hoppa av och leda...

Sv: hoppa av och leda...

Det här svaret är inte bara till dig utan till fler som svarat på denna tråd.
Jag hoppar jag inte av i tid och otid, skulle jag hoppa av för varje litet bus, skulle det inte bli mycket tid på hästryggen. :devil:.
Det här var första gången jag hoppade av denna häst, och anledningen var inte att han var rädd eller småbusig utan helt enkelt ouppfostrad, reste sig och hade sig, vilket jag inte kunde eller ville hantera uppifrån.
Från marken gick det dock bättre, men som många påpekat är det ju risk att man skadar sig även därifrån. Utifrån era svar att döma gör man väl vad man själv känner sig säkrast med..
Tack för era svar! :banana:

sitter aldrig av om inte hästen har panik och inte är styrbar och vi kan skada oss allvarligt om jag inte hoppar av.

Min häst hade en period då hon vart knäpp hela tiden, inte så hon var rädd för saker och ting, men hon kunde stanna, vägra gå, ställa sig upp, vända och dra åt andra hållet. Ja rent utav testa gränserna. Jag satt av en gång då jag ville byta bett för jag vill inte ta en sådan fajt med henne på ett stångbett utan där vill jag ha mitt vanliga hederliga tredelade bett. Sen satt jag upp direkt på gårdsplanen igen och fortsatte driva henne framåt.. Det är enda gången jag suttit av i det läget.

Men den 2:a islandshästen jag red i mitt liv var så het på gröten att jag