Hoppa med triangelmärkt häst?!

Sv: Hoppa med triangelmärkt häst?!

Veterinärer är generellt inte så snabba med att triangelmärka och de gör det av en anledning.

En häst kan ha mycket ont utan att visa det genom hälta. Var precis med en vän på klinik med hennes fina häst som inte visat minsta hälta och varit hur pigg och glad som helst, men som hade pålagringar av bara den på båda fram. Hästar är tappra djur som gärna ställer upp för oss, det ska man inte utnyttja!

Hästen var under utredning ett bra tag och nej, veterinärer är inte speciellt snabba på att märka hästar.
Jag vet inte alls vad som är sagt eller egentligen överrenskomment, men enligt ägaren tyckte försäkringsbolaget att hästen skulle märkas och det blev så.
Detta var ett bra tag sedan och hästen fungerar som en klocka i dagsläget. Kollas regelbundet utav EQ samt veterinär. Masseras dagligen och hästen är i god kondition. Hästens kropp skulle ta mer skada utav att stå och inte få tränas alls.

Var ett bra tag sedan hästen startades i och med att ny häst köptes så jag vet inte om ridklubben är mycket hårdare nu för tiden.
Sen om ägaren verkligen sa att hästen var Tmärkt vet jag inte riktigt heller, man såg i alla fall inte märkningen.

Såg en tjej som har en Triangelmärkt häst. Hästen har vad hon kallar "Utläkt Spatt". Är det okej att hoppa med en sådan häst? Eller vad tycker ni?

När det gäller spatten är det som många andra redan sagt, är den vilande är det bara att rida som vilken annan häst som helst. Min hoppade ganska ordentligt under några år, sen sista åren så trappade vi ner och hoppade inte mer än 1-1.10m med honom och inte för mycket snäva svängar. Men han älskade att hoppa, så att sluta med det var uteslutet.

Vad gäller triangelmärkta hästar, så spelar det ju stor roll VARFÖR den är triangelmärkt, min kompis häst hade inflammation i sakralleden som inte ville läka ut, men veterinären rekommenderade att betäcka (eftersom bäckenet ändrar sig vid fölning), då hästen var korrekt i övrigt och hade bra stam och schyssta resultat från tävlingsbanan. Hon blev triangelmärkt, betäckt, fölade och var några år senare superfin att rida på, men inget mera tävlande... Nu var detta 11 år sedan, så de kanske har blivit kinkigare med triangelmärkning

Visste faktiskt inte att Agrias avtal såg ut så. Jag har nämligen en häst som är triangelmärkt hos Sveland. Och han tränar på alldeles utmärkt och får även det enligt avtalet. Så det är deras regler jag har koll på.

Så är det helt säkert, att folk inte märker att hästen har ont av en gammal skada, och i de fallen är det nog ganska tvivelaktigt om de ska ha häst öht iom att de inte är kapabla att se om djuret lider eller inte, sen att vissa hästar kan dölja smärta väldigt väl kan ju förekomma, men i många fall brukar smärta vara något som gradvis ökar när man fortsätter belasta skadan felaktigt, och det kommer troligen visa sig förr eller senare.

Skulle vara intressant att veta vad Agria anser som träning. Att hästen inte får arbetas på något sätt alls, tex ingen ridning, ens barbacka skritturer i skogen, inget, eller om de har någon form av gräns på vad de anser som träning och inte. Kan ju ha varit så att det TS skriver om är en häst som man egentligen inte tränat med, man kanske har skrittat i paddocken och sen bestämt sig för att ta ett skutt över ett 40 cm hinder som stod där och that's it, skulle inte kalla det träning direkt.

Nej, jag tycker faktiskt inte att djurplågeri är att ta i. Veterinärer är generellt inte så snabba med att triangelmärka och de gör det av en anledning.

Det vet jag väl inte om jag kan hålla med om. Förutom andra fall som jag hört om så har jag själv fått förslaget att triangelmärka en av mina ponnyer. Ingen visste vad hennes hälta berodde på, det fanns teorier men inget säkert. Då var det gjort scintigrafi, hältutredningar på olika ställen, röntgen osv. Vi fick alltså från veterinär förslaget att triangelmärka henne. Vi sa nej.
Det här var våren 2004 och ponnyn var då 12 år gammal. Samma höst gick hon iaf LB hoppning och därefter har hon gått LA hoppning felfritt, två gånger deltagit i Lag-SM i fälttävlan och gått med godkända resultat i LA dressyr.

Såg en tjej som har en Triangelmärkt häst. Hästen har vad hon kallar "Utläkt Spatt". Är det okej att hoppa med en sådan häst? Eller vad tycker ni?

Omöjligt att svara på över nätet.!

Men om hästen inte har ont av det, tycker det är skoj , och hon inte hoppar allt för högt ser jag inga problem i det hela.!!

Omöjligt att svara på över nätet.!

Men om hästen inte har ont av det, tycker det är skoj , och hon inte hoppar allt för högt ser jag inga problem i det hela.!!

hur kan man se att hästen inte har ont av det? Många hästar döljer det väldigt bra. En bekant till mig tävlade dressyr med sin häst och märkte inte av att hästen hade ont av något. Ibland var hästen halt av okänd anledning som gick över efter en dag. Hon gjorde vetrinärbesiktningar och kom få fram till att hästen hade spatt. Hästen har allså gått dressyrtävlingar och inte visat något, men haft jätteont. Hon fick avliva den.

Varför ska man ens utsätta en häst för att hoppa när man har papper på att den faktist har en gammal skada som spatt?
Vill man hoppa köp en annan häst.

KL

Beror väl helt på hästen.
En kompis har en häst som triangelmärkts för återkommande kotledsinflammationer/hälta fram. Det kan så klart inte bero på att förra ägaren jobbade hästen för intensivt utan att låta den läka ut helt? Och dessutom hela tiden på framdelen med sänkt rygg? Hästen i fråga är just en ''hopphäst''.
Efter en tid som skogshäst med mycket vila, lätta ridpass (ofta bara skrittas och nogrant uppvärmd/igångsatt om hon stått några veckor) har hästen inte fått nya problem trots att hon hopptränas lite ibland för tränare (inga jättehinder förståss), och nu får springa mer i skogen också. Hon rör sig mycket bättre genom hela kroppen och har fått en klart mer positiv attityd.

En sådan här häst kan jag inte förstå att hon skulle må dåligt av tex en lättare dressyrtävling, och rätt träning hjälper ju till att hålla henne frisk. Dressyr - om vi undantar tävlingsgrenen och showandet - är ju i grunden sjukgymnastik som ska anpassas efter hästen. (Undantar tävlingen eftersom det numera är välkänt att idrott är skadligt när det blir för mycket av det, oavsett vad det handlar om, och kommer till elit nivåer. Dessutom kan fokus tappas från hälsa till utseende när det blir tävling i bedömningssporter)

Ibland blir hästar friska bara genom att få komma till en mer tålmodig ägare. Det är väl inte så konstigt egentligen?

Det sämsta man kan göra när man inte är helt frisk är ju att sitta still. Detsamma gäller hästar och andra djur.. kroppen behöver arbeta efter sin förmåga.

hur kan man se att hästen inte har ont av det? Många hästar döljer det väldigt bra. En bekant till mig tävlade dressyr med sin häst och märkte inte av att hästen hade ont av något. Ibland var hästen halt av okänd anledning som gick över efter en dag. Hon gjorde vetrinärbesiktningar och kom få fram till att hästen hade spatt. Hästen har allså gått dressyrtävlingar och inte visat något, men haft jätteont. Hon fick avliva den.

Varför ska man ens utsätta en häst för att hoppa när man har papper på att den faktist har en gammal skada som spatt?
Vill man hoppa köp en annan häst.

Ok men tror du inte det är lite från individ till individ också?Tror säkert en hel del hästar döljer detta på ett bra sätt om dom inte har alldeles för ont av skadan.!
Finns ju även olika grader av spatt, och den ena är värre än den andra.

Spatt är en väldigt tråkig diagnos och många hästar kommer aldrig tillbaka till något hårdare arbete.
Sedan finns det ju dom hästar som tränas och tävlas på lite högre nivå , men oftast måste man genomgå massa behandlingar för detta, tycker personligen inte det är värt det.

Visst bättre att köpa en "hel och ren" häst om man är ute efter lite mer än promenadridning.
Men några skutt på lägre nivå ser jag inte som en omöjliget, dock ska man ej behöva tvinga hästen över ,utan det ska vara en rolig grej och inget allvarligt i det hela.!

Ok men tror du inte det är lite från individ till individ också?Tror säkert en hel del hästar döljer detta på ett bra sätt om dom inte har alldeles för ont av skadan.!
Finns ju även olika grader av spatt, och den ena är värre än den andra.

!

Jo klart det är från individ till individ. Men ännu en gång, varför riskera att hästen får ont? Måste man hoppa med den? Tycker det är solklart egentligen, skulle aldrig utsätta min häst för det iallafall.. Chansen finns att det förrvärras eller att hästen får ont. I mina ögon är det ej värt.

Jo klart det är från individ till individ. Men ännu en gång, varför riskera att hästen får ont? Måste man hoppa med den? Tycker det är solklart egentligen, skulle aldrig utsätta min häst för det iallafall.. Chansen finns att det förrvärras eller att hästen får ont. I mina ögon är det ej värt.

För att hästen kanske tycker att det är skitkul att hoppa, dessutom är det bra för musklerna att hoppa mindre hinder. Överlinjen sträcks ut och hästens kropp aktiveras psykiskt och fysiskt på ett bra sätt.

Självklart är det bara bra om hästen är villig och verkar må bra av det. Men att helt undvika det för att det kanske eventuellt möjligtvis gör ont.. ja då ska man inte rida någon häst. Alla hästar kan ju ha ont utan att visa det om man ska se det på det viset. Om hästen är glad och rör sig sunt så får man ju utgå från att den inte har ont, oavsett trianglar och tidigare skador.

Men visst beror det till viss del på vad hästen haft för skada. Jag vet inte tillräckligt om spatt tex. Samtidigt, om hästen trivs och inte visar minsta tecken på att allt inte står rätt till, så är det säkert bra. Skulle det sedan ändå komma fram en försämring så småningom så får man ju tänka på att hoppningen kanske blev för mycket. Eller den där galoppen i skogen. Eller dressyrpasset.Eller vad man nu kan ha gjort som överansträngt. Men som sagt mår inget levande bra av att inte använda kroppen, och ska man hårddra det så är det mycket som sliter lika mycket (fast kanske på andra ställen) som att hoppa småhinder, så tillslut är väl svaret att hästen bara får gå i hagen? Men det var ju inte heller bra..

Skulle vara intressant att veta vad Agria anser som träning. Att hästen inte får arbetas på något sätt alls, tex ingen ridning, ens barbacka skritturer i skogen, inget, eller om de har någon form av gräns på vad de anser som träning och inte. Kan ju ha varit så att det TS skriver om är en häst som man egentligen inte tränat med, man kanske har skrittat i paddocken och sen bestämt sig för att ta ett skutt över ett 40 cm hinder som stod där och that's it, skulle inte kalla det träning direkt.

Ja, det tycker jag med. Med tanke på att en tur i skogen kan vara hårdare än i paddocken så känns det som en luddig formulering.

*KL*

Sedan ni som säger att hästen kanske döljer smärtan - visst kan det stämma. Men många gånger tror jag att det efter att tag kommer märkas. Och om man resonerar så - att hästen kan ha ont utan att det syns - så kan man ju aldrig vara säker. Hur vet jag att min häst inte har ont, hon kanske bara döljer det, hon med.

Nee, jag har absolut inte nämnt att man måste hoppa sin häst vid dessa omständigheter, men hade inte dömt någon som hoppar ett par skutt på låg nivå någon gång ibland när man är ute i skog och mark eller ett hinder på ett par cm i paddock.

Jag ser på det att det är just överansträngningen som är farlig för hästen vid skadotillfällen.

Men förstår precis vad du menar, och tycker du har ett bra tänk.

Om jag hade haft en häst som varit triangelmärkt, hade jag först och främst kollat upp med vet vad som är lämpligt att göra med hästen för att inte överanstränga skadan, och så rättar man sig efter detta.!!

:)

Jag kan bara svara för mej själv eftersom jag känner min häst och kan se små tecken som avviker från det normala.

Min ponny är som sagt triangelmärkt. Detta efter att hon haft återkommande inflammationer för flera år sedan när hon var en tävlingshäst i sina bästa år. Jag tror att hon fick det för att sadeln kanske inte passade riktigt 100, för mycket ensidigt arbete och press. Men det är enbart spekulationer från min sida. Förra ägaren hade kommit i kontakt med hästen genom sitt jobb som djursjukvårdare. Och när hästen inte blev bättre genom behandlingarna och det böev tal om avlivning så gick hon in och förhandlade sig fram till att hon kunde köpa hästen om de triangelmärkte henne. Och på så vis kom ponnyn till en ägare som hade en lång erfarfenhet av sjukdom och rehabilitering.

Idag är hon helt frisk och en underbar ridkompis. Vi rider varierat och upp till 2ggr varje år är vi med på en hoppträning för att få variation. Nu är jag lite rädd för att hoppa så det blir inte så höga hinder och jag är väldigt sällan med på hela lektionen utan avbryter när jag känner att vi har gjort vårt (även om hästen hade velat hoppa myyycket mer!). Det viktigaste är just att vi har gjort det vi känner för. Hade jag märkt att hon hade haft ont genom att vara stel dagen efter hade jag aldrig gjort det.

Jag tror att det är upp till var och en själv. Man känner sin häst bäst. Men allt måste ske med sunt förnuft och känsla. Fast det är sånt man får tänka på när man ska köpa häst - vad ska man ha den till?

Min förra medryttarhäst som jag hade i två hade spatt och var triangelmärkt.
Han hade under den tiden aldrig något problem av sin spatt, hoppades på liten bana någon gång ibland, annars skogsturer med alla gångarter, som vilken skogsmulle som helst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 136
Senast: Cambrie
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
501
Senast: Oknytt
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama