Hoppa med triangelmärkt häst?!

Tinkerbelly

Trådstartare
Såg en tjej som har en Triangelmärkt häst. Hästen har vad hon kallar "Utläkt Spatt". Är det okej att hoppa med en sådan häst? Eller vad tycker ni?

Sv: Hoppa med triangelmärkt häst?!

Vad jag vet så läker spatt aldrig, däremot går de in i viloperioder där hästen ibland inte känner av det öht och fungerar normalt.
Sen beror det ju lite på hur högt hon hoppar med hästen, hur ofta och hur intensivt. Att ta småskutt då och då har jag svårt att tro skulle skada, men däremot att aktivt hoppa lite högre hinder regelbundet, t.ex. hoppträna ordentligt, kanske inte är att rekommendera.

Omöjligt att svara på i och med att vi inte vet hur ofta, hur högt och hur hårt hon tränar hästen..

Har en kompis som hoppar och tävlar (enbart klubbtävlingar) sin triangelhäst som haft spatt upp till och med 80-100 cm utan problem.
Visserligen är inte träningen speciellt hård eller intensiv på just hoppbiten.
Kan tillägga att tävlandet sker max två ggr/år och hoppträning en gång var tredje vecka eller så. Mest småskutt nu för tiden då hon skaffat en ny häst.

Man känner sin häst bäst och vet om denna pallar med det.

En häst som är triangelmärkt får aldrig delta i någon tävlingsform över huvud taget, om så ens på klubbnivå.

Vad det gäller hästen i fråga så beror det på skadan, hästen, intensiteten och så vidare. En triangelmärkt häst kan vara fullt ridbar och det kan ha handlat om en föräkringsfråga för länge sedan, eller så är den fortfarande inte helt ridbar av skadan i fråga. Omöjligt att bedöma över internet. Men att hästen är triangelmärkt behöver inte säga något om dess förmåga att tränas.

En häst som är triangelmärkt får aldrig delta i någon tävlingsform över huvud taget, om så ens på klubbnivå.

Fullt medveten om det och det är vi alla härikring också, som haft med detta att göra.
Men i och med att det mest var med försäkring att göra och hästen i fråga är pigg och fräsh så godtogs det att hästen startades utom tävlan på 'Blåbärshoppningar' osv.

Fy vad hemskt. En triangelmärkt häst får vare sig träna för tävling eller tävla, och det av en anledning! allt annat är ju djurplågeri (alternativt försäkringsbedrägeri).

En triangelmärkt häst får göra allt som en annan häst får, just förutom att delta i allt som kan räknas som tävling. Träna får man göra. Om den är frisk nog det vill säga. Men den bedömningen måste göras hos varje individ. Även sådana som inte är triangelmärkta. Finns många hästar som triangelmärks för att de inte tål tävlingsintensitet i ridningen, men som fungerar fint som hopphästar på lägre nivå eller som dressyrhästar.

En häst får inte tävla överhuvudtaget, och det har inte med bara försäkringen att göra, utan TR. Har ryttaren licens kan h*n bli "straffad" enl TR bestämmelser. Inte heller utom tävling. Bryter även mot djurskyddsregler tror jag.

Fy vad hemskt. En triangelmärkt häst får vare sig träna för tävling eller tävla, och det av en anledning! allt annat är ju djurplågeri (alternativt försäkringsbedrägeri).

Djurplågeri är la att ta i.. Hästen är fullt fungerande i dessa dagar då alla skador fått läka så pass dom bara kan.
Nu är det inte hårdträning eller tävling på hög nivå utan hindren ligger normalt på 50 cm och det ett par skutt i månaden.
Hästen har klarat träning på 80 cm utan den minsta anmärkning till att markera öht!

Jag skulle kunna kolla snett om en triangelmärkt häst dök upp på en lokal tävling, men handlar det om den lilla klubbtävlingen (som dessutom ligger utanför TR) så bryr jag mig inte speciellt. Absolut inte när hästen är utom tävlan och höjden är 60 cm!

(Dessa 'träningar' är utan tränare och enbart lätt 'hobbyridning'. Dvs, inga större krav..)

såg en häst en gång på en klubbtävling som var triangelmärkt.. den vägrade och vägrade och vägrade... iaf på framhoppningen, såg inte den inne på banan då de va i ridhus och jag satt på min egen häst:P
man tycker att när man har en triangelmärkt häst och den vägrar så pass mycket så borde man kanske sluta hoppa med den..
har även för mig att de var en yngre tjej som hoppade den i första klassen och en "duktigare" som tog över när det inte funkade för den yngre!

visst den kanske bara dummade sig som dom sa.... men ja det finns ju en anledning till triangelmärkningen!

Nej, det får du faktiskt inte:

Från Agrias hemsida:
Delersättning: Du kan få ersättning med den del av försäkringsbeloppet som överstiger 10 000 kronor även i de fall du inte avlivar hästen, om den
enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare. Du måste i sådana fall, efter det att Agria har funnit att skadehändelsen är ersättningsberättigad, triangelmärka hästen. Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det. Vid överlåtelse av hästen är du skyldig att informera den nye ägaren om överenskommelsen med Agria.

Jag hörde nån gång att Sveland har en mjukare formulering, men för alla som har en häst som är försäkrad i Agria är det ovanstående som gäller (annars begår man bedrägeri). En triangelmärkt häst är ju det av en anledning. Den får heller inte gå med i nån typ av verksamhet.

Nej, jag tycker faktiskt inte att djurplågeri är att ta i. Veterinärer är generellt inte så snabba med att triangelmärka och de gör det av en anledning.

En häst kan ha mycket ont utan att visa det genom hälta. Var precis med en vän på klinik med hennes fina häst som inte visat minsta hälta och varit hur pigg och glad som helst, men som hade pålagringar av bara den på båda fram. Hästar är tappra djur som gärna ställer upp för oss, det ska man inte utnyttja!

Att ställa upp med en trianglad häst - även i en klubbtävling - är inte ok för vare sig kommunens miljö och hälsa, försäkringsbolaget, klubben (bör det iaf) eller ridsportsförbundet.

Tyvärr stämmer detta dåligt överens med verkligheten. Har själv flera gånger sett fall där hästar triangelmärks pga skada som har en möjlighet att läka ut även om det kommer ta lång tid. Den typen av hästar fungerar ganska ofta utmärkt att träna med när skadan väl är utläkt. Men det är ju en väldigt individuell bedömning huruvida hästen kommer att funka eller inte. Ska man hårddra, skulle vissa hästar inte traingelmärkts från första början..

När det gäller utläkt spatt vet jag två hästar som gått stadiga 1.40 hoppningar med det. (Naturligtvis inte triangelmärkta då:p).

Klubbtävling skall även följa TR om klubben är registrerad i Svenska Ridsportsförbundet.

Bara för att hästen är T-märkt betyder inte det att den har kronisk smärta och inte håller för något alls. Många T-märkta hästar blev märkta i relativt unga år, men efter 10 år kan många av dem ridas i princip som vanligt.

Det är en bedömning man måste göra utifrån varje individ. Att komma sättande och mena att tränar/rider man med en T-märkt häst är man djurplågare rakt av utan att vara mer insatt i hur situationen ser ut.. ja... du hör ju själv...

Såg en tjej som har en Triangelmärkt häst. Hästen har vad hon kallar "Utläkt Spatt". Är det okej att hoppa med en sådan häst? Eller vad tycker ni?

Javisst kan det vara okej. En triangelmärkt häst kan hobbyridas och mår troligen utmärkt av att få röra på sig. Sedan kanske man inte ska hoppa några enorma höjder, men hoppning av typen enkel ridskolelektion bör inte vara några problem alls.

Visst är det så som flera sagt att en häst kan ha ont utan att markera, men frågan här kan lika gärna gälla en frisk och fräsch häst som tränas varierat på låg nivå. TS - du skriver ju nästan ingenting om varken hästen, ryttare, eller ridningen...

Fine, jag köper ditt och fioranos argument - det finns säkert hästar vars skador är utläkta (även om jag tror att det är ganska sällsynta). Jag har ingen erfarenhet själv av spatt, så jag vet inte hur pass vanligt det är att den läker ut. Jag håller däremot fast vid att många trianglade hästar har ont utan att deras ägare märker det. Jag tror att många triangelmärkta hästar (men såklart inte alla!) hamnar hos människor med alldeles för lite kunskap, som inte märker hästens smärtsignaler och kör på som vanligt.

Däremot är man skyldig till försäkringsbedrägeri om man tränar en agriförsäkrad häst som är trianglad. Det kommer man inte ifrån.

skulle inte hoppa med en triangelmärkt häst aldrig.. Hästen kan få väldigt ont och dom är bra på att dölja sina skador.. Nej man ska inte utsätta dom för det helt enkelt. Endast promenadridning i lugnt tempo.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 136
Senast: Cambrie
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
501
Senast: Oknytt
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur