Hoppa med gramman?!

jag tycker det är helt idiotiskt! men dom jag har pratat med som gör det säger att dom tycker det är bättre att ha kontroll (om det är därför dom rider med den, vilket faktiskt är fel det med) eller om hästen blir för hög i huvudet mot hindret, så tycker dom att det är bättre att dom kan lösa detta med gramanen än att hästen går fel mot hinder.

men alldeles för många rider med graman överhuvidtaget trots att de inte är tillräckligt duktiga! så enligt mej: bort med gramanen och lös det egentliga problemet istället!!!

Ja, jag har alltid tyckt att det känns hemskt att rida på graman. Inte ens när min pålle var som värst red jag honom på nåt värre än martingal och någon enstaka gång snodd. Jag gjorde helt enkelt klart för honom att om det inte är på mina villkor så ska det inte vara alls... :smirk: (Missförstå mig rätt, jag har ALDRIG gett min häst spö så att han dingnar, utan bara kört om och om igen så att det blir rätt... Usch vad svårt det var att förklara utan att låta heldum! Hoppas ni inte missförstår och tror att jag plågar min häst, för det gör jag inte. Jag gör allt för att han ska må så bra som det bara är möjligt, och har till toppen på det hela fått hjälp av massor med underbart duktiga människor. :) )

Jag hoppade en annans häst ett tag,
och h*n hoppade alla sina hästar på graman.
För att dom var starka, o för att dom skulle lyssna bättre.
det lät inte så bra tycker jag..

Jag hoppar mina på graman lite då och då på småhinder upp till 1m.
Jag gör det för att få hästarna att hoppa bättre och hoppa genom kroppen istället för att bara slänga sig över.
Genom att man har en graman så måste hästen hoppa med låg hals och lågt huvud och kort över hindret vilket gör att den måste runda ryggen i språnget och det är precis det jag är ute efter.

På högre hinder så gör mian dte av sig själv men på de små låg kan de klivia över utan att tänka eller ta i och då kommer huvudet upp och ryggen blir rak och förstör tekniken.

På min ridskola så är det ett par privatryttare som rider för en och samma tränare och h*n har "lärt ut" sina elever att använda graman. Så nu ride de flesta av dem med graman. Även vid hoppning. Det där med att runda rygg och att det hjälper hopptekniken, det finns övningar som övar hästen att runda ryggen utan att man behöver använda graman.

Om man är duktig och snabb så tror jag att man kan hoppa med graman. Men då måste man ju hinna släppa ut gramanen över hindret så att den inte "tar tag" i hästens huvud. Det där lär mysko men alla förstår nog ändå. (Hoppas jag).

Visst finns det övningar som hjälper hästen att runda ryggen. För att jag hoppar med graman så gör jag det inte varje gång jag hoppar utan ibland. I korta serier och korta avstånd kommer ryggen med.
Min häst hoppar 1.30 och tycker 70-80 är skit enkelt när man hoppar enstaka hinder och skipar ryggen och förstör på så sätt sin fina teknik som hon har.

Självklart måste man vara låta hästen länga halsen precis som vid vanlig hoppning. Men är man van och ger rätt sorts eftergift så tar gramanen bara i när hästen tar upp huvudet över hindret. Den måste således hoppa med sänkt hals och huvud.

Jaha,okej. Det var bra att veta. Har tidigare alltid tyckt att det är totalt fruktansvärt att hoppa med Graman, men nu får jag allt ändra min uppfattning till att det är bra att hoppa med graman. OM man kan använda den och ger <i>lagom</i> med eftergift! I så fall är det ju bara bra! Tack för att det finns kloka människor som kan förklara och få en att förstå! :)

jag kan hoppa på graman ibland när man sitter å rullar på småhinder, på volter å så! för att hon ska komma ner i formen (springer gärna med huvudet högt å studdsar när man hoppar) och arbeta med ryggen i sprången. funkar jättebra! har den aldrig när jag hoppar högre än kanske 80-90!

Gramman är INTE till för hoppning anser jag! Gramman är till som hjälptygel vid dressyr och möjligtvis skogsridning.

Om hästen kastar upp huvudet är det bättre med martingal.

Dom som hoppar med gramman bör nog prata med erfarna hoppryttare/tränare så får de nog höra vad de tycker om detta!

Hästen har ju ingen möjlighet att sträck ut halsen och hoppa över hindret på rätt sätt om man använder gramman.

Massor av erfarna ryttare och tränare använder gramanen för att hjälpa hästen att hoppa rätt. En rätt inspänd martingal hjälper endast om hästen slänger upp huvdet innan och efter hindret. En graman som är rätt inspänd och med rätt längd för höjden hjälper hästar att hitta var den ska ha huvudet och att halsen ska längas framåt nedåt. Hästen ska aldrog sitta fast utan den ska säga stopp när hästen försöker hoppa med huvdet högt och sänka ryggen istället för att göra som den ska och sänka huvud och hals och höja ryggen.

De som inte sett en häst hoppa med graman borde ha sett min häst på träningen igår. Det var en otrolig jämförelse med hur hon hoppat sista tiden. Högt huvud och ingen vidare rygg. Men med gramanen på som aldrig höll hennes fast utan endast visade vägen hade jag återigen en häst som jag får klamra mig fast på trots att vi inte hoppade en språng över 1m eftersom hon hoppade med så mycket rygg.

Ja det gör jag.
Man får en häst som hoppar med rygg och i en låg form.

Jag håller till fullo med på vad Minelli säger och skulle bara vilja tillägga en sak.

En gramantygel fungerar på samma sett som en martingal, det är bara det att en gramantygel är reglerbar!! det är inte martingalen.

Ja de undrar jag fan också!i närhetn av där jag bor finns en mkt välkänd ft ryttare som gör de på sina unghästarokej vist inte mer än typ 70-80 men jag tycker det är fel att hoppa med gramn. graman ska man ju använda som erfaren ryttare som vill "hjälpa" hästen i form.

------------------------------

Star quality all over my name

Ursäkta?! Var lite mer trevlig tack.

-----------------------------

star quality all over my name

det var inte meningen att det skulle vara otrevligt... mer som en uppmaning...

jag ber om ursäkt för min dåliga formulering... :(

Liknande trådar

Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
39
· Visningar
4 004
Senast: Jahopp
·
Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 131
Senast: Sryoqwe
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 401
Senast: Oknytt
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama