Sv: Hoppa med graman....
När är det en situation där det är så viktig att hästen inte tar upp huvudet att man kan tänka sig att låsa fast det?
En rätt utbildad häst tar inte upp huvudet, för den har lärt sig att det är bekvämt att ha huvudet i rätt position. Och är hästen så ung att den inte ännu lärt sig att gå stadigt och inte ta upp huvudet är den varken fysiskt eller psykiskt färdig för att gå med huvudet helt rätt. Att då låsa fast huvudet på hästen i rätt position... Som att låsa fast ett barn i skolbänken för att det ska förstå att det är bra att vara i skolan...
Det är sällan livshotande viktigt att få fast hästens huvud, men vid vissa utbildningsmoment eller moment där hästen har svårt för sig kan jag definitivt se att gramen kan hjälpa.
Jag har med fördel använd gramantygel på ett par tre hästar som jag ridit genom åren en kortare period. Bland annat på en häst som inte kunde gå på vanligt tränsbett i skogen eftersom hon stack. Graman + tränsbett fungerade utmärkt så det hade jag någon månad så jag slapp betsla upp. En häst som hade ont i ryggen och hade för vara att dra upp huvudet och nästan knocka ryttaren, speciellt vid galoppfattningar eftersom han var van vid att det gjorde ont. Det var enbart en ovana. Han fick däremot väldigt ont i ryggen om han inte gick korrekt. Då kunde gramanen avhjälpa hans spända utbrott och hjälpa mig att rida igenom det istället för att sitta och akta sig för huvudet.
Sen kan jag tycka att gramanen är bra på hästen jag rider för tillfället också, i alla fall i skogen. Rider jag ut själv eller rider dressyr behövs ingen graman what so ever, men rider jag ut med sällskap är den väldigt bra. Hon kommer inte upp med huvudet i samma nivå som utan -> går att ta igenom mindre tygeltag -> jag slipper ta hårdare i hästen än nödvändigt när hon blir pigg.
Vem har sagt att alla rider runt på korrekt utbildade hästar?
En unghäst ska inte gå med gramantygel eller andra hjälptyglar, inte förrän den börjar förstå själva idén med form och avslappning.
Ja, för hästar är ju verkligen barn. Inte.
Jag kan inte se hur vi kan nå någon överenskommelse eller ens få ut något av den här diskussionen då du inte ens vill se vad jag menar. Jag tycker graman är ett bra
hjälpmedel i en duktig ryttares händer. Den är inte till för att fuska eller plåga hästen utan helt enkelt en hjälp för antingen hästen eller ryttaren. För det mesta båda två.