Hoppa med graman....

Sv: Hoppa med graman....

Håller med vad du skriver. Hästen ska ha sin eftergift över hinder.
Är det någon hoppryttare som rider med graman vid hoppning som lite bättre kan förklara exekt varför den används?

Över små hinder behöver hästen inte ha full eftergift à la slak tygel, utan man kan ge en "kort eftergift" (ryttaren går inte fram med handen lika långt mot hästens öron som på en bred oxer ex.)

Finns säkert olika anledningar varför folk vill hoppa med graman, men just att få mer kontroll tror jag är en av de vanligaste anledningarna.

Den enda bevisade effekten man får av att hoppa med hästen på graman är att belastningen på frambenen ökar markant - det är vetenskapligt bevisat.

I de flesta fall, och alla fall som jag sett, får det inte hästen att hoppa avslappnat och runt. Snarare tvärt om; eftersom gramanen fästs i sidorna blir det förhållande tygeltaget betydligt skarpare vilket resulterar i att hästen spänner sig eller går emot tygeltaget. De hästar jag sett hoppar med krökta nackar, men helt utan rygg och sprången blir spända och studdsiga.

Vill man att hästen ska hoppa "bättre" finns det betydligt bättre metoder...

Även om man anser sig vara kunnig och kan rida med gramanen på ett korrekt sätt så anser jag att risken att det blir fel är förs stor. Risken är ganska stor att det inte blir så mycket mer än en obehaglig erfaranhet för hästen.

Förlåt, men ja kan inte riktigt se på bilden hur du har spänt gramanen. Är det i sidan på sadelgjorden, genom käkremmen och sen genom bettet??
Vad har gramanen för inverkan då?

Skrev jag i ett av mina inlägg.

Förlåt, men ja kan inte riktigt se på bilden hur du har spänt gramanen. Är det i sidan på sadelgjorden, genom käkremmen och sen genom bettet??
Vad har gramanen för inverkan då?

Svarade bara på din sista fråga, sorry.
De du skrivit är alldeles riktigt, sadeljord, genom käkrem o sen genom bettet.
Om man tar från sadeljord(på sidorna) genom bettet utan vägen genom käkremmen blir de en VÄLDIG styrka i handen, då blir de så (i måånga fall) att de "knäcker" av nacken o hästen har ingen bakbens eller ryggverksamhet, den bara kröker på nacken.

Jättebra att du använder gramanen som en tillfällig lösning! :bow:

:cool::angel::grin:

Varför :cool::angel::grin: ?

Det står ingenstans i TS att bilden h*n sett är någon som förekommer dagligen. TS fråga är ju rätt klar: "Varför hoppar man med graman?"

Jag gav mitt svar på varför jag hoppar med graman. Varför andra gör det för stå för dem.

Du skrev ju att din hoppning inte funkar utan den, det var det jag reagerade för. Menade inte tracka dig!

Varför :cool::angel::grin: ?

Det står ingenstans i TS att bilden h*n sett är någon som förekommer dagligen. TS fråga är ju rätt klar: "Varför hoppar man med graman?"

Jag gav mitt svar på varför jag hoppar med graman. Varför andra gör det för stå för dem.

Jag har ju bara sett bilder så jag vet ju som sagt inte om personen i fråga rider med gramanen ofta.

Men som sagt så undrar jag varför man hoppar med graman. Och har följt tråden på distans och tycker den är intressant!

Ännu en dum fråga kanske. Men om du tar gramanen genom käkremmen, "spänner" då då inte fast hästens huvud i en lägre position genom tryck på nacken? Eller hamnar allt tryck från gramanen i bettet och inget på nackstycket? Har aldrig sett någon rida med en graman så. Är överhuvudtagen inte påläst eller van med hjälptyglar, så orkar någon får dom gärna förklara vad som är bra med att just dra gramanen genom käkremmen. :)

Ännu en dum fråga kanske. Men om du tar gramanen genom käkremmen, "spänner" då då inte fast hästens huvud i en lägre position genom tryck på nacken? Eller hamnar allt tryck från gramanen i bettet och inget på nackstycket? Har aldrig sett någon rida med en graman så. Är överhuvudtagen inte påläst eller van med hjälptyglar, så orkar någon får dom gärna förklara vad som är bra med att just dra gramanen genom käkremmen. :)

Ingen dum fråga alls:)
Nej man spänner inte fast huvudet, de blir inget strre tryck i nacken, lite tryck blir de ju men inget som trycker ner huvudet, de mesta trycket blir vid bettet utan att bli så starkt så du kan dra ihop nacken (för de är inte de gramanen är till för).
Det är min tränare som visade mig att man kunde ha den så o sen dess har jag sett några ha den så, vet inte vem som kom på de innan men de funkar super:)

Men vinklas inte gramanens inverkan så att den inverkar uppåt på bettet om man säger så, alltså inte nedåt/framåt som de e tänkt?

nej, den verkar neråt/bakåt (låter dumt) svårt att förklara, den verkar för att du lättare ska kunna hålla ihop hästen inte för krökande på nacke.

Du skrev ju att din hoppning inte funkar utan den, det var det jag reagerade för. Menade inte tracka dig!

Jag hoppar mitt femåriga fullblod med graman medan vi hoppar fram under träningar. Under den tiden är han så sprallig och busig och kan trotsa. Utan den skulle det inte fungera får jag väl erkänna faktiskt.

Han är hur snäll som helst när man hoppar själv, men när man tränar i grupp blir han lite överladdad och kan hitta på vad som helst. Ser det som en tillfällig lösning medan han får lite mer rutin.

Och nej, det skulle inte fungera utan den då jag har den för att han inte ska slå runt när han går på bakbenen, tills dess att han fått rutin över att gå tillsammans med andra hästar på träningar.

Är du säker på att den inte har ont? Vissa hästar blir ju stressade och laddade när dom vet att dom ska möta något obehagligt.

Jag spänner min på likande sätt ibland när jag vill ha ner min häst i ritktigt låg form. Då har jag den från handen, ner till bettet, vidare upp genom käkremmen och sen ner mellan frambenen.
Den ger då ett tryck på nacken och man får ner huvudet i en lägre form. Jag tycker att det är bättre att ha den så än som vanligt från handen till bettet och sen ner mellan frambenen. Men hoppa med den så har jag aldrig provat, då jag bara hoppar med graman i sidorna med den hästen jag har nu och då i kors och endast för att kunna hålla henne när hon blir stark som jag har förklarat innan.

Ja, det var det ja trodde. För då är det nacken man "inverkar" på, inte bettet så mkt?
Har inga synpunkter på om det är bra eller inte med alla dessa hjälptyglar. Men kommer man inte längre och längre ifrån "riktig" ridning ju mer presentsnöre man virar in hästen i? Eller det har väl kanske inte här att göra...

Visst gör man det. För mig är graman nåt man tar till som hjälp vid korta stunder eller som fegsnöre när man rider ut. På min förra hästa använde jag den vid hoppning en del till och från för att får ner huvudet helt enkelt, inte så bra men det fungerade då. Idag skulle jag nog inte göra samma sak.
Vad gäller den hästen har idag så rids hon ytters sällan på graman, men hon gick med inspänningen enligt ovan eftersom jag tycker den fungera bäst, när hon sattes igång efter en ryggskada och inte fick gå med huvuder högt.

Gramanen får aldrig bli ett alternativ till att inte rida igenom hästen korrekt.

En hoppträning fick träningskompisen hoppa med graman. Och det var när vi hoppade lite lägre hinder än vad han tyckte var kul och lite emr tekniska. Han tappade då ryggen i hoppningen. FIck hoppa två ggr med gramanen och efter hoppade han mkt bättre. Ingen hon gör efter det och hon har aldrig gjort det innan. Men just var det perfekt för hästen att känna på hur man ska hoppa. Och då tycker jag inte alls det är fel med graman.

Men man ska verkligen inte vecka in och vecka ut hoppa med graman, då lär man sig ju aldrig å rida själv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 394
Senast: Sassy
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
994
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024