att sitta upp från fel håll etc är också bra.
Och smidigheten i en själv gynnas också av sitsträning där man lutar sig hit och dit, rör ben och armar hit och dit och byter håll/snurrar ett varv upp på hästen etc. Det gynnar all ridning sen. Man får stadigare sits!
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Haha.. En del tränare tycker ju att då "kan man faaaan inte rida heller!". Bla mina.. De tycker att en så osmidig ryttare inte kan prestera optimalt. Frågar man om pall hos mina dressyrtränar möts man av den här blicken::eek: och får man frågan "är du handikappad?". Handikappade får ha ramp där. Annars får man lära sig sitta upp snabbt och smidigt.
Min tredje tränare tycker detsamma. Han brukar dessutom försöka rycka av mig eller putta av mig utan att förvarna. Då jäklar lär man sig sitsträningen effektivt vill jag lova. :P

Jag trodde det framgick tydligt hur ironisk jag var då jag skojade om att jag skulle hoppa upp på en stallkompis bjässe till häst(runt 176). Hon frågade idag när det skulle ske. Så antingen skojade hon eller så var jag mycket otydlig. DET går INTE i dagsläget, om ens ever!
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Haha :laugh: jag kommer upp på de flesta :D står bredvid och tar tag i manen och tyglar i ena handen och lägger den andra handen på ryggen sen hoppar jag och landar i sadelläget ;) tar hjälp av båda händerna och försöker få det så smidigt som möjligt utan att dunsa allt för mycket :idea: det går för det mesta bra men inte alltid :angel: en gång hoppade jag över en häst och landade på fötter på andra sidan :laugh: hon kollade ganska konstigt på mig sen :eek: förstår inte varför :o dock så är jag vig och tränade gymnastik till för några år sedan så har väl tekniken :idea:
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Haha.. En del tränare tycker ju att då "kan man faaaan inte rida heller!". Bla mina.. De tycker att en så osmidig ryttare inte kan prestera optimalt. Frågar man om pall hos mina dressyrtränar möts man av den här blicken::eek: och får man frågan "är du handikappad?". Handikappade får ha ramp där. Annars får man lära sig sitta upp snabbt och smidigt.
Min tredje tränare tycker detsamma. Han brukar dessutom försöka rycka av mig eller putta av mig utan att förvarna. Då jäklar lär man sig sitsträningen effektivt vill jag lova. :P

Jag trodde det framgick tydligt hur ironisk jag var då jag skojade om att jag skulle hoppa upp på en stallkompis bjässe till häst(runt 176). Hon frågade idag när det skulle ske. Så antingen skojade hon eller så var jag mycket otydlig. DET går INTE i dagsläget, om ens ever!


Jävla tur att jag inte har tränat för den tränaren. Hade en häst som kunde bli halvt ursinnig om nån gick nära mig... Mitt ex fick nära döden upplevelser ett antal ggr :angel:
 
Sv: Hoppa upp barbackar

Haha oj då borde jag ha ledare när jag rider min häst då...

Jag använder pall trots att min islänning bara är 135 hög :p

Iof kan jag hoppa upp på honom utan pall utan problem, men ser inte varför jag ska hänga i sadeln när jag kan stå på en pall å bara lägga benet över?

Fast jag kan väl erkänna att jag börjar bli orolig för uppsittningen på stor häst..
Helt plötsligt måste jag ju bättra på min uppsittningsteknik igen :crazy:
Men en stor å riktig häst ska jag ha iaf :)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp