Hoppa för första gången

K

Kattis85

Rider på ridskola i en grupp som fungerar jättebra. Men nu e det så att jag missat några gånger som jag ska få rida igen i en annan grupp. Ev. ska de ha hoppningen den ena gången i gruppen ja ska rida extra i. Jag har travat över bommar tränat lite på att stå i stigbyglarna, "fältsits" galopperat nån gång över liggande bommar. Vill gärna testa eftersom ridläraren verkar tro att jag klarar det. Han sa att de inte brukar hoppa så högt. förmodar att de blir travhoppning eftersom jag inte har fått jättefart på galoppen än.
Är lite extra nervös eftersom jag red för ca 2 år sen i en annan grupp för en annan lärare men det blev för svårt. (De har bytt ägare sen dess). Ramlade av en massa gånger å tappade självförtroendet å blev ganska rädd efter en rejäl olycka. De hoppade enligt mig såpass högt så i slutet på lektionen när de höjt upp allt eftersom inte vågade hoppa längre de gånger de hoppade.
Undrar om ni har några tips och råd på hur man ska "gå till väga" å kanske vad som är extra viktigt att tänka på.

Sv: Hoppa för första gången

Be att få en trygg häst, sen är det bara att ta ett ordentligt mantag och stå upp i lätt sits och försöka hänga med så fixar nog hästen resten :).

Du kommer snabbt vänja dig med avramlingar :) " man ska ramla av 100 gånger innan man blir en bra ryttare" själv har jag bara 82 gånger kvar ^^

Jag säger som Jezzie, be att få en trygg häst! Förklara för instruktören hur du känner så brukar det gå bra.

Jag hade en hopprädd, medelålders dam i en av mina grupper. Hon vågade knappt galoppera när jag tog över gruppen så hon fick rida de snällaste hästarna och endast hoppa på stallets klippa. På terminsavslutningen hade vi en liten hopptävling inom gruppen över en bana med 50-60cm hinder och gissa vem som vann :idea:

Stressa inte upp dig själv i onödan, bestäm dig för att du klarar det här så kommer det gå utmärkt! Lycka till!

tror jag kommer få en av mina favvohästar... vet inte hur han e me hoppning men han brukar sköta sig de gånger jag ridit han.
hmm, då har ja ca 90-95 gånger kvar då. Lyckas alltid slå mig så jäkligt när ja ramlar av bara.
Men jag vill visa att ja klara de å vill. de skaha en kurs till sommaren där man ska kunna skritt trav och galopp å lite hoppning. (går å smådrömmer om att kunna vara med på den. Har jag gjort sen förra våren för de hade den kursen förra året med tror jag :rofl:) Vet inte hur man ska klara sommaren utan att få rida. :crazy:

Det är långt kvar till sommaren, du har ju gått om tid att träna så att du kan vara med på kursen! :)

Tänk bara att inte göra sånt du inte är redo för. Om ridläraren t.ex. höjer upp hindret och du inte känner dig säker så är det ju bara att säga till att du vill hoppa lite lägre. Ta det säkra före det osäkra, vore ju himla trist OM något skulle gå snett när du hoppar det där lite högre hindret fast du egentligen inte vill, då försvinner ju allt självförtroende igen! Bara du tar det lugnt och ger dig själv tid så ska du se att du snart hoppar som ett proffs :)

Jag håller med alla som har skrivit innan - PRATA MED DIN RIDLÄRARE och säg hur det är! Ridläraren vill ju inte att du ska vara osäker och kommer säkert att se till att du får en trygg häst. När det väl kommer till själva hoppningen: hästen kommer förmodligen att göra det mesta jobbet själv. Styr rakt på hindret, håll i dig i manen och upp med blicken så kommer det att gå toppen!

Jag har redan pratat med ridläraren. Han vet att jag e lite osäker. Han brukar vara ganska bra på att puffa på och uppmuntra.
Självklart är det ridlärarens råd jag går efter i första hand för han känner både mig å hästarna.
Men de kan va kul å veta alla andras råd och utbyta erfarenheter. Man kan alltid snappa upp något å hinna förbereda sig lite.
Dessutom så e de bra att se saker ur andras synpunkt ibland.

Hoppning är jättekul för det första , men lite knepigt kanske om man är ovan . Försök att ha ern frisk trav som du kan kontrollera , titta rakt fram bortom hindret och inte ned i det . Ta ett mantag om det känns ostadigt , och försök att så upp så upprätt som möjligt och hitta balansen . Första gångerna är det svårt att följa med över hindret, men man vänjer sig vid rörelsen när man hoppat ett par gånger och då blir det mkt lättare :p
Lycka till med hopplektionen ! :)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt