Hoppa in min unghäst

NitsrekStar

Trådstartare
Jag har precis fått hem en valack på 4,5 år. Han är bara hoppad lite i skog och mark med förra ägaren. Hur ska jag gå tillväga? Ska jag fortsätta hoppa över stockar eller ska jag använda mig utav bommar. Jag har läst att bommar med inramande bommar på sidorna är bra och att börja med och även naturhinder i skogen. Någon som hoppat in en häst nyligen och vill dela med sig? :)

Sv: Hoppa in min unghäst

Löshoppa några gånger först på vanliga bomhinder tror jag kan vara bra, så får den sköta sig själv och vet vad det handlar om sen när du sitter på. :) Gör det lätt så är det roligt för dem. :laugh:

Har hört att det är bra att hoppa även "läskiga" hinder med hästen när den är ung. DÅ ska den ju vara löshoppad och redo för att hoppas uppsuttet. Gör man det kommer den inte tycka konstiga hinder är konstiga (även sådanna som man kanske inte hoppat innan). Har inte testat själv dock.
Tror det är bra att hoppa över ltie stockar om de inte är för höga och det är bra underlag. Sen titthinder när han kan hoppa den höjd som krävs för titthindret.

Är du inte van- läs dig inte till hur du ska gå tillväga utan ta hjälp av tränare!
Det går inte att skriva gör si eller gör så, allt beror på individ och situation, och är du inte erfaren skulle jag verkligen rekommendera att du tar hjälp av någon som är på plats när det sker. Det är väldigt lätt att förstöra en ambitiös unghäst... Lycka till hur som helst, det är bland det roligaste som finns! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 362
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 304
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka