hoppa av och leda...

Sv: hoppa av och leda...

Om hästen får tokryck... hmm... Det beror på situationen.

Vid två tillfällen har jag hoppat av min häst som jag har nu - han blev vid båda tillfällena verkligen så in i bänkens panikrädd, och då valde jag att hoppa av eftersom han var tryggare med mig på marken vid de tillfällena. Jag hade helt enkelt bättre koll på vad han skulle hitta på om jag fanns på marken, och gissade också att han skulle lugna ner sig om jag hoppade av, vilket han gjorde.

Skulle han däremot bråka nåt alldeles enormt, och försöka få av mig med mening, skulle jag bli fundersam. I det längsta försöka reda ut det från hästryggen. Var det "fara för mitt liv" om jag satt kvar hade jag såklart hoppat av, jag behöver inte bevisa något för någon. Jag hade då istället lagt krutet på att ta reda på vad som orsakade beteendet, eftersom han inte är sådan vanligtvis. (har han ont, tråkigt eller vad?)

Vi har haft samma diskussioner i stallet, där vi haft olika åsikter, och det beror lite på häst tror jag.
Jag förstår en stallkompis resonemang om att aldrig i livet hoppa av - hon har en 1.75 hög virrpanna som gärna reser sig eller klampar kors och tvärs över en om virrpannan blir skrämd eller ilsk. Inte så kul från marken, och hon tycker hon har bättre koll från hästryggen.
Lite skillnad på min 1.55 höga pålle som (hittills *knackar*) aldrig rest sig, bitit eller kickat om jag befunnit mig på marken.

Tuva-Li skrev:
Om hästen får tokryck... hmm... Det beror på situationen.

Vid två tillfällen har jag hoppat av min häst som jag har nu - han blev vid båda tillfällena verkligen så in i bänkens panikrädd, och då valde jag att hoppa av eftersom han var tryggare med mig på marken vid de tillfällena. Jag hade helt enkelt bättre koll på vad han skulle hitta på om jag fanns på marken, och gissade också att han skulle lugna ner sig om jag hoppade av, vilket han gjorde.

Skulle han däremot bråka nåt alldeles enormt, och försöka få av mig med mening, skulle jag bli fundersam. I det längsta försöka reda ut det från hästryggen. Var det "fara för mitt liv" om jag satt kvar hade jag såklart hoppat av, jag behöver inte bevisa något för någon. Jag hade då istället lagt krutet på att ta reda på vad som orsakade beteendet, eftersom han inte är sådan vanligtvis. (har han ont, tråkigt eller vad?)

Jag kunde inte sagt det bättre själv! :bow: :bow:

Min valack hoppade jag aldrig av oavsett vad han fick för sig. Man var helt enkelt säkrare på ryggen på honom. :crazy:
Gammelmärren sitter jag också helst kvar på för hon är förbannat stark att ledan.
Men dessa hästar kände/känner jag utan å innan.
Unghästen hoppar jag av och tar tag i grimskaftet (som jag alltid har med mig)på i stället för tyglarna.

det är ett skräddarsytt sätt.
vissa tillfällen får jag mer kontroll på och vissa andra brevid. dessutom kan det vara bra att hoppa av om man känner att hästen tänker börja skena och du vet att du aldrig kommer att få stopp på honom/henne.

har det problemet med min egna häst.:D

kan nog säga att jag alltid sitter kvar. De finns väl undantag för allt. Men jag gillar inte att hoppa av. Inte allt för ofta iaf. kan ju hända sig att hästen kopplar ihop bråkande och vara okontrolerbar med att ryttaren hoppar av.

jag ser hellre till att hästen lugnar ner sig med ryttare innan man fortsätter sitt ridpass.

CrazyPiggelin skrev:
jag ser hellre till att hästen lugnar ner sig med ryttare innan man fortsätter sitt ridpass.

Helt klart, men om det inte går, är avsittning en lösning att få hästen att lugna sig om den lyssnar bra från marken.
Jag märker redan i stallet vad hästen är på för "humör" och anpassar ridturen efter det. Vet jag att han är stirrig ger jag mig inte ut på vägen utan tar en skogstur istället.

Senast ändrad av en moderator:

bananna skrev:
... när hästen är knäpp?
Vad tycker/tror ni?
Om hästen ni sitter på får tokryck när ni är ute och rider, händer det då att ni sitter av och leder hästen i stället?
Vissa jag pratat med känner att de har mer kontroll på hästen om de sitter kvar på, andra om de hoppar av och leder hästen.
Jag gjorde det idag nämligen.. inte min häst och jag kände att jag inte kunde hantera honom från ryggen. Men efter att ha lett honom en bit kunde jag rida sista biten hem i alla fall.

Har inte följt diskussionen och vad andra har sagt, men jag säger såhär (kanske upprepning):

Hästen ser dig som ledare och om den fått tokryck pga nervositet/rädsla av nån anledning så känner den sig tryggare när du som ledare kliver av och går först... Om ni t ex ska förbi nåt otäckt elelr så.

Men å andra sidan - är den av nån annan anledning bråkig och istället trotsar och är bångstyrig så kanske det är fel att sitta av - då kanske den fick som den ville?
Det är så svårt ibland att se skillnaden på anledningen till att de "bråkar". Men det är viktigt att lära sig så att man kan handla därefter.

Jag sitter alltid kvar på hästen, även om hästen jag har nu är så snäll att vi aldrig hamnat i någon riktigt kritisk situation. Men hon ska gå fram för mina skänklar oavsett situation.

Sen så tycker jag även att det är säkrare att sitta kvar, sticker hästen och du står på marken så är risken stor att du tappar den, men sitter du på hänger du ju med vart den än drar iväg. Dessutom är ju risken stor att hästen inte släpper upp dig igen om den är stressad.

Att hoppa av och visa att det inte är något farligt blir ju lite felaktig psykologi, i varje fall för hopphästar. Om hästen inte vill hoppa ett hinder - ska man då hoppa av hästen och hoppa hindret själv så att hästen sen kan följa efter?

Loppanpoppan skrev:
Helt klart, men om det inte går, är avsittning en lösning att få hästen att lugna sig om den lyssnar bra från marken.
Jag märker redan i stallet vad hästen är på för "humör" och anpassar ridturen efter det. Vet jag att han är stirrig ger jag mig inte ut på vägen utan tar en skogstur istället.

Där är det nog mer MITT humör som bestämmer vad jag vet att jag klarar av ;)
Var jag grinig när jag kom till ett dressyrpass såg min lärare det direkt å visste då hur hon skulle lägga upp lektionen för att jag inte skulle "ta ut" det på hästen.. Nu har man lärt sej lite mer "självinsikt" och är det så att jag vet att jag är sur å arg så är det bättre att bara ut å skogsmulla än att sätta mej på banan å tro att jag ska kunna "rida bra"...

idaAa skrev:
Jag sitter alltid kvar på hästen, även om hästen jag har nu är så snäll att vi aldrig hamnat i någon riktigt kritisk situation. Men hon ska gå fram för mina skänklar oavsett situation.

Sen så tycker jag även att det är säkrare att sitta kvar, sticker hästen och du står på marken så är risken stor att du tappar den, men sitter du på hänger du ju med vart den än drar iväg. Dessutom är ju risken stor att hästen inte släpper upp dig igen om den är stressad.

Att hoppa av och visa att det inte är något farligt blir ju lite felaktig psykologi, i varje fall för hopphästar. Om hästen inte vill hoppa ett hinder - ska man då hoppa av hästen och hoppa hindret själv så att hästen sen kan följa efter?

:bow: :bow: :bow:
JA, precis, hur gör ni då? (ni som hoppar av)

idaAa skrev:
... sticker hästen och du står på marken så är risken stor att du tappar den, men sitter du på hänger du ju med vart den än drar iväg.

... och hur kul är det? :angel:

idaAa skrev:
Dessutom är ju risken stor att hästen inte släpper upp dig igen om den är stressad.

De två tillfällena jag hoppat av har hästen lugnat sig, och jag kunde hoppa upp igen utan problem. Beror väl på häst och på tillfälle, kanske? Vet inte, har inte råkat ut för detta. Med min häst upplever jag inte risken som stor i alla fall.

idaAa skrev:

Kanske ska vara tacksam över att min häst inte är en hopphäst, men drar du det inte lite till sin spets nu...? Med mening?
Ser framför mig ett 1.40-hinder som jag då är tvungen att hoppa över. Piffigt :cool: .
Faller på sin egen rimlighet?

om hästen bara dumar sig så måste du sitta kvar på hästen. hästar e ju inte så dumma precis dom lär sig fort om det är något som e lite läskigt och vi gör det till en stor grej så hoppar hon av och går hehe:devil:

så det är då mkt bättre om du sitter kvar och tvingar hästen att slappna av. var bara lugn så fixar det sig. hästen kommer att tästa dig några ggr men håll ut ;)

Ja det har hänt, men inte många gånger. Man känner ju när det är riktig rädsla och inte bara ovilja att gå framåt av många kända anledningar. Min pålle tycker det är jättebra när jag går före om det är nåt läskigt, han tycker inte att han har vunnit nån rang för det. Skulle han bli så rädd att han skenar så får han göra det ensam, jag hoppar av innan dess. Om jag hinner vill säga.

Det jag vill säga är väl att jag personligen tycker att det är bäst att alltid lösa situationen från hästryggen. Exemplet med hindret är bara för att förtydliga mitt resonemang. Kanske att dra det till sin spets lite väl mycket, men ni förstod ju min poäng. ;)

Och jag hänger hellre med hästen när den skenar iväg för att försöka få stopp på den, hur otrevligt det nu än må vara, än att låta den skena iväg på egen hand och inte ha en aning om vad den kan tänkas råka ut för. Men det är ju som sagt min åsikt, och vad jag har för uppfattning om vad som är säkrast. :)

Tycker inte det ser särskilt trevligt ut när en ryttare piskar sin häst randig (överdrift, ursäkta) för att den vägrar vid ett hinder för att den tycker det är läskigt. :eek:
På tävling ser det väldigt illa ut och är inte så pedagogiskt heller enligt mig, om vi nu ska diskuttera det (med tanke på hur "opedagogiskt en del anser det vara att hoppa av i en otrevlig situation) men det får bli en annan tråd. :angel:
Smaken är som baken, delad, som tur är, och alla gör som de tycker är bäst.

Jag har precis blivit medryttare på en snäll d ponny men ibland blir han lite nervös när vi rider ut själva och då kan han få lite panik, för det mesta sitter jag kvar och försöker lugna ner han men ibland går det inte, då sitter jag av och leder han förbi stället han var rädd för, jag tror att det är bäst på just den hästen jag vet ju inte med era men rino (medryttarpollen) blir lugnare när jag hoppat av för hästar är ju flockdjur och han blir lugnare när han ser att jag är med han på marken :angel:
Och så sitter jag ´ju självklart av på hemvägen för då ska vi över tågspåret! Då sitter jag alltid av för det första så måste jag sitta av för rinos ägare och för det andra så är det säkrast (tycker jag)

Det har hänt en gång när ja hade ett fullblod hemma, ny hem kommen från täbygalopp..
Va ute o red o han fick ett sk tuppjuck! Pucko anfall..
Ja hoppade av, men fick genast ångest över mitt val, och en blick från hästen, kändes som han sa att: han var ledaren!
att ja va bara en i flocken o j´han bestämde över mig..
o det va bara början av våra problem, han blev en översittare..
sen dess har ja kämpat mig till ledar rollen med honom, o nu är det ja som bestämmer o sitter aldrig av hästen hur bråkigt det blir!
Så ja skulle säga sitt aldrig av din häst, om du absolut inte måste av säkerthets skäl..

Ja det har hänt att jag hoppat av och lett hästen en bit, försöker dock att sitta kvar så länge det bara går. Hästen jag rider nu hetsar ganska lätt upp sig på hemvägen (vägrar skritta, taktar runt och fjantar sig), och sticker gärna om han hittar en orsak till det. Eftersom jag ogärna sitter på en skenande häst (har lite trauma efter en otrevlig skentur på gångbanan, då pålle blivit rädd när en gubbe fällde ett träd när vi var i närheten) brukar jag hoppa av om jag ser något som kan skrämma min upphetsade häst. Både han och jag känner oss tryggare på marken i såna situationer. Ser dock alltid till att rida sista biten.

Om han bara fånar sig och skuttar runt för att det är kul hoppar jag aldrig av.

Senast ändrad:

*kapar knapp*

Förra foderhästen hoppade jag av en gång på, mötte en skenande ridskolehäst ute i skogen och kände att mina val var att antingen hoppa av och ha chansen att hålla kvar hästen eller få mig en skentur på raksträcka upp till stallet. Om det var rätt eller fel vet jag inte, men jag vart skiträdd och bedömde att jag inte kunnat hålla honom om jag satt kvar (stort och TUNGT halvblod). Nu tappade jag visserligen honom i alla fall, men vi klarade oss åtminstone oskadda.

Travaren som jag rider nu hoppade jag av en gång nu i veckan när han vart busig på skrittrundan. Enda anledningen var att jag satt barbacka, hade inte hoppat av med sadel. Han är lättare att hantera från marken när han hetsar upp sig, och jag tyckte det hade varit onödigt att tappa honom om jag ploppat av. Så där var det mest med tanke på hästen än min egen säkerhet.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar