Hoppa med westernsadel??

tillan

Trådstartare
Hejsan !
behöver lite hjälp med min häst !!:)
jag började att hoppa idag.
det gick jättebra !.
men för inte så länge sen testade jag att hoppa , men då vägrade hon med mig & det var en liten bom.
men idag hoppade jag ca 20 , 30 cm , första gången !
det gick jättebraaa ;) för att vara första gången?
men det jag undrar är , hon kan väl inte sträcka sig eller något ?
och jag red i westernsadel ! kan de vara farligt ? .
gör det något att rida en häst som är förkyld ?.

Sv: Hoppa med westernsadel??

Självklart KAN hon sträcka sig, men bara du värmer upp och så innan du börjar hoppa så är det nog ingen fara :)
Fast jag skulle ju aldrig få för mig att hoppa i en westernsadel, mest för min egen skull. Om hästen tar ett jätteskutt kan man ju landa på hornet...

Är hästen förkyld är det bättre att låta den vila och bli frisk. Du tränar väl inte när du är förkyld?

Hej! 20-30 cm är bra, ta inte högre hinder förren du känner dig säker och kanske har en allround/hoppsadel. Tänk på att skritta och värma upp före du hoppar och rid inte en förkyld häst.

Att hoppa westerna sadel skulle jag väl inte gjort så regelbundet. Det är stor skillnad på bomen i en western sadel och en hoppsadel. Men att hoppa några 30 cm hinder då och då ska den nog inte ta skada av.

Hoppa aldrig i western sadel!! Kan göra riktigt ont om du landar på hornet!!!:devil:

okej , tack !!
det rinner lite ur näsan , men då kanske jag väntar i några veckor innan jag rider då?.
Men jag skulle liksom bara testa att hoppa lite hinder , så jag va ju inte så förberedd på att hon skulle kunna de ! :)
Men min granne säger att hon kanske får låna en dressyr sadel ( allt utom hopp då såklart..) går det att hoppa i en dressyr sadel då? :)

Ska man hoppa låga hinder så är det inga problem. Jag hoppade i dressyrsadel med min häst innan. Är en fegis så vi hoppade inte högre än 50-60 cm iaf.
Problemet är ju att man inte kan korta upp lädrena i dressyrsadel men ska man ändå inte hoppa mer än små skutt så funkar det.

Kolla bara så att sadeln som du ska låna verkligen passar hästen.

Det är väldigt obekvämt att hoppa i en dressyrsadel, men visst funkar det ;) Min kompis hoppar 90 - 100cm med sin häst och hon äger bara en dressyrsadel ;)

Okej , men jag vill utvecklas lite med henne , och inte bara småhinder :p hihi.
hon är 13 år , varmblod , lite större byggt !
går det att utvecklas med henne tror ni?.
Okej,vad bra att de går !!! nog lite bekvämare att rida i dressyr än western iaf :)

Om du värmer upp ordenterligt före så ska hon inte sträcka sig.

Du kan hoppa lågt i westernsadel, men om hästen gör något knasat hopp så "skydd dig själv". (Har fått skylla mig själv då jag har hoppat i "icke-hoppsadlar")

Om hästen bara har lite snor i näsan så är hon inte direkt förkyld, vad jag har förstått rätt. Min häst har haft snor i näsan dom sju månaderna jag har ägt honnom och han är alltid pigg och glad :)

Och om dressyrsadeln - Ha ett par säkerhetsstigbyglar! När man inte har en sadel som är ämnad för det man gör (i detta fall hoppning) så får man inte alltid samma balans.
Kan säga att jag ramlade av, fastnade i stigbygeln och blev släpad under hästen då denne gjorde ett helikoperhopp och jag hade dålig balans i den sadeln. (skyller inte på sadeln, det vart helt enkelt inte någon balans) Så jag rekomenderar ett par säkerhetsstigbyglar. :)

Senast ändrad av en moderator:

tack ! , okej va bra ... då behöver jag inte oroa mig för snoret i näsan !! :) men hon hostar lite ? det kommer inte upp ngt ... hm , lite osäker va de kan va?.
haha ! okej , :)
kände de idag när jag hoppade , att det gjorde jäkligt ont när jag ens satte mig upp i westernsadeln . antagligen efter gårdagen då jag hoppade.
Så jag är väldigt glad bara jag slipper westernsadeln !
om inte det blir den dressyrsadeln vill jag gärna ha en allround.
vet du / ni , var det finns billiga och bra sadlar man kan köpa ? :)

Finns mycket fint begagnat, men kom om du köper begagnat kan det vara bra att stoppa om sadeln.. Men du får nog vara beredd på att en bra sadel kostar någon tusenlapp. Ha gärna med en "expert" när du ska köpa sadel, det är skitpetigt med att ha en sadel som passar bra.

Kan inte rekomendera det, tror inte heller att någon sadelmakare skulle rekomendera det. tror inte att det är någon större fara nu när du hoppar så lågt men en westernsadel är inte gjord för att hoppa i.

Jag tycker du ska be en lite kunnigare människa kolla upp snoret/hostan. m hästen snörvlar och har hostat en tid kanske det är dags att ringa ut en veterinär? Det är väldigt svårt att ställa diagnos över internet. Likaså är det omöjligt för oss att veta om du kan utvecklas med din häst utan att ha sett er.

Ang. sadel tycker jag också att du ska köpa en hoppsadel om du absolut vill hoppa med hästen. Men återigen tycker jag att du ska ha en tränare med dig. Du bör absolut inte hoppa två dagar i rad. Hästen är ovan att hoppa och behöver säkerligen tid för att smälta den nya kunskapen. Dessutom finns det risk för att den tappar intresset om du fortsätter att hoppa ofta. 1 gång/veckan rekommenderar jag.

Och som sagt, jag tycker inte det låter som en bra idé att du ska utbilda hästen ensam i hoppning med tanke på det jag nämnde ovan så verkar du inte ha kunskap till det ( vilket absolut inte är ett påhopp, det tar tid att lära sig ) och det inte är en struntsak du gör. Ta hjälp, det vinner du enbart på i längden :laugh:

okej !! Tack .
snoret och hostan är borta ... :)
okej..tack för all hjälp.

Hej! Du borde inte hoppa din häst alls eftersom du i din andra tråd beskriver dig själv som en väldigt okunnig ryttare. Börja med att fixa rätt bett och få rätt med markarbetet och förguds skull så köp inte en sadel till hästen utan att få hjälp av någon eftersom du inte ens kunde skilja på 2 eller 3 delat bett. jag tycker att du borde ha dig en riktig omgång så som du leker med din häst. Det du borde göra är att börja på en ridskola eller bli medryttare till en häst där du får hjälp av ägaren.

Jag vet inte om ni andra har sett Tillans andra inlägg men anledningen till att jag är så arg är för att Tilla i sin andra tråd skriver att hennes häst inte har blivit riden på 2 år. Vilken människa har ens hoppning i tankarna då?

okok , tack .. nu undrade jag bara om det gick och hoppa med westernsadel och vad ni andra tyckte... sadel får jag hjälp med så du kan va lugn ;)

Angående köp av sadel, eftersom hästen bara har blivit riden i en månad så kommer hon börja bygga muskler nu om du gör allt rätt och tränar upp henne försiktigt i lagom takt. Det innebär att om du köper en sadel nu som passar bra så kommer hon förmodligen ha växt ur den inom ett halvår, bättre att låna en passande sadel (mycket viktigt att den sitter bra annars kommer hon inte bygga muskler över ryggen) eller rida barbacka i några månader innan du köper en ny sadel. Det här med sadlar och hästar är en djungel men i utrustningsforumet finns det många trådar om det där du kan få en uppfattning om ungefär hur det ska se ut om sadeln passar, sök där så kommer du hitta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Emro
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille

Hund, Katt, Andra Djur