Sv: hoppa med graman?
knapp
att en ryttare blir känd är ändå hästens förtjänst tycker jag...det är den som gör jobbet s.a.s...
knapp
att en ryttare blir känd är ändå hästens förtjänst tycker jag...det är den som gör jobbet s.a.s...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Personligen anser jag att graman kan vara ett bra hjälpmedel för att just korrigera språngkurvor och lydnad, under förutsättning att det används av kompetenta ryttare.
Erfarna ryttare BEHÖVER inte gramaner, men om de sen använder av ren och skär lathet är en annan sak. Och en oerfaren kan missburka gramanen. DET var min point.
Jag tror dock inte det beror på lathet utan rätt och slätt på att det är bra helt enkelt.
Oerfarna ryttare kan missbruka både det ena och det andra men det är OT.
En häst hoppar inte 1,50-banor utan ryttare.
Personligen anser jag att graman kan vara ett bra hjälpmedel för att just korrigera språngkurvor och lydnad, under förutsättning att det används av kompetenta ryttare.
en ryttare hoppar inte banor på 150 utan häst (te.x)
Nu dopar inte alla sina hästar ,men det är en annan fråga.
Den kan användas på hästar som smäller upp huvudet i sista galoppsprånget och därmed sänker ryggen över hindret. Genom att hålla nere nacken kan man motverka att ryggen sänks, självklart ger man ändå eftergift över hindret. Fungerar på en del, är värdelöst på andra.
Om jag hade ridit med graman hade jag inte ens skrivit det. Människor som ser det som enda lösning har inte kunskap nog att lära sig saker anser jag, graman är bara en feg utväg, en genväg istället för att lära sig rida hästen. Inte blir det bättre för att hästen kröker på nacken. Hästen får hellre springa med huvudet högt än ha det mellan benen.