Sv: hoppa med graman?
lite halvt kl
Kan börja med att säga jag rider inte - och hoppar absolut inte - med graman!
Men iaf, det dök upp en liten fundering i mitt huvud...
När man hoppar med graman, så kommer man ju få ge den dubbla eftergiften mot vad man skulle behövt göra med bara en vanlig tygel. Eller tänker jag helt knas nu?
För gramanen är ju fäst mellan hästens ben, och när man ger en normal eftergift, så kommer det bara bli hälften så mycket som hästen verkligen får i eftergift. Hänger någon med?
Så man kommer ju absolut inte att kunna rida med automatisk eftergift längre, eftersom gramantygeln behöver dubbla eftergiften om man jämför med den vanliga tygeln.
Då kommer man som ryttare ha 3 möjligheter som jag ser det:
1. Ge tillräckligt med eftergift så gramanen har en mjuk kontakt med hästens mun i språnget. Tygeln kommer att glappa rejält, och kontrollen direkt efter hindret kommer att bli sämre.
2. Man ger såpass mycket eftergift att TYGELN har en mjuk kontakt med hästens mun. Gramantygeln kommer då att vara rejält spänd i språnget, och hästen kommer att ha en ihopdragen nacke pga detta. Det enda posetiva med detta måste väl vara att man har kontrollen direkt efter hindret.
3. Ett mellanting. Lite glappande tygel, lite för spänd graman. Posetivt? Kan faktiskt inte hitta någonting alls, man förlorar lite av kontakten direkt efter hindret pga den glappande tygeln, och samtidigt drar man ihop hästens nacke i språnget.
Hur hoppar man då med en gramantygel? vilket av alternativen använder man sig av?
Hoppas att någon förstår mina funderingar i alla fall...
Diana