Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns massor med ryttare som inte har korrekt utbildade hästar, men är en häst inte korrekt utbildad är den inte heller musklad för att gå i rätt form helt och hållet utan måste långsamt jobbas dit så att den hinner bygga muskler. Inte få huvudet fastlåst i rätt position, om än kortare stunder.
Gramanen gör att tygeltagets verkan på bettet blir starkare, hävstångsverkan. Alltså går det åt mindre muskelstyrka från ryttaren, men tygeltaget blir fortfarande starkt.
Att ha graman som livlina tycker ja är en helt okej grund. Har själv haft i det syftet.
Men skulle aldrig använda den för att utbilda varken häst eller ryttare...
Någonstans måste vi acceptera att folk har olika åsikter.
Jag använde graman på en häst som inte var van att ridas ute, i ett stall där man red rollkür som standard. För att vänja över denna hingst på 180 cm till att fatta att allt inte är läskigt, vilket skulle gjorts för längesedan, hade ja en graman på honom, som livlina. Valet att inte rida hästen fanns inte.
Många av våra elitryttare hoppar vissa hästar med graman, speciellt hästar som sänker ryggen över hindret och tar upp huvudet, det är stor skaderisk, för att minska skaderisken med gramanen så sätter man på en halsrem, och trär gramanen genom den! Hoppas det var till lite hjälp
Jag använde graman på en häst som inte var van att ridas ute, i ett stall där man red rollkür som standard. För att vänja över denna hingst på 180 cm till att fatta att allt inte är läskigt, vilket skulle gjorts för längesedan, hade ja en graman på honom, som livlina. Valet att inte rida hästen fanns inte.
Jag har ridit med graman och hjälptyglar, både för dressyren och hoppningen. Har tom provat rollkür och att gå "den hårda vägen" med en häst. Lång historia varför, blev bara så.
Men ja har också varit med om att låta "remmarna" ligga i skåpet, och har nått betydligt bättre resultat den vägen. När ja sedan hör orden "låsa fast hästens huvud" och vet vad nästa steg är när ryttaren förlorar ännu mer respekt för hästen, reagerar iaf jag...
Sen kan ni försöka få mig att se hur dum ut som hellst. Men prova att läsa boken "Thug of war" av Gerd Heuschmann. Kanske det ger ett visst perspektiv...
det är ju så det funkar i stora stallar.. men som du säger.. rutinerat folk vet hur man ger eftergift... bara man rider rätt med gramanen så förstör man inget...