Sv: hoppa av och leda...
När jag fick min ponny för två år sedan, satt jag av när hon inte vill gå frammåt, efter ett antal försök i kanske upp mot 20 min och ledde en bit och satte upp. Hade samma sak hänt idag hade jag nog inte suttit kvar då jag har fått för mig att om man sitter av, eller ger efter i en "utbildning" av hästen så vet en att den kan slippa det på ett eller annat sätt. Nu försöker jag vara så konsekvent i min ridning som möjligt och skulle nog inte sitta av om det inte kanske medförde stor fara för både mitt och hästens liv. Försöker ju alltid prata lungande med hästen och skänkla på mjukt. Det får gärna ta tid, men hästen skall alltid veta att ledar, jag, i detta fall bestämmer. Har även läst i en bok att man egentligen inte ens skall klappa hästarna när de är rädda utan efteråt egentligen, för att då lär sig hästen att det är okej att vara lite småfjant istället ge den beröm för att den var duktig stod kvar på stället utan att tramsa för mkt och väntade på signaler från ryttarna, någon som håller med om detta? Jag tror nog att jag gör det, till viss del i alla fall.