Hoppa med graman....

Sv: Hoppa med graman....

Är du säker på att den inte har ont? Vissa hästar blir ju stressade och laddade när dom vet att dom ska möta något obehagligt.

Jag är rätt övertygad. Har en häst gått löp, så då blir den ofta stressad när den får gå med andra hästar... Hästens ägare är diplomerad equiterapeut som har full koll på honom.

Jag har full koll på vad jag gör (och dessutom stöd från andra mer kunniga), så nu lämnar jag denna diskussion då den dragit långt från TS.

Jag rider markarbete och låga hinder med graman, just för att (som någon tidigare nämnde) det hjälper min häst att jobba på rätt sätt och få med ryggen, vilket stärker honom otroligt när jag sedan plockar bort gramanen och hoppar något högre.

Däremot skulle jag aldrig hoppa "höga hinder" (över 50 cm) med graman då det inte känns rättvist.

Den enda bevisade effekten man får av att hoppa med hästen på graman är att belastningen på frambenen ökar markant - det är vetenskapligt bevisat.

I de flesta fall, och alla fall som jag sett, får det inte hästen att hoppa avslappnat och runt. Snarare tvärt om; eftersom gramanen fästs i sidorna blir det förhållande tygeltaget betydligt skarpare vilket resulterar i att hästen spänner sig eller går emot tygeltaget. De hästar jag sett hoppar med krökta nackar, men helt utan rygg och sprången blir spända och studdsiga.
Vill man att hästen ska hoppa "bättre" finns det betydligt bättre metoder...

Även om man anser sig vara kunnig och kan rida med gramanen på ett korrekt sätt så anser jag att risken att det blir fel är förs stor. Risken är ganska stor att det inte blir så mycket mer än en obehaglig erfaranhet för hästen.

:bow::bow::bow:
Genvägar är senvägar. Måste man ta till en tvångstygel så är inte grundridningen befäst. Vilket kommer att straffa sig senare med bakslag och skador.
Skola hästen väl och bygg upp hästens kropp från grunden så behövs inga specialtyglar.
Utan balans på marken så kan man inte flyga.

Tack, då är min uppfattning "less is more" helt riktig. Man får ju ibland höra att man är dum för att man inte gillar att ha nosgrimma, hjälptyglar, spön och sporrar. Att man tror att man kan så mkt och är så bra, men ja vill ju bara lära mig rida "på riktigt"....

min tanke om hjälptyglar är att de snarare är själptyglar. forskning har visat att inspänning inte har någon effekt på steglängd och bärighet snarare får du mer tyngd på framdelen. mao exakt vad man vill undvika för att få en hållbar häst. En martingal för att skydda sig som ryttare eller inspänning som säkerhet för en nybörjare kan jag se som förstårigt men en duktig ryttare skall kunna arbeta hästen i korrekt form utan det får ta tid och klarar man det inte på egen hand så är lösningen snarare en tränare än att spänna på en massa extra utrustning eller skarpare bett.

spö och sporrar ser jag inte som negativt om de används korrekt. spö är inte en bestraffning eller medel för att få hästen att gå fortare utan det är en förlängning av ens kropp så att man kan peta lite extra där man vill att hästen skall jobba bättre. jag ser spö som en pekpinne :)
sporren i sin tur är ett förfiningsinstrument som skall användas för att redan fina hjälper skall bli än mer osynliga och det är därmed inget man rider med bara för att. Den skall användas vid de tillfällen när man behöver extra skärpa hos hästen tex vid träning inför tävling samt vid tävling. När det gäller nosgrimma så ser jag en löst spänd engelsk nosgrimma som något som stabiliserar tränset men som inte gör så stor verkan. remont eller achen hämmar andningen och det finns ingen anledning att spänna runt nosen då det endast skyller över ett djupare problem om det är så att hästen gapar om man inte spänner ihop munnen på den.

min tanke om hjälptyglar är att de snarare är själptyglar. forskning har visat att inspänning inte har någon effekt på steglängd och bärighet snarare får du mer tyngd på framdelen. mao exakt vad man vill undvika för att få en hållbar häst. En martingal för att skydda sig som ryttare eller inspänning som säkerhet för en nybörjare kan jag se som förstårigt men en duktig ryttare skall kunna arbeta hästen i korrekt form utan det får ta tid och klarar man det inte på egen hand så är lösningen snarare en tränare än att spänna på en massa extra utrustning eller skarpare bett.

Vilken forskning? Presentera den tack.

Har framförallt ett exempel där gramantygel hjälpt både häst och ryttare massor. Ja, faktiskt. Hela ekipaget :eek: Kan dra det om du är intresserad.

Sen är jag väl ingen fanatiker av graman men jag har sett många hästar arbeta korrekt med den. Har sett många arbeta inkorrekt också, men det hänger ju knappast på hjälptygeln. Man måste RIDA också, inte bara hala in huvudet på hästen.

:confused:

Nu läste jag endast sammanfattningen, men där stod följande:

Det kan tyda på att gramantygeln, men endast i kombination med vanlig tygel, kan bidra till ökad upplagring av elastisk energi i bakdelen, vilket sedan kan utnyttjas för ökad propulsiv kraft i slutet av understödet. Förändringarna kan också ha samband med ökad vertikal belastning av bakdelen.

Vilket var tvärt emot vad du ville hänvisa till. Dessutom tror jag de allra allra flesta använder gramanen som en hjälptygel, inte som ensam tygel. Den enda gången jag sett graman som tygelsättning är vid tömkörning.

EDIT: Dessutom handlade den undersökningen om rörelsemönstret och förändringarna i trav. Stod ingenting om hoppning.

Senast ändrad:

Bara en liten fundering... kan det inte vara så att hästen spjärnar emot för att den inte vill tvingas i en spec form med gramanen och då ökar trycket i bakbenen - alltså jag menar att det är spjärn - inte samling.. Bara en tanke..
Jag är i vilket fall fullständigt emot alla former av tvångsmedel och graman i samband med hoppning känns helt, fullständigt galet...

Bara en liten fundering... kan det inte vara så att hästen spjärnar emot för att den inte vill tvingas i en spec form med gramanen och då ökar trycket i bakbenen - alltså jag menar att det är spjärn - inte samling.. Bara en tanke..
Jag är i vilket fall fullständigt emot alla former av tvångsmedel och graman i samband med hoppning känns helt, fullständigt galet...

Det är en tanke...
Det skulle ju kunna vara så att hästen på grund av att den spänner sig får ett visst tryck i bakbenen. På ett mätinstrument hade det ju lika gärna kunnat ge utslag som att hästen trampar på bättre med bakbenen, eftersom den får ett helat annat "stamp" när den blir spänd.
Mycket intressant tanke...

Har du någonsin suttit på en spjärnade häst? Jag vet inte hur andras skulle ha reagerat, men de hästarna jag suttit på som gått emot och blivit spända och allmänt spjärniga (:D) har haft handbromsen i. Framtunga, stretat emot med hela bakbenen och inte svarat framåt för fem öre.

Man ska visa vägen och låsa fast huvudet i situationer där det inte är önskvärt att hästen drar upp det. Inte på något sätt för djupt eller i längre situationer. Det är anledningen till att man ska vara erfaren och ha en viss känsla innan man sätter sig och rider med graman. Känner man inte skillnad på en spänd häst som är obehaglig till mods och en häst som är samarbetsvillig, framåt och lösgjord har man ingenting med gramanen att göra.

Man ska visa vägen och låsa fast huvudet i situationer där det inte är önskvärt att hästen drar upp det. Inte på något sätt för djupt eller i längre situationer. Det är anledningen till att man ska vara erfaren och ha en viss känsla innan man sätter sig och rider med graman. Känner man inte skillnad på en spänd häst som är obehaglig till mods och en häst som är samarbetsvillig, framåt och lösgjord har man ingenting med gramanen att göra.

"Låsa fast huvudet" har väl ändå inget med "lösgjord", "framåt" och för att inte tala om "samarbetsvillig" att göra?
Låsa fast huvudet är ju på alla sätt och vis tvång!

Om du läser det jag skriver igen.

Alltså. Målet med all ridning är ju att få hästen avspänd, framåt och lösgjord. Fungerar inte det fungerar ingen disciplin. För att åstadkomma detta kan man vid vissa tillfällen under ridpasset ta gramanen som hjälp för att ibland låsa fast hästens huvud där det inte är önskvärt att den drar upp det. Inte låsa fast hästens huvud genom hela passet och sen kalla det lösgjordhet, DET är bristande ridning och dålig användning.

Om du läser det jag skriver igen.

Alltså. Målet med all ridning är ju att få hästen avspänd, framåt och lösgjord. Fungerar inte det fungerar ingen disciplin. För att åstadkomma detta kan man vid vissa tillfällen under ridpasset ta gramanen som hjälp för att ibland låsa fast hästens huvud där det inte är önskvärt att den drar upp det. Inte låsa fast hästens huvud genom hela passet och sen kalla det lösgjordhet, DET är bristande ridning och dålig användning.

När är det en situation där det är så viktig att hästen inte tar upp huvudet att man kan tänka sig att låsa fast det?
En rätt utbildad häst tar inte upp huvudet, för den har lärt sig att det är bekvämt att ha huvudet i rätt position. Och är hästen så ung att den inte ännu lärt sig att gå stadigt och inte ta upp huvudet är den varken fysiskt eller psykiskt färdig för att gå med huvudet helt rätt. Att då låsa fast huvudet på hästen i rätt position... Som att låsa fast ett barn i skolbänken för att det ska förstå att det är bra att vara i skolan...

När är det en situation där det är så viktig att hästen inte tar upp huvudet att man kan tänka sig att låsa fast det?
En rätt utbildad häst tar inte upp huvudet, för den har lärt sig att det är bekvämt att ha huvudet i rätt position. Och är hästen så ung att den inte ännu lärt sig att gå stadigt och inte ta upp huvudet är den varken fysiskt eller psykiskt färdig för att gå med huvudet helt rätt. Att då låsa fast huvudet på hästen i rätt position... Som att låsa fast ett barn i skolbänken för att det ska förstå att det är bra att vara i skolan...

Det är sällan livshotande viktigt att få fast hästens huvud, men vid vissa utbildningsmoment eller moment där hästen har svårt för sig kan jag definitivt se att gramen kan hjälpa.

Jag har med fördel använd gramantygel på ett par tre hästar som jag ridit genom åren en kortare period. Bland annat på en häst som inte kunde gå på vanligt tränsbett i skogen eftersom hon stack. Graman + tränsbett fungerade utmärkt så det hade jag någon månad så jag slapp betsla upp. En häst som hade ont i ryggen och hade för vara att dra upp huvudet och nästan knocka ryttaren, speciellt vid galoppfattningar eftersom han var van vid att det gjorde ont. Det var enbart en ovana. Han fick däremot väldigt ont i ryggen om han inte gick korrekt. Då kunde gramanen avhjälpa hans spända utbrott och hjälpa mig att rida igenom det istället för att sitta och akta sig för huvudet.

Sen kan jag tycka att gramanen är bra på hästen jag rider för tillfället också, i alla fall i skogen. Rider jag ut själv eller rider dressyr behövs ingen graman what so ever, men rider jag ut med sällskap är den väldigt bra. Hon kommer inte upp med huvudet i samma nivå som utan -> går att ta igenom mindre tygeltag -> jag slipper ta hårdare i hästen än nödvändigt när hon blir pigg.

Vem har sagt att alla rider runt på korrekt utbildade hästar?

En unghäst ska inte gå med gramantygel eller andra hjälptyglar, inte förrän den börjar förstå själva idén med form och avslappning.

Ja, för hästar är ju verkligen barn. Inte.

