hoppa med "ryggen"

D

dove

skull behöva lite olika tips för min ponny o jag :)

jag 18 år i år tävlat sen 9 år åldern och ridit sen jag föddes:D tränar för tränare 2-3 gr i veckan.
hon är en c ponny på 6 år riden 1,5-2 år tävlar på lb-la nivå än så länge :d

jo problemet är att hon int hopar riktigt förens hindrerna ligger på 115-130 :crazy: hon tar liksom inte i och använder inte ryggen mm. :mad:

efetersom hon är ung o så vill jag inte hoppa så högt så ofta. gör det ca 1 gång i månaden.

har hört att studs är bra o så men hon blir så oerhört stressad av det o har försökt länge nu till o med min tränare hoppade upp på henne o fick inte henne o hoppa lungt.. dem brukar lungna ner sig efter ngr gr man har gjort det(altså på flera träningar) men har försökt o försökt men hon bara rusar o är helt stumm i munnen (detta är BARA på studs)

tänkte om ni kanske hadde ngr ideér skulle va riktigt snällt med ngr bra tips :bow:

Sv: hoppa med "ryggen"

Att hon reagerar så på studdsen är säkert ett tecken på att hon verkligen tycker att det är jobbigt att behöva aktivera ryggen!

Men jag tycker absolut att du ska fortsätta med det tills hon lugnar sig och lyssnar, just för att hon visar så tydligt att hon tycker att det är jobbigt.

För att göra det lättare för henne kan du ju ha varannan markbom och varannan hinder. Och tänk på att inte ha det för högt, 30-40 cm räcker långt om hon nu tycker att det är jobbigt.

Annars är travhoppning med en markbom innan väldigt bra. Det ska vara i kortaste laget mellan markbommen och hindret för attt hon ska komma nära och behöva hoppa upp sig/igenom sig.

Eller en 5½:a som det heter när man hoppar på storhäst. Vet dock ej vad det är för avstånd för c-ponny. Men du ska iaf komma i trav på markbom sen har du ett litet hinder och sedan ett kort galoppsprång till en oxer. Brukar funka bra:)

Men iaf mycket gympa hoppning med henne så att hon tränar upp sin teknik och styrka så att hon orkar hoppa igenom sig ordentligt alltid och inte bara gör det när hon måste för att det är högt.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?