Hoppa studs!

Dezzieduzz

Trådstartare
Har en D-ponny som ja måste träna studs me för att han ska lugna sig lite i hoppningen får vi hoppas..

Men ja är osäker på hur långt avståndet mellan studsen ska va.. :confused:

Sv: Hoppa studs!

Studs är ingen lugnande övning! Studs är en gymnastisk och stärkande övning som även uppmuntrar till framåtbjudning.

Jo jag vet att det är det också. Men om man ska hoppa studs och kombinationer så måste även hästen tänka mer och kan inte bara rusa..

Tänk på att dessa avstånd bara är generella. Vissa hästar behöver betydligt kortare eller längre, så det kan vara bra om du har en tränare el duktig person som kollar på er första gångerna, så det inte blir fel för hästen.

Visserligen håller jag med dig tillfullo:) , värdena är bara generella, MEN... Studs är en utmärkt övning för hästen att lära sig anpassa sina språng (sålänge hindren hålls låga).
Som exempel kan jag nämna min ena häst, 167 cm och storgalopperad, tog hellre två långa galoppsprång än 3 normala/korta om han själv fick välja. Honom tränade vi oftast på studs med 3 meters avstånd, bara för att han skulle korta upp sig. Följer man riktvärdena och håller hindrena på låg nivå så känner man ganska snart om avståndet måste justeras, oavsett om man har tränare eller inte.

Utgick från att Dezzieduzz bara ville ha riktvärden.

Jätte bra tråd! Har precis blivit tillsagd att träna studs på min "heta" d-ponny:p !

Jojo det är ju självklart också bra, om hästen är tillräckligt stark för att korta eller länga sig.

Men, iom att hon frågade om avstånden tog jag lite för givet att hon inte hade redigt den kunskapen som krävs för att verkligen känna vad som är "rätt". Mest därför jag skrev som jag skrev :p

Och jag tog för givet att hon kunde... Är själv urkass på allt vad avstånd heter (iallafall på att hålla alla siffror i huvudet), så jag fick en fusklapp av min tränare för ett antal år sen.:angel: Den är flitigt använd kan jag lova!
Om man vill lugna heta/starka hästar så är det att föredra med lite kortare avstånd, eftersom hästen/ponnyn då måste bromsa upp sig själv.

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
796
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj