Hoppa med grimma???

H

_HANNI_

Varför? Tyckte det så helt livsfarligt ut och som om hästen inte kunde sträcka ut ordentligt...
Någon som gjort det och isåfall varför?
Jag syftar på grimma som inspänningstygel alltså...

Sv: Hoppa med grimma???

Förstår inte hur du menar.. har du bild?

hmm det är som en grimma man sätter utanpå vanliga tränset, sen är det ett snöre från haken å ner fastsatt mellan benen - tvingar hästen att gå med sänkt huvud - inget vidare bekvämt...
Jag tycker inte om när man rider med det i dressyr ens.. men kan förstå syftet där - det kan jag däremot inte i hoppningen?

Det låter inte som någon speciellt vedertagen hjälptygel... har aldrig sett det faktiskt
men det måste ju som föregående person sa, fungera som en fast martingal?

ja kan man väl säga, fast det drar liksom över nacken istället för i tygeln och lite över nosryggen också

Hoppa med fast martingal är (som verkar vara samma grej som du beskrev ungefär) är ju livsfarligt.

Såg en som hade fast martingal och hoppade med den en gång, de var nära att krascha i varenda hinder, hästen kunde inte sänka huvudet överhindren och därmed hoppade helt utan rygg och slängde sej helt enkelt över hindren-för den kunde inte göra så mycket annat.. Hästen kunde varken söka sig framåt eller neråt-bara rakt upp eller rakt ner,det såg hemskt ut.
En av oss som tittade (kunnig hopptränare) sa till och förklarade att det såg ut och VAR livsfarligt, men bemötandet hos ryttare och ägare var nästan föraktfullt och de lyssnade inte ens. Trots att alla som tittade på helst ville titta bort för att inte få se om hästen och ryttaren skulle bryta nacken över nästa hinder..

Tycker inte man ska använda NÅN annan hjälptygel än vanlig löpande martingal när man hoppar!

Pratade med en som rekomenderade de till mej. Asså inte i hoppningen men i dressyren då min häst är en "springa-med-huvvet-uppe-i-molnen-häst" och som lätt kan få sår i munnen. H*n menade på att rider man hästarna så i två veckor så musklar dom sej rätt och sen går dom "på tygeln". Själv provade jag bara detta en gång men ja tycker inte alls om tanken att dra ner hästen i form.

Jag har inget emot att hoppa hästar med hjälptyglar om man har kontroll på det man gör...
Men dock ska man bara göra det om det kan hjälpa och inte stjälpa hästen... Det ni beskriver, med grimma och fast martingal har ingen positiv inverkan utan bara negativ... Såklart ska man inte hoppa höga hinder utan typ uppvärmning

Lite info: en fast martingal har inte som uppgift att hålla ner hästens huvud utan att se till att inte hästen krossar ryttarens näsa... En fast martingal ska vara så lång att den går hela vägen längs hästens underhals upp under ganaschen och sedan följer huvudets undersida till fästpunkten. Tror knappast att den använts i jakter i hundratals år om den är farlig att hoppa med. Däremot är allting farligt om det använts felaktigt.

Jag tror hon menar en sån här ??

485983242uYbRve_ph.jpg

Jag ser inte någon som helst mening med att hoppa med en sån. Däremot så kan man ju ha en sån lagomt löst spänd när man rider markarbete om man inte vill bli nockad, men då kan man ju lika gärna ha en martingal.

Magnum skrev:
Hoppa med fast martingal är (som verkar vara samma grej som du beskrev ungefär) är ju livsfarligt.

Såg en som hade fast martingal och hoppade med den en gång, de var nära att krascha i varenda hinder, hästen kunde inte sänka huvudet överhindren och därmed hoppade helt utan rygg och slängde sej helt enkelt över hindren-för den kunde inte göra så mycket annat.. Hästen kunde varken söka sig framåt eller neråt-bara rakt upp eller rakt ner,det såg hemskt ut.
En av oss som tittade (kunnig hopptränare) sa till och förklarade att det såg ut och VAR livsfarligt, men bemötandet hos ryttare och ägare var nästan föraktfullt och de lyssnade inte ens. Trots att alla som tittade på helst ville titta bort för att inte få se om hästen och ryttaren skulle bryta nacken över nästa hinder..

Tycker inte man ska använda NÅN annan hjälptygel än vanlig löpande martingal när man hoppar!

Eh hur var den fastsatt eftersom hästen inte kunde sänka huvudet??

En fast martingal är ju till för att hästen skall sänka huvudet i språnget och skall endast användas på hästar som hoppar med väldigt hög nacke och således inte använder ryggen.

olgaklara skrev:
Eh hur var den fastsatt eftersom hästen inte kunde sänka huvudet??

En fast martingal är ju till för att hästen skall sänka huvudet i språnget och skall endast användas på hästar som hoppar med väldigt hög nacke och således inte använder ryggen.

Jag menade att hästen inte kunde sänka huvudet framåt-neråt utan isf bara "rakt" neråt, typ ;) , den var(för) hårt spänd, så det var väl därför..
Det fanns liksom inget utrymme för den att länga halsen(så mycket som den eg ville/behövde) vid sprången och därmed använda ryggen.

Jag har anvant en sadan en del. Funkar bra pa bla stressade hastar som blir starka, eftersom du far hjalp att halla ihop hasten. En tjej jag tranade ihop med anvande den till sin hast som stallde sig upp, a det funkade bra.

ja det har jag också erfarenhet av, men att hoppa med den tycker jag verkar helt vridet...

Liknande trådar

Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Bison
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 820
Senast: Capybara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Finalerna i Folksam SM i hoppning hos Henriksdals RF i Sjöbo bjöd på spänning i massor och kamp in i kaklet. Carl Walter Fox tog hand om...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka