Hoppa med graman....

Sv: Hoppa med graman....

Att ha graman som livlina tycker ja är en helt okej grund. Har själv haft i det syftet.
Men skulle aldrig använda den för att utbilda varken häst eller ryttare...

Det finns massor med ryttare som inte har korrekt utbildade hästar, men är en häst inte korrekt utbildad är den inte heller musklad för att gå i rätt form helt och hållet utan måste långsamt jobbas dit så att den hinner bygga muskler. Inte få huvudet fastlåst i rätt position, om än kortare stunder.

Gramanen gör att tygeltagets verkan på bettet blir starkare, hävstångsverkan. Alltså går det åt mindre muskelstyrka från ryttaren, men tygeltaget blir fortfarande starkt.

Jag tycker visst man kan använda graman i utbildningssyfte och rida kortare stunder och visa hästen att det går att gå kvar i formen även om det blir lite jobbigt. Det tycker uppenbarligen inte du. Så där kommer vi inte enas.

Nu har du inte sett hur jag använder gramanen, så nej, det blir inte hävstångseffekt när jag har den i skogen. Hästen försöker dra upp huvudet, det tar stopp innan hon hinner komma upp såpass långt att hon inte tar förhållningarna. Hästen tar tillbaka huvudet i lod/strax ovanför och gramanen hänger slappt = ingen hävstång i alla tygeltag. Hävstång blir det ju när gramanen tar emot och håller in huvudet, men det är så korta stunder att jag hellre tar det än drar hästen i munnen under större delen av skogsturen.

Att ha graman som livlina tycker ja är en helt okej grund. Har själv haft i det syftet.
Men skulle aldrig använda den för att utbilda varken häst eller ryttare...

Men att använda den som en livlina är ju också en form av utbildning. Det var det jag gjorde på den första hästen för några inlägg sen. En ren nödbroms då hon stack helt och totalt annars.

Om du skulle ha följt din egen linje borde du istället ha ridit in hästen om igen då den uppenbarligen inte var redo för de uppgifter du gav den då du behövde gramanen. Även om du använder den i säkerhetssyfte låser du ändå fast huvudet på samma sätt som jag gör när jag tycker att hästen kan sluta gå emot handen i galoppfattningarna.

Eller? :confused:

Senast ändrad:

(Fick inte ändra mitt första inlägg eftersom det gått för lång tid så jag skriver ett nytt istället.)

Är det du som ska bestämma vad som är en godtagbar anledning till gramananvändande?

Jag använder den för det mesta för att vissa gånger korrigera småsaker och detaljer, andra gånger är det en hjälp för både mig och hästen. Folk som har gramanen som livlina använder den ju för att korrigera (eller avhjälpa) grundläggande fel hästen gör. Vilket är värre egentligen? Att detaljer och mindre fel korrigeras snabbt och smidigt med hjälp av gramanen (och en duktig ryttare förstås) eller att man använder hjälptygeln för att det är livsfarligt att rida hästen utan? Känns ju som att den senare hästen skulle vara den mest förtryckta i så fall..

(Inte för att jag dömer folk som använder graman som livlina, inte alls. Folk gör som de vill tycker jag. Vill bara försöka ge lite dimension i diskussionen.)

Senast ändrad:

Har inte vi här på buke snart vänt och vridit på det här med "graman eller icke graman", "vän eller fiende" tillräckligt?
Det känns bara onödigt att låta det här fortsätta i all oändlighet, eftersom det alltid kommer finnas en rät- och avigsida av den här diskussionen. Det kommer alltid finnas de som är för och emot gramanen.
Vad vill man egentligen uppnå med en graman-diskussion? Värva över folk till the dark/white side?

Någonstans måste vi acceptera att folk har olika åsikter.

Någonstans måste vi acceptera att folk har olika åsikter.

Ja?

Var det jag som satte igång diskussionen? Nej.

Men jag måste ju ändå få fråga varför människan själv använder graman när hon dömer mig som också gör det. Jag backar inte för en diskussion även om jag tycker att den här börjar närma sig sitt slut då jag sagt allting jag vill säga och tycker.

Senast ändrad:

Jag använde graman på en häst som inte var van att ridas ute, i ett stall där man red rollkür som standard. För att vänja över denna hingst på 180 cm till att fatta att allt inte är läskigt, vilket skulle gjorts för längesedan, hade ja en graman på honom, som livlina. Valet att inte rida hästen fanns inte.
Jag har ridit med graman och hjälptyglar, både för dressyren och hoppningen. Har tom provat rollkür och att gå "den hårda vägen" med en häst. Lång historia varför, blev bara så.
Men ja har också varit med om att låta "remmarna" ligga i skåpet, och har nått betydligt bättre resultat den vägen. När ja sedan hör orden "låsa fast hästens huvud" och vet vad nästa steg är när ryttaren förlorar ännu mer respekt för hästen, reagerar iaf jag...
Sen kan ni försöka få mig att se hur dum ut som hellst. Men prova att läsa boken "Thug of war" av Gerd Heuschmann. Kanske det ger ett visst perspektiv...

Åh herre min je.

Det här blir ju bara bättre och bättre. Så du anser att jag plågar hästarna jag rider, saknar respekt för dem och kommer gå den hårda vägen?

Knappast. Du vet ingenting om mig eller min ridning så jag skulle akta mig jäkligt noga för att döma och anta om jag vore du.

Vadå "sen kan ni försöka få mig att se hur dum ut som helst"? Jag försöker föra en diskussion, sen får du väl själv avgöra om du ska se dum ut i den eller inte. Det är knappast någonting jag kan göra.

Jag använde graman på en häst som inte var van att ridas ute, i ett stall där man red rollkür som standard. För att vänja över denna hingst på 180 cm till att fatta att allt inte är läskigt, vilket skulle gjorts för längesedan, hade ja en graman på honom, som livlina. Valet att inte rida hästen fanns inte.

Valet fanns visst. Du hade kunnat sätta ner foten och stå för att du inte tycker om gramaner.

Eller bara haft en bättre kontakt med hingsten på 180 centimeter om man ska dra det så långt.

Man kan inte stryka medhårs och mothårs med samma hand. Du får väldigt gärna tycka illa om gramaner för mig, det stör inte, men du kan ju inte själv försöka rättfärdiga ditt eget användande i så fall.

Många av våra elitryttare hoppar vissa hästar med graman, speciellt hästar som sänker ryggen över hindret och tar upp huvudet, det är stor skaderisk, för att minska skaderisken med gramanen så sätter man på en halsrem, och trär gramanen genom den! :) Hoppas det var till lite hjälp :)

Många av våra elitryttare hoppar vissa hästar med graman, speciellt hästar som sänker ryggen över hindret och tar upp huvudet, det är stor skaderisk, för att minska skaderisken med gramanen så sätter man på en halsrem, och trär gramanen genom den! :) Hoppas det var till lite hjälp :)

Eller så trär man den genom martingalen =)

Jag har ridit med graman och hjälptyglar, både för dressyren och hoppningen. Har tom provat rollkür och att gå "den hårda vägen" med en häst. Lång historia varför, blev bara så.
Men ja har också varit med om att låta "remmarna" ligga i skåpet, och har nått betydligt bättre resultat den vägen. När ja sedan hör orden "låsa fast hästens huvud" och vet vad nästa steg är när ryttaren förlorar ännu mer respekt för hästen, reagerar iaf jag...
Sen kan ni försöka få mig att se hur dum ut som hellst. Men prova att läsa boken "Thug of war" av Gerd Heuschmann. Kanske det ger ett visst perspektiv...

Nu har jag inte läst många inlägg av denna diskussion utan bara dom sista, men om jag drar lite grovt vad jag har uppfattat det som..

Har man graman så går man den "hårda vägen" och har ingen respekt för hästen?

Vad är det som säger att man sitter och rider på den stenhårt? Man kanske använder den en stund i början och sedan låter den hänga där? Graman är inom kategorin "hjälptygel" för den ska alltså hjälpa. Men som med allt annat, använder man den på fel sätt så skadar den mer. Men det gäller ju det mesta i hästvärlden. Bara du har fel bett på hästen så kan det skada mer än hjälpa. Även med något så enkelt som att använda spö.

Och som exempel, bara för att man rider man spö sitter man ju inte och slår/petar, var man nu vill kalla det hela tiden, utan använder det vid behov. Men spö kan göra lika mycket skada som en graman fast på ett annat sätt.

*kl*
Det är möjligt att en gramman kan vara till hjälp ibland, men de flesta hästar jag hittills ridit som gått/går på gramman har lätt för att vika in nosen men svårare att påverka hela kroppen. Känns som att huvudets läge är välidgt statiskt och inte så pendlande och elastiskt som på hästar jag vet inte gått på gramman. Hästarna har varit experter på att placera huvudet ungefär i lod eller straxt bakom och hålla det där under hela passet, oavsett om du försöker rida fram hästen mot handen eller korta lite, föredrar i så fall en häst som sitter ihop bättre i hela kroppen och har naturliga huvudrörelser i gångarterna.

Men det är bara min erfarenhet, kanske beror på att många av ryttarna som använt grammanen inte varit så dressyrintresserade.

kl*

Jag hoppade enstaka ggr med graman på min häst. När han blev laddad och extremt på var det bra att ha den där som hjälp mellan och efter hinder. Hade den då fastsatt mellan frambenen och genom bröstan till bettringarna, på det sättet kan inte hästen få in frambenen under gramanen och fastna. Krävs dock att ryttaren är extremt noga med eftergift. Hjälper som tidigare skrivet i tråden att få hästen att hoppa med rundare språng. Min häst blev även extremt mkt lugnare i munnen och kunde koppla av på ett helt annat sätt.

Men det är inget jag rekomenderar att man testar bara sådär, har man problem att ge eftergift vanligt blir det katastrof om man inte ger det på graman, då man som de flesta vet verkligen kan dra in näsan på hästen med en.

För mig funkade det som sagt bra, hästen blev lugnare i munnen, använde ryggen och slappnade av. Känns som det var bättre att jag hade gramanen där än att jag skulle ha behövt bli hängades i munnen på honom, ha en häst som hoppar flackt och obalanserat och inte för fem öre tänker själv på väg mot hindren.

om man är en otroligt rutinerad ryttare kan man hoppa med graman., och oftas gör man det bara på låga hinder och när man värmer upp hästen, när den är mer avslappnad tar man oftast av den och hoppar då högre. har jobbat för internationella ryttare som ofta gör så med sina hästar och tycker inte det är ngt fel med det bara man gör det på rätt sätt... det är inget för en nybörjare eller en orutinerad ryttare... man ska rida på hög nivå tycker jag för att man ska använda graman för många använder den inte rätt.. och då syftar jag inte bara på när folk hoppar med den, även dressyr ryttare och hoppryttare som använder den när dom rider markarbete. gramanen är inte till för att tvinga in hästen. många drar ihop sin häst och tycker att den går så fint och glömmer bort att bakdelen också ska med så att den arbetar även med ryggen och baken under sig även med graman.. sen så trär man oftas gramanen genom martingalen när man hoppar just för att hästen inte ska fastna.. det här är min synpunkt på det hela.:):):)

Senast ändrad av en moderator:

När jag praktiserade i ett känt stall i skåne hoppades i princip alla hästar på graman. Både av tävlingsryttaren själv och hästskötarna, och det var inga enstaka 1m språng utan bra mkt högre ;) Hästarna drogs inte alls ihop utan fick eftergift som vanligt.

det är ju så det funkar i stora stallar:).. men som du säger.. rutinerat folk vet hur man ger eftergift... bara man rider rätt med gramanen så förstör man inget... :idea:

*kl*

Jag har heller inte läst alla inlägg i denhär tråden..
Men min personliga åsikt när det gäller allmänt bruk av graman är att den i "rätt bruk" ska säga: "nej-nej" inte "ner-ner"
Använder man den i "ner-ner" syfte så lär man hästen en inkorrekt eftergift, som inte existerar utan gramanen, eftersom gramantygeln bla. påverkar neråt från bettringarna. Alltså underminerar man med den handlingen den korrekta termen av "på tygeln".

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 394
Senast: Sassy
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
994
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024