Jag kan inte se hur vi kan nå någon överenskommelse eller ens få ut något av den här diskussionen då du inte ens vill se vad jag menar. Jag tycker graman är ett bra hjälpmedel i en duktig ryttares händer. Den är inte till för att fuska eller plåga hästen utan helt enkelt en hjälp för antingen hästen eller ryttaren. För det mesta båda två.

Jag har med fördel använd gramantygel på ett par tre hästar som jag ridit genom åren en kortare period. Bland annat på en häst som inte kunde gå på vanligt tränsbett i skogen eftersom hon stack. Graman + tränsbett fungerade utmärkt så det hade jag någon månad så jag slapp betsla upp. En häst som hade ont i ryggen och hade för vara att dra upp huvudet och nästan knocka ryttaren, speciellt vid galoppfattningar eftersom han var van vid att det gjorde ont. Det var enbart en ovana. Han fick däremot väldigt ont i ryggen om han inte gick korrekt. Då kunde gramanen avhjälpa hans spända utbrott och hjälpa mig att rida igenom det istället för att sitta och akta sig för huvudet.

Sen kan jag tycka att gramanen är bra på hästen jag rider för tillfället också, i alla fall i skogen. Rider jag ut själv eller rider dressyr behövs ingen graman what so ever, men rider jag ut med sällskap är den väldigt bra. Hon kommer inte upp med huvudet i samma nivå som utan -> går att ta igenom mindre tygeltag -> jag slipper ta hårdare i hästen än nödvändigt när hon blir pigg.

Vem har sagt att alla rider runt på korrekt utbildade hästar?

En unghäst ska inte gå med gramantygel eller andra hjälptyglar, inte förrän den börjar förstå själva idén med form och avslappning.

Ja, för hästar är ju verkligen barn. Inte.

Jag kan inte se hur vi kan nå någon överenskommelse eller ens få ut något av den här diskussionen då du inte ens vill se vad jag menar. Jag tycker graman är ett bra hjälpmedel i en duktig ryttares händer. Den är inte till för att fuska eller plåga hästen utan helt enkelt en hjälp för antingen hästen eller ryttaren. För det mesta båda två.

Det finns massor med ryttare som inte har korrekt utbildade hästar, men är en häst inte korrekt utbildad är den inte heller musklad för att gå i rätt form helt och hållet utan måste långsamt jobbas dit så att den hinner bygga muskler. Inte få huvudet fastlåst i rätt position, om än kortare stunder.

Gramanen gör att tygeltagets verkan på bettet blir starkare, hävstångsverkan. Alltså går det åt mindre muskelstyrka från ryttaren, men tygeltaget blir fortfarande starkt.

Jag var på ridläger i somras och fick då rida en VÄLDIGT pigg häst. För att jag skulle kunna fokusera på min sits sa ridläraren att jag skulle rida med graman. I slutet av lektionen skulle vi hoppa över 4 uppställda sockerbitar. Inga bommar, så det var väldigt lågt. Jag frågade förvånat om jag skulle hoppa med graman och fick "Ja, annars kommer du fan aldrig klara detta" som svar. Det gick bra men jag tror nog inte att jag själv skulle välja att hoppa med graman.

Det är aldrig livsviktigt att låsa fast huvudet på hästen och jag tror uppriktigt att det är extremt få (om någon) som använder graman i det syftet. Jag rider med graman på min unghäst när jag rider ut (och vid enstaka tillfällen vid framridning till hoppning) för att jag ser det som just livsviktigt. Han har en ful ovana att gå på bakbenen när han blir exalterad och tycker man inte om att slå runt är graman rätt fiffigt kan jag lova dig. Har absolut inga problem med var hans huvud är placerat, han går automatiskt "i form", om något blir han ibland lite bakom, men som extra livlina är graman outstanding. Fungerar ypperligt att rida med den hängande och ta tag i den om/när han börjar bråka. Kan det hindra att jag får honom över mig och att vi båda skadar oss kan jag inte se vad problemet är!?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 394
Senast: Sassy
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
994
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024