hoppa av och leda...

Sv: hoppa av och leda...

Sitter aldrig av frivilligt på en riden häst, jag ser det def som ett nederlag och jag har aldrig fått ut ngt positivt av att sitta av en häst. Får mkt sämre kontroll om hästen är stressad (ex tänker resa sig/sticka osv) och om hästen inte vill gå förbi ngt så tycker ser _jag_ det som ett personligt nederlag att kliva av och gå före, hästen ska gå när jag ber den även från ryggen.

Enda gången jag sitter av är om jag sitter på en häst som ännu inte accepterat att ha ryttare på ryggen och den blir skrämd, då blir den bara ännu mer skrämd av att ha mig på ryggen. Observera att detta inte gäller första eller andra året hästen rids, det gäller kanske de tre fyra första gångerna jag sitter på den (rider dock in connemaror med exemplariskt temperament på den punkten, hittills iaf :P)

oopsie skrev:
:bow: :bow: :bow:
JA, precis, hur gör ni då? (ni som hoppar av)

Jag hoppar hellre av än att sitta på en skenande häst som eventuellt ska över en väg eller längs en väg. och vem vet om hästen springer hem? Kanske springer den ut på en större väg och blir påkörd? om jag då suttit på skulle både jag och hästen avlidit innom kort.

Säkerhet går före envishet.:smirk:

Hejhej.. Jag va en sån som hoppade av väldigt mycket förut. Satt på för svåra hästar innan jag själv var tillräckligt rutinerad för att rida dessa hästar och reda ut eventuella problem man kan stöta på ute. Tog mig i kragen och backade några steg och satt bara på trygga hästar ett bra tag. Nu så flera år efter så har jag blivit mer lugn och litar på mitt omdöme när det blir för farligt. Så ja sitter helst kvar och reder ut situationen.

Hej! Jag har gjort så förut med min häst, men då drog hon iväg så ajg släpades efter :S inte så bra! derför försöker jag alltid sitta kvar på min häst nu fötiden! man är ju allitd starkare i handen från hästen en vad man är från marken. men jag vet ju ej hur din häst är!

När jag rider på min hingst och han börjar bråka och folk rider där så hoppar jag av. Men när jag rider min lite äldre häst. Så får han sina spel så brukar jag inte hoppa av. Men en dag så gjorde jag det och det kom ut massa dåliga rykten om det. Då blir man ju inte lite arg. Så får man inte hoppa av på sin häst när en galen häst kommer in när han har sina spel?! Dålig stil tycker jag.

När jag fick min ponny för två år sedan, satt jag av när hon inte vill gå frammåt, efter ett antal försök i kanske upp mot 20 min och ledde en bit och satte upp. Hade samma sak hänt idag hade jag nog inte suttit kvar då jag har fått för mig att om man sitter av, eller ger efter i en "utbildning" av hästen så vet en att den kan slippa det på ett eller annat sätt. Nu försöker jag vara så konsekvent i min ridning som möjligt och skulle nog inte sitta av om det inte kanske medförde stor fara för både mitt och hästens liv. Försöker ju alltid prata lungande med hästen och skänkla på mjukt. Det får gärna ta tid, men hästen skall alltid veta att ledar, jag, i detta fall bestämmer. Har även läst i en bok att man egentligen inte ens skall klappa hästarna när de är rädda utan efteråt egentligen, för att då lär sig hästen att det är okej att vara lite småfjant istället ge den beröm för att den var duktig stod kvar på stället utan att tramsa för mkt och väntade på signaler från ryttarna, någon som håller med om detta? Jag tror nog att jag gör det, till viss del i alla fall.

I början när jag fick min nya polle, å han vägrade gå förbi något, typ presseningar... Så kunde han stegra å backa en massa. Då hände det att jag hoppade av å ledde honom förbi å sen satt upp igen...
Men när jag vat med 2 kompisar å alla hästarna började dumma säjj. så var min polle ändå lugnast så jag hoppade av å försökte leda honom förbi... det var ganska jobbigt, att hålla honom då.
Men när han dummar sig nu, så vänder jag honom å sen ryggar jag honom åt det hållet jag vill... Funkar jättebra!! Det är ju mmycket jobbigare att backa, å även om han små stegrar väldigt mycket ibland, så lär han seii att det är likabra att gå på framåt...:banana:

Jag sitter av min häst om hon är uppenbart rädd och orolig över något som jag inte kan hantera. när jag sitter av lugnar hon alltid ner sig ganska snabbt, det räcker med en liten stund sen är jag uppe i sadeln igen. Däremot om hon "härjar" med mig av ren illvilja som faktiskt kan hända ibland när vi har olika åsikter tex angående vilken väg vi ska rida då sitter jag oftast kvar eftersom det oftast är hanterbart. Jag skulle inte säga att det är ett direkt nederlag att sitta av och gå med hästen över tex en bro. Det blir ju du som ledare som får ta smällen och visa att här är det minsann inte farligt. Min häöst brukar ofta klara av att passera farliga saker när jag visat henne dem från marken en gång.

Då jag lätt blir rädd när dom trixar för mycket så hoppar jag av och tar ledarskapet från marken.
Men detta bara för att jag inte är nån acceptabel ledare om jag bara sitter och är rädd.
därför hoppar jag av och visar att jag inte tolererar det och går en bit för att sen hoppa upp igen.

Om du riskerar att kastas av från hästen så är det vettigast att sitta av själv.. Betänk att OM den får av dig i den situationen genom att kasta av dig så finns risken att den tar till den metoden och använder den igen och igen!

Har inte läst tråden, men min erfarenhet är att det beror på vilken häst man sitter på och anledningen till att den krånglar. Min häst testade mig något så fruktansvärt och han såg det som en vinst när jag satt av, även om jag då kunde ta honom förbi de ställen där han krånglade. Inte förrän jag tog kampen från ryggen blev det bättring.

Sedan har jag ridit en annan häst där jag blivit rekommenderad av ägaren att hoppa av om hon skulle hitta på något. Men den hästen är totalt annorlunda mot hästen ovan. Hon försöker inte testa, men har alla nerver utanpå kroppen och kan bli totalt blockad om hon blir rädd för något. Hon vet liksom inte var hon ska ta vägen och då är det bättre att hoppa av än att riskera att studsa av och att hon drar iväg ensam.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar