Hoppa fullblod... ?

F

Fervour

Jag är uppväxt med synen att travhästar ska gå trav och galopp hästar galopp.. o halvblod ska hoppa.. men är inte fullblod ganska bra hopp hästar egentligen...
kan man omskola ett fullblod som gått löp... eller e det särskilda fullblod man ser som går fälttävlan....
kan dom bli biffiga i kroppen eller e dom alltid små räkor ?

Sv: Hoppa fullblod... ?

Man kan nog hoppa alla hästtyper:D
Jag hoppar ju ett kallblod som går på travet :) hon är som en klippa inom hoppningen. Hon hoppar allt. :):):)

De blir ju musklade efter den träning de får, men de är ju fullblod och morfar sig inte till halvblod. Det är ju många fullblod som klarar sig bra inom hoppningen, och framförallt i terrängen. Det beror ju helt på vilken nivå du satsar på, men med tanke på att det är så jäkla många som har halvblodshopphästar som aldrig tävlas högre än 110-120 kan man ju lika gärna använda en annan ras eftersom de flesta hyffsat välbyggda hästar klarar det. De flesta fullbloden borde inte ha det minsta problem på den nivån.

Många fd galppörer blir oftast mycket bra fälttävlan hästar!

Jag har en valack, hans mamma är en f.d galoppör och hans pappa är Baloubet de rouet så mycket fullblod finns i honom och min "lilla" herre hoppar hus!

Det beror ju helt på individen , det går ju inte att säga att alla fullblod blir hopphästar. Men många hoppar trevligt!

Sen blir ju inte alla hästar med lång hopphästavel bakom sig heller hopphästar, men det är ju en annan sak..

Har hästen rätt inställning til lhoppningen så är det ju grunden att bygga på.

*luddigt... kanske dags tt gå och lägag sig..*

Jag är uppväxt med synen att travhästar ska gå trav och galopp hästar galopp.. o halvblod ska hoppa.. men är inte fullblod ganska bra hopp hästar egentligen...
kan man omskola ett fullblod som gått löp... eller e det särskilda fullblod man ser som går fälttävlan....

Finns jättestora kraftiga fullblod oxå , dom amerikanska brukar vara lite större och även dom som fullblod som bor i England (jag skrev så för benämningen är ju eng.fullblod på rasen) Finns ju många fullblod som hoppar väldigt bra även de som gått på banan.

Här är mitt fullblod jag hade som är 172 och USA-stammad, nu var inte just hon någon mästare på att hoppa direkt men duktig i dressyr.

16117342.jpg

Visst går det att skola om fullblod som gått löp. Men som sagt är det individuellt hur bra de lämpar sig.
När fullbloden går löp ha de en annan muskulatur än när den går hoppning/dressyr, alltså ser de inte ut som "räkor" då de skolas om. Det tar sin tid dock naturligtvis.

Mitt fullblod går hoppning och fälttävlan, han gick på banan till och med 5 års ålder.

Många fullblod hoppar bra men en del har en tendens att hänga med frambenen, åtminstone i början (som unghästar kan göra) De har bra galopp så de allra flesta kan hoppa bra med träning.

Problemet är nog snarare oftast ryttaren eftersom de inte alltid är de enklaste att hoppa, med sin känslighet, snabba reaktioner och krav på balanserad ryttare så krävs det en del av ryttaren för att det ska bli bra. En del blir med fel ryttare för "heta" och rusar, eller stannar osv. De kan "överreagera" på ryttarbrister. Alltså inget att rekommendera om inte ryttaren har koll på sej själv.

Finns jättestora kraftiga fullblod oxå , dom amerikanska brukar vara lite större och även dom som fullblod som bor i England (jag skrev så för benämningen är ju eng.fullblod på rasen) Finns ju många fullblod som hoppar väldigt bra även de som gått på banan.

Här är mitt fullblod jag hade som är 172 och USA-stammad, nu var inte just hon någon mästare på att hoppa direkt men duktig i dressyr.

16117342.jpg

Snygg, varför har du inte den kvar? Stam?

Var det den du hade bilder på för nåt år sen som du hade köpt? Eller var inte det en valack? Hur går det med den? Som rörde sej så bra:d

Vet förresten inte om det stämmer generellt med USA-stammade, snarare i så fall är franska större. De allra flesta har mycket "USA-stam" av de svenska fullbloden eller snarare en salig blandning är det i de flesta av engelskt irländskt amerikanskt och franskt bla. (För att inte glömma italienaren som finns i de flesta fulllbod världen över i stort sett och verkligen i de amerikanska- Nearco) Det man kan se är att vissa hingstar nedärver storlek starkare än andra.

Senast ändrad av en moderator:

klart det beror på hur man tränat hästen osv..
men visst har jag sett många fullblod som blivit bra hopphästar..
Jag har ett 6årigt fullblods vallack.. dock har han inte kommit så långt, men han 'älskar verkeligen att hoppa..
Nu har ju inte han gått ngr löp alls, men han är uppväxt i ett galoppstall..

Jag har köpt ett fullblod som tävlat galopp, men jag hoppar på han.
Och han kan VERKLIGEN hoppa får beröm om han av nästan alla tränare:love:
Biffiga har jag nog aldrig sätt någon som är, dom är väl små räkor sånafall haha

Klart dem kan hoppa :)

Köpte själv en gallopör från jägers för nästan precis ett år sedan.. Har kanske inte kommit så jätte långt med henne men det går sakta men säkert frammåt, tar ju lite tid att "bygga om" musklerna.. men hon älskar verkligen att hoppa :love: Hon tycker hoppa är det roligaste som finns (förutom att springa :p)

Det finns en hel del biffiga fullblod, delvis stammen som avgör, tex.
Jag har haft ett par på 170 och kraftiga, och båda hade delvis samma stam (och flera av dem ur den linjen har samma storlek)
Vissa är rena små köttbullarna, faktiskt, kompakta och biffiga.

Sen beror det på hur man rider och tränar också. En del flänger bara runt glatt över hinder och tycker dressyr och uppbyggnad är "tråkigt" och då lär ju hästen förbli en liten tunn en. :crazy:

Visst kan de hoppa!!!

Deras fördelar som hopphästar är ju den lättmusklade, smidiga kroppen. Snabba rektioner och ofta ett bra huvud.

Deras brister som hopphästar är oftast att de kan var överbyggda med en dålig halsansättning. Deras frambensteknik (hänger) och ibland även deras galopp (markbunden och lång=svår att korta).

Men det finns otroligt mkt fina fullblod som inte har ovan nämnda brister. Det med frambenen och galoppen kan vara svårt att bedöma från början om de kommer direkt från banan.

Om jag skulle köpa en fd galoppör som hopp/fältävlanshäst så skulle jag inte ta en som har gått hinderlöp, utan en som bara har gått slättlöp. Detta på grund av att hinderhästarna är vana att hoppa stora, flacka språng lite ur handen, över häckar i mkt högt tempo. Det vill man inte ha sedan i hoppningen direkt:crazy: och definitivt inte i fälttävlan=livsfarligt.

Har ett fullblod hemma som hoppar grymt bra. Riktigt fin teknink och med bra klipp i språnget.

Det är absolut inte alla halvblod som kan hoppa :smirk: Ta tex. våran lille Arne här hemma ( halvblod ). Han har inte en susning om hur man kommer över ett hinder med hedern i behåll. Men därimot vet han hur man klämmer sig igenom ett utrymme på 20 cm mellen hindret och väggen, och hur man gör riktigt tjusiga helikopter hopp :rofl: Kan ju tillägga att han är helt suverän i dressyr, och har riktigt fina gångarter.
Något som också finns stående här i stallet är en travare som tror att han är en PRE :angel: Han gör både piaff och passage, galopp piruetter och seriebyten. Men inte heller han har sådär super fin hoppteknik. Går banor på 1,20 ungifär, men det är inte specielt snyggt.

Vad jag menar är: Döm inte hästarna pga. dess blodstyp. Det är absolut så att halvbloden dominerar dom stora tävlingarna, men det finns även halvblod som kanske inte blivit sådär jätte lyckade ridmässigt.
Det finns fullblod som inte är specielt bra på att springa fort, men som kan hoppa som skitbra, eller gå höga klasser i dressyr. Ta Stravinsky, Come Fast och Eighty Eight Keys som exempel.

Även travare kan fungera jätte bra som ridhästar, i både hoppning och dressyr.

Så jag säger bara: Våga prova! Din häst kanske är bra på det du minst anar ;)

Johooo.då.visst.kan.dom.hoppa....=)Jag.har.en.6.årig.FB.vallack.som.gått.på.banan.fram.tills.förra.året...endast.riden.som."ridhäst.1..år.nu...Han.hoppar.kanon,.och.är.meningen.han.ska.gå.FT.
Så.här.ser.han.ut.nu...

IMGP3196.jpg

IMGP3184.jpg

Hm...knepig.sits.på.den.sista.men..Va.nog.inte.med.på.att.han.skulle.hoppa.så.stort....:angel::o

Jag har oxå ett fullblod direkt från galoppen och nog kan han hoppa allt! Visst det kräver arbete men det är så värt det =)

Jag hade ett engelskt fullblod förut som var tävlad hoppning 150 cm, tränad 160 cm och var tävlad fälttävlan:bump:
men det var någon fodervärd eller något sådant som hade ridit sönder hovarna på honom:cry: (hade fortsatt rida fast hästen tappade skor:mad:)
Så vi tog hand om honom, och gav bort honom till 2 snälla tjejer som ville försöka få ordning på hans hovar:)

Hästen var ganska kraftig i kroppen, och hade gått galopp innan:)

Touch of Class (Jo Fargis) gick väl löp innan han blev hopphäst? Individuellt och lagguld OS 84. Även om det hänt en hel del inom hoppsporten sedan dess är det väl en nivå som räcker gott och väl för de flesta?

Fullblod går jätte bra att hoppá..
Även såkallade "travare" alla kan bara man vill och har tid att omskola dem.
Jag har ett fullblod nyligen taget från träning till galopp..hon är fem år och ägaren som hade henne hade henne bara att tränas inför att såsmåningom startas så hon kunde igenting..
Nu kan hon hoppa runt 120 hinder...så har man tid och ork så kan man skola om dem..:) lycka till:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 817
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 782
Senast: Blåabär
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka