Hoppa upp barbacka

A

angel_winner

Tjena Tjena.

Det finns en sak jag är väldigt nyfiken på och det är hur man hoppar upp på hästen barbacka. Jag har sett filmer på youtube men kan ändå inte komma underfund med hur man gör, så jag tänkte ifall ni kanske kunde berätta lite mer utförligt :angel:
Min häst är 148 (jag har också en sköt häst som är 156 men honom vill jag nog inte testa på :P )
och jag är runt 160 så det kanske är lite omöjligt... I så fall är det nog ingen ide att pröva... Jag vill ju inte göra illa hästen (eller mig själv för den delen :grin:).

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Sv: Hoppa upp barbacka

Jag är inte så vig och hästen är drygt 160 cm hög (jag är 168 cm)
Jag kravlar mej upp barbacka på ett sätt som inte ser så galant ut men det fungerar.
Jag gör typ ett indianhopp och tar stöd med min fot mot hästens framben för att komma upp den sista lilla biten.

Fult men det fungerar. :D

haha, på en häst jag red för några sommrar sen, kom jag upp barabacka utan problem när vi hade varit å badat. :D

hästen var ca 170 - 175,
jag: 168 :D

haha, vettefan hur jag kom upp :eek:

men typ. ta tag i manen med vänsterhanden, skutta, få upp högra knäet så högt som mögligt, spänn magmusklerna och... kravla? :angel:

Åh det där har jag haft jätteproblem med! ;)
Innan jag kom på en bra lösning. Visserligen inte så galant än så länge, men tanken är att hon ska slänga upp mig när vi tränat lite till :p

Dock har vi gjort bättre försök än detta, men ni förstår principen iaf :angel:

Haha, snyggt Agnes!:p

Själv säger jag till Nibbe att stå still, sen tar jag sats ca 2-3 meter & hoppar upp. Jag är 165 & Nibbe 163 så det är med nöd & neppe som jag kommer upp.:p
Min andra häst skulle jag då INTE komma upp på barbacka - då han är rejält mkt högre än Nibbe.:angel:

jag backar tar lite sats och studdsar :P det funkar kanon. men ponnyn är bara 145o jag är 166 så. men det går bra att använda sig av voltige uppsittning också. man har ena handen (den mot hästen) på hästens motsatta sida går emd samma steglängd som hästen. tar ett längre steg (så man hamnar framför hästens inre ben och studsar till då funkar det) lättast äre i trav el galopp men funkar i skritt. gjorde så på en nrdsvensk runt 160hög när jag var 150lång så det går :)

Det där tränade jag på som en galning för några sommrar sedan på min förra häst. Han = 155 cm. Jag = 173 cm.
Jag grep tag med vänstra handen i manen och stälde mig så att jag hade ryggen vänd mot hästens huvud. vänster ben fram och höger bak. Sen så skjuter jag ifrån på det vänstra benet och då får som högra benet svung och kroppen följer förhoppningsvis med upp på hästen :D Höger handen används i början till att hjälpa till att komma upp men nu behövs det inte. :D
Jag tycker absolut att det är det lättaste sättet. Jag är hur ovig som helst men kom endå upp på en häst på 173 cm på det här sättet, dock med väldigt följsamma ridbyxor för annars stramar dom emot och man kommer inte upp. :angel: Det enda som krävs är bra kraft och svung från marken :p

Jag brukar ta satts typ 2 m sen ta några språng och hoppa så jag hamnar med magen på hästans rygg, sen är det bara att lägga över benet..uppe!
Jag är 165 och ponnyn 146..dock lite kraftigare byggd och lite sommarmage under sommarbetet *harkel* Men det är bara att ta i lite till då;)

Tur att man har en snäll häst, han bryr sig inte om man skulle hamna lite fel och kravla sig upp på något obekvämt sätt:love:

Det var en kille i stallet där jag rider, han var lite och ganska kort (160??) och när han ledde en stor (hingst? komer ej ihåg) men det var iaf en STOR häst, kastade ahn sig bara upp för att hästen var flättare att hantera ovanifrån

De som kollade: :eek: :eek:

Cool typ :bow:

va viga ni är allihop! :bow:
Ella: du är ju kung på dina åplla, måste jag säga.

själv är jag nästan 1.75 och har en häst som är ca 1.55 och använder pall. eller sten. eller annan upphäjning som finns till hand. :angel:

så jag har nog inte så mycket att tillägga egentligen.

jag skulle säkert klara det, men jag är för feg för att pröva!

Annars kan man ju fuska och ställa hästen i ett dike eller bredvid en sten eller dylikt!
För mig räcker det om jag kommer upp en liten bit från marken, sen så kastar jag mig över med magen på hästens rygg och sen är det som sagt bara att svinga över benet.
Är inte tillräckligt spänstig för att ta mig upp ända från marken, skulle jag mot förmodan lyckas så skulle man väl trilla av på andra sidan med huvet före! :rofl: Men det behövs bara ett par dm så kan man kasta sig resten av biten! :idea:

men det är just så jag ha gjort. :) fast jag kör med benet över hästen på en gång.

men det jag är lite rädd för om jag skulle hoppa upp från marken direkt är att - knäa hästen - sparka hästen på länden - ramla ner på andra sidan - ramla ner på samma sida - bryta ryggen på hästen.

men dom 20 cm gör sååå stor skillnad!!

förresten... PM:ar dig!

Så gör jag med, bara ta sats och hoppa :D Fast min häst är 138 cm och jag 162 så det är ju inte så högt :angel: Det tog ett tag innan jag fick in tekniken, men nu går det rätt bra. Han blir lite sur om jga råkar sätta i en armbåge i ryggen, det kan jag förstå, men annars är det viss risk att man studsar tillbaka mot hans runda mage :p

Vet själv ingen bra teknik, brukar ta en pall av nåt slag...
jag håller på med trav och då har vi ju monté, då kommer det små hurtiga ryttare av modell mindre typ 50 kg klassen och dom tar bara och studsar upp på hästarna, även om dom är en bra bit över 1,70!!! ser helt sjukt ut, som om dom har en studsmatta under fötterna!!!:rofl::bump::bump:

Jag ställer mig med ryggen mot hästens huvud, tar tag i manen o svingar över benet över ryggen o sen kravlar mig upp.inte så snyggt men det funkar:p är dessutom smidig som ett kylskåp....:angel:
Har lyckats ta mig upp på hästar runt 165(jag 163-164) så det går:D

Tjena Tjena.

Det finns en sak jag är väldigt nyfiken på och det är hur man hoppar upp på hästen barbacka. Jag har sett filmer på youtube men kan ändå inte komma underfund med hur man gör, så jag tänkte ifall ni kanske kunde berätta lite mer utförligt :angel:
Min häst är 148 (jag har också en sköt häst som är 156 men honom vill jag nog inte testa på :P )
och jag är runt 160 så det kanske är lite omöjligt... I så fall är det nog ingen ide att pröva... Jag vill ju inte göra illa hästen (eller mig själv för den delen :grin:).

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag kommer inte heller upp barbacka själv :crazy:
De hästar jag då provar ta mig upp på barbacka själv:
Peewee: ca 163 cm (varmblod)
Korre: ca 155 cm (nordis)
Gulli: ca 142 cm (fjording)
Jag: ca 173 cm

Peewee omöjligt, jag får inte stutsa vi sidan eller kasta mig upp och inte heller ta i manen :grin: vilket då blir jätte svårt.

Korre har jag lyckats en gång, men de va mkt mkt kravlande och drog mig typ up, annars går han gärna iväg när man hänger på mage, då gliter man ju ner igen :angel:

Gulli är tjock och rund så man hoppar och kastar sig upp på ryggen, sedan glider man så fint på hennes Feta mage tills man hamnar på marken igen :o :D

Vill också gärna lära mig :D

Jag har en pålle på 173cm och jag är väl 170cm. Jag använder pall iaf. skulle aldrig ta mej upp utan.. Skulle inte ens försöka:crazy: Jag skulle nog mer springa rakt in i sidan på han:D, och det är ju dumt..:angel:

Jag backar lite (ser till så att hästen står still) och sedan springer jag fram och studsar upp (kravlar) xD

Jag backar ca 1m och sen hoppar jag upp bara ;)
Jag är 164 och hästen 160.

För några år sen kom jag även upp på mammas häst som va 168, då var jag själv ca 150-155 och behövde inte ens sats ... :eek:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar