Hoppa med graman....

MaRomer

Trådstartare
Ja det fick jag se bilder på=/ För mig är det helt fel.

Men jag vet inte...Vad säger ni? Har ni hoppat med graman eller inte?
Jag kan bara tala för mig själv och jag skulle ALDRIG göra det.

Jag anser att man inte kan ha den tillräckligt lös för att ej hindra hästen ta upp huvudet. Utan att den blir en fara (lösa remmar).

På de bilder jag såg så var gramanen spänd över varje hinder. Och näsan var nästan bakom lod.... Hinderna låg på ca 1 m, och det var ett halvblod hon hoppade med...

Sv: Hoppa med graman....

jag kan ju verkligen inte se poängen i att göra det 1 meter är ganska högt ändå.. och hästen kan ju lätt fastna i gramanen.. men de kanske hade någon anledning vem vet =)

men jag skulle aldrig hoppa med graman iaf. endast martingal :P och måste man nu spänna in huvet på hästen kan man väl ha typ tiedemantygel eller nåt lite säkrare...

jag kan ju verkligen inte se poängen i att göra det 1 meter är ganska högt ändå.. och hästen kan ju lätt fastna i gramanen.. men de kanske hade någon anledning vem vet =)

men jag skulle aldrig hoppa med graman iaf. endast martingal :P och måste man nu spänna in huvet på hästen kan man väl ha typ tiedemantygel eller nåt lite säkrare...

Jag rider ju mest dressyr och i dressyr är det ju ganska vanligt att rida med graman. Den är ju enkel att justera och den bästa hjälptygeln enligt mig!

Så jag blerv fruktansvärt förvånad när jag såg bilderna!! Speciellt som gramanen var så spänd.:eek:

Jag tolkar såna händelser som total okunskap gällande vad inspänning har för effekt på hästens kropp. (Invändigt såväl som utvändigt.) Men (dessvärre) har jag hört att några ur "eliten" använder graman i hoppningen ibland och det förbryllar mig. Jag antar att "mycket vill ha mer", de befinner sig på en nivå där de är benägna att prova allt för att vinna istället för att komma tvåa. Men jag tror verkligen inte att gramanen kommer hjälpa dem i slutändan, så länge de använder den över hinder. Men för all del, vad vet jag? Personligen kommer ingen inspänningstygel i närheten av mitt stall och definitivt inte under en hopplektion, men om man befann sig på en högre nivå kanske man skulle börja tänka annorlunda, det vet jag inte.

Jag rider ju mest dressyr och i dressyr är det ju ganska vanligt att rida med graman. Den är ju enkel att justera och den bästa hjälptygeln enligt mig!

Så jag blerv fruktansvärt förvånad när jag såg bilderna!! Speciellt som gramanen var så spänd.:eek:

jaa jag blev förvånad när jag såg tråden haha
jag rider också gärna med graman för finjusteringar i dresyren, och jag håller med, rätt använd är den super!

men det är ju inget man bör hoppa med xD

Jag hoppar mitt femåriga fullblod med graman medan vi hoppar fram under träningar. Under den tiden är han så sprallig och busig och kan trotsa. Utan den skulle det inte fungera får jag väl erkänna faktiskt.

Han är hur snäll som helst när man hoppar själv, men när man tränar i grupp blir han lite överladdad och kan hitta på vad som helst. Ser det som en tillfällig lösning medan han får lite mer rutin.

Jag har den spänd i sidorna av sadelgjorden, skulle aldrig väga ha den spänd mellan frambenen. Brukar vara 0,90-1m när vi hoppar fram.

Jag tränar för en väldigt framgångsrik tränare som jag litar på till fullo, jag tvivlar inte på hennes kompetens en sekund och hon säger att den lugnt kan sitta där.

Edit: Missade att det va en bildtråd. Jag får återkomma med det sen... :angel:

Senast ändrad:

Jag har sett hästar oppas med graman massor med gånger. Om det är rätt eller fel kan ja inte säga, men ja skulle inte göra det.
De proffs som hoppar med graman sätter den i sadelgjorden, mellan frambenen, och sedan genom bröstan. Vad tyglarna ska va bra för i hoppningen har ja inte fattat, men på det sättet kan hästen iaf inte fastna i dom...

Jag hoppar mitt femåriga fullblod med graman medan vi hoppar fram under träningar. Under den tiden är han så sprallig och busig och kan trotsa. Utan den skulle det inte fungera får jag väl erkänna faktiskt.

Han är hur snäll som helst när man hoppar själv, men när man tränar i grupp blir han lite överladdad och kan hitta på vad som helst. Ser det som en tillfällig lösning medan han får lite mer rutin.

Jag har den spänd i sidorna av sadelgjorden, skulle aldrig väga ha den spänd mellan frambenen. Brukar vara 0,90-1m när vi hoppar fram.

Jag tränar för en väldigt framgångsrik tränare som jag litar på till fullo, jag tvivlar inte på hennes kompetens en sekund och hon säger att den lugnt kan sitta där.

Edit: Missade att det va en bildtråd. Jag får återkomma med det sen... :angel:

Det är ingen bildtråd..

Ja de bilder jag såg så hade hon den i sidan av sadelgjorden. Men det jag reagerade på mest var att den var så pass spänd att hästen hoppade i form, bakom lod....

Jag har sett en tjej hoppa ca 130 (om inte högre) med graman, som inte var fastsatt i martingal/förbygel.

Henne spelade det ingen roll om man sa något åt, hon var högljudd, kunde allt och visste allt, och funkade det inte så var det hästens fel.
Det var för några år sedan och tror hon har "bättrat" sig har inte sett något sådant nyligt iaf. Hoppas det iaf :)

Det är ingen bildtråd..

Ja de bilder jag såg så hade hon den i sidan av sadelgjorden. Men det jag reagerade på mest var att den var så pass spänd att hästen hoppade i form, bakom lod....

Får inte hästen sin eftergift så blir det självklart så. Man får ju se till att ge efter tillräckligt. Jag har blivit tillsagd att ha lite längre tygel än vad jag normalt har, just för att han ska få tillräckligt med eftergift utan att jag ska behöva sitta framme vid öronen. ;)

En häst som rusar och kastar sig iväg, den behöver kanske inte få samma eftergift som en väldigt försiktig häst där man istället har gramanen som en korrigering för att kunna rama in hästen mer. Man får anpassa efter just den häst man sitter på för tillfället, därför är det svårt att avgöra på en bild om den har blivit använd på rätt eller fel sätt.

Gramanen är en väldigt bra hjälptygel om man använder den på rätt sätt, men den kan förstöra betydligt mer om den används på fel sätt.

Håller med vad du skriver. Hästen ska ha sin eftergift över hinder.
Är det någon hoppryttare som rider med graman vid hoppning som lite bättre kan förklara exekt varför den används? Har sett det massor av gånger, men aldrig vågat fråga då det verkade så självklart att vissa hästar skulle ha graman. Kändes ungefär lika dumt att fråga om gramanen som att fråga varför ryttaren hade sadel på hästen vid dom tillfällena...

:O herregud , den måste ju kunna balansera sej med hjälp av halsen oxå ! jag hade i alla fall inte hoppat med graman.

Ska börja med att säga att jag inte läst alla inlägg.

Jag tkr inte graman är till för att hoppa om man har den på de "traditionella" viset.
Men jag har hoppat med graman ett par gånger, de var min tränare som sa till mig att hoppa med den några ggr.
Då har jag den såhär:
28951663.jpg

Det tkr jag är ok, men man måste vara noga med eftergift över hinderna om man hoppar lite högre hinder.

Man har gramanen såhär iaf i mitt fall för att min häst lätt kunde bli lite lång (inte hästen på bilden som jag hoppade med den) och stark, o dra iväg efter hinderna . Gramanen hjälpte mig att bibehålla kontrollen, jag hoppade med den kanske 4 ggr sen behövde jag inte använda den mer, de va allt som behövdes.

Jag hoppade en del med graman på min ponny. Aldrig högre än 1,10 och alltid var den spänd "på sidan". Min ponny var rätt så het och jag använde gramanen under vinter halvåret för att komma åt henne bättre för, mellan och efter hinder.
Men självklart är det otroligt viktigt med eftergift!

men hoppa med en graman :O de finns väll martingall om dom slänger upp huvudet :S

Jag har hoppat en hel del med graman och ska försöka förklara varför och hur den hjälper.
För att hästen ska hoppa med ryggen och hoppa runda språng behöver den ga huvudet ganska lågt. En häst som hoppar med högt huvud sänker sin rygg och blir platt i sprången.
Men hjälp av gramanen får man hästen att sänka huvudet och få upp ryggen och bli rundare i sprången, men det kan även förhindra hästen från att länga ut halsen om man inte ger ordentligt med eftergift. Men man lär sig rätt fort känna om man behöver lätta mer i handen.

Jag har haft gramanen både mellan frambenen och på sidorna. Var man sätter beror helt på hästen och vad man vill ha ut. Häste sänker huvudet mer om man sätter den mellan frambenen än om den sitter i sidorna, då drar den mest in nosen.

Jag har själv hoppat så stort som 140 med graman, men det är inget jag rekomenderar och skulle göra idag. Till på köpet hade jag den mellan frambenen utan att ha den innanför martingalen... Inte så smart, men man gör mycket dumt när man är ung och dum.
Nu förtiden när jag har den på har jag den bara i sídorna och på låga hinder och det är mest för att kunna hålla i min heta häst på småhinder där hon ska vara lydig..

Förlåt, men ja kan inte riktigt se på bilden hur du har spänt gramanen. Är det i sidan på sadelgjorden, genom käkremmen och sen genom bettet??
Vad har gramanen för inverkan då?

Förlåt, men ja kan inte riktigt se på bilden hur du har spänt gramanen. Är det i sidan på sadelgjorden, genom käkremmen och sen genom bettet??
Vad har gramanen för inverkan då?
ingen alls, hästen kan dra huvet både upp i vädret och neråt framåt utan att gramanen inverkar ett dugg.. onödigt remtyg som slänger mot hästens hals bara.. :s

vill man ha någon hjälp av gramanen vid hoppning så bör man sätta den så att den bjuder ner och fram hästens nos så att hästen använder ryggen, såsom Minelli beskriver mycket bra..

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 394
Senast: Sassy
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
994
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024