hoppa grav

diddl

Trådstartare
Ponnyn i frågan har hoppat grav som ingen ting.
Nu har han fått knasen och ska hoppa ner i graven suck.
Små gravar på 1m hoppar han över men den på 1.70 ska han dycka i.
Har provat med drag häst före, bygt hinder i graven inget hjälper.

Han har blivit jätte skraj nu.

Har någon en bra ide? Hur vi ska lösa detta

Sv: hoppa grav

Det DÄR går säkert att fixa!
...men det är inget man gör med ett par glada råd på Buke!

Du ska ha tag i en *kvalificerad* tränare (en sån som själv tagit fram många hästar och har stor erfarenhet: A-tränare eller motsvarande) så kan ni garanterat lösa problemet tillsammans.
-O ta tag i det omgående! Tror inte att det bara är din häst som blivit rädd -det blir säkert du med (-rätt naturligt) så det ska lösas mesamma.

I sverige är ju gravarna inte så djupa så hästarna kan gå ned i dom.
I Tyskland är gravarna över en meter djupa och då hoppar dom inte gärna ned mer än en gång :devil:

/Max

Tyvärr Max tror jag att i just det här fallet är graven rejält djup.
Tidigare har banbyggarna fått lära sig att en grav SKA vara minst 60cm djup. Från och med i år gäller att gravar ska vara max 60 cm.

Nu var det ett par år sedan vi hade ponnysar, men behöver du verkligen hoppa så stora gravar? Kan ju vara onödigt att hoppa större gravar än ni behöver på tävling så att säga:) Just för att det kan bli en törn på självförtroendet om något går fel. Men be din/en erfaren tränare om hjälp så löser det sig säkert.

Tuvär så är det den bräden som den ska vara på tävling.

Då är det kanske så att du bör backa en eller flera klasser.
När problemet e löst går det ju lätt att avancera upp i klasserna igen.

...men du ska fortfarande ha tag i en tränare!!!

Jag vet inte vem du tränar för men om inte denne kan hjälpa dej över det här så får du prova en annan tränare.

/Max

Då är det kanske så att du bör backa en eller flera klasser.
När problemet e löst går det ju lätt att avancera upp i klasserna igen.

...men du ska fortfarande ha tag i en tränare!!!

Jag vet inte vem du tränar för men om inte denne kan hjälpa dej över det här så får du prova en annan tränare.

/Max

Kan bara instämma med Max Power. Ibland är han klok som en bok. :p

Var inte rädd för att gå ner en klass eller två. Det får alla göra emellanåt :idea:

Kan bara instämma med Max Power. Ibland är han klok som en bok. :p

Men bara ibland, och det är troligtvis precis efteråt när han varit "nere i källaren" för vad finns det för annat att göra där än att läsa :rofl:

*sorry kunde bara inte låta bli * :o

Men jag håller med och vill bara tillägga att alla på den där A-tränar listan inte är jätteaktuella som terrängtränare (om dom inte uppdaterat den förstås)

Men bara ibland, och det är troligtvis precis efteråt när han varit "nere i källaren" för vad finns det för annat att göra där än att läsa :rofl:

*sorry kunde bara inte låta bli * :o

Men jag håller med och vill bara tillägga att alla på den där A-tränar listan inte är jätteaktuella som terrängtränare (om dom inte uppdaterat den förstås)

DET kan jag leva med:love:
...eftersom utsikten från källarfönstret denna vecka har varit Las Vegas strippen :devil:

Men då har vi ju beslutat tycker jag:

Diddl får backa ett par klasser så att gravarna blir pyttesmå och så anskaffas en riktigt duktig tränare
-Sedan är det bara att satsa på EM igen när saken e fixad.

....men.... öh... har inte Diddl något att säga till om då?
ÅNÄ, vi bestämmer!:banana:

/Max

Håller med ovanstående. Har hästen hoppat dom längderna förut ? så att de inte är de att den helt enkelt inte klarar de?

DET kan jag leva med:love:
...eftersom utsikten från källarfönstret denna vecka har varit Las Vegas strippen :devil:

Men då har vi ju beslutat tycker jag:

Diddl får backa ett par klasser så att gravarna blir pyttesmå och så anskaffas en riktigt duktig tränare
-Sedan är det bara att satsa på EM igen när saken e fixad.

....men.... öh... har inte Diddl något att säga till om då?
ÅNÄ, vi bestämmer!:banana:

/Max

Nej självklart bestämmer inte Diddl själv utan det gäller som står i ett forum på internet :idea:

PS! Idag var har jag varit i Dubai... och på Kreta. :angel:
Vi har ingen källar men en vind :rofl:

Håller med ovanstående. Har hästen hoppat dom längderna förut ? så att de inte är de att den helt enkelt inte klarar de?

Vet inte hur stor ponny det handlar om men en grav som är kortare än ett galoppsprång ska den klara utan problem om den är tränad till det...

....om den bara själv tror på det så jag tror inte det är en kapacitetsbegränsning om den inte hoppar en 2m grav även om det är en C-ponny.

Tänk på att ett helt normalt galoppsprång ligger mellan 2.5-3.5meter utan att hästen ens hoppar.

sitter nog snarare i huvudet -på hästen och kanske även lite hos ryttaren:grin:
....därför det vore bra att backa i klasserna och ta tränarhjälp...

/Max

Dubai..... DÄR ere fint har jag hört- Tänk om man hade råd att åka dit....

Nu är i alla fall djupet ändrat, så att inte hela ponnyn försvinner ner i underjorden. :angel:

Det tackar vi för ;) Då kommer vi att kuna se ponnyn när han hoppar ner i graven :rofl::rofl: inte bara öronen :angel:

Nu tänkte ja inte på kapacitet mässigt utan mer om den klara de psykist

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 256
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 163
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod