Hoppa fullblod... ?

Sv: Hoppa fullblod... ?

Fullblod är ju oftast lite smäckrare, men en häst som går på banan är ju väldigt smal, om den vore normalhullad vore den ju biffigare i sig, och sen så vet jag många fd. galopphästar som gått Msv hoppning ;)

jag har själv fullblod som både varvas med galoppträning och gå¨vanlig ridträning. När man ska omskola ett fullblod som inte gått särskillt mycket dressyr och markarbete gäller det att först dra ned på tempot och stärka den i galoppen där den kommer vara svag i då den inte har samma muskler så den kommer antagligen putta ut bogen och/eller bakdelen för att göra det så lätt för sig då man inte tänker så mycklet på att spåra upp den när du rider på banan. Många galopphästar vet hr man kröker lite vackert på nacken men kan inte detta med rätta formen så det är något man får börja om på. Speciellt när man ska hoppa så gälelr det att inte stressa med dom då många av dom inte är vana vid detta och tycker att detta är jätte konsigt. Så det gäller att ta allt i hästens tackt. Men så är det med alla hästar så det är ju inget nytt. Det ända jag vill säga var att fullblod behöver mycket den mentala biten så att dom lär sig tagga ner..:D

jag har själv fullblod som både varvas med galoppträning och gå¨vanlig ridträning. När man ska omskola ett fullblod som inte gått särskillt mycket dressyr och markarbete gäller det att först dra ned på tempot och stärka den i galoppen där den kommer vara svag i då den inte har samma muskler så den kommer antagligen putta ut bogen och/eller bakdelen för att göra det så lätt för sig då man inte tänker så mycklet på att spåra upp den när du rider på banan. Många galopphästar vet hr man kröker lite vackert på nacken men kan inte detta med rätta formen så det är något man får börja om på. Speciellt när man ska hoppa så gälelr det att inte stressa med dom då många av dom inte är vana vid detta och tycker att detta är jätte konsigt. Så det gäller att ta allt i hästens tackt. Men så är det med alla hästar så det är ju inget nytt. Det ända jag vill säga var att fullblod behöver mycket den mentala biten så att dom lär sig tagga ner..:D

Väldigt bra beskrivet:)

Touch of Class (Jo Fargis) gick väl löp innan han blev hopphäst? Individuellt och lagguld OS 84. Även om det hänt en hel del inom hoppsporten sedan dess är det väl en nivå som räcker gott och väl för de flesta?

Jag vet att jag läste någonstans att alla hästarna i fälttävlanslaget det året hade varit i träning även om dom inte hade startat. Vet inte om det är sant men någon kärna av sanning finns det nog.

Glöm inte att hästarna är ganska unga när dom kommer från banan, när dom närmar sig 10-års åldern kan dom vara ganska biffiga om dom fått rätt träning och rätt mat.

*kl*
Favoritas är ett rent fullblod som gått internationell Gp hoppning. Tidigare red även amerikanerna nästan uteslutande rena fullblod med stor framgång.
Annars är min erfarenhet att hästar som är bra inom galpooen även är de hästar som skulle vara bra som ridhästar. De alla Maria Luzias avkommor. Hon har lämnat allt från Derbyvinnare till VM hästar inom fälttävlan.

kl

Roven som är en godkänd hingst är rent fullblod och har gått GPklasser..

Kolla startlistor så ser man att det finns en hel del fullblod i högre klasser (ffa msv).

Min dam har väldigt fin teknik fram, tyvärr sätter huvudet mer stopp.

Jag har också ett fullblod:D Fruktansvärt bra hoppsyke:) Inte rädd för nånting man styr på, å är tvärsäker på hinder.. Stannar aldrig, om vi inte kommer helt fel förstås:) En riktig kanon, så fullblod KAN:D jag gick från hopprädd till nästintill stensäker på min snutt så:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 817
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 782
Senast: Blåabär
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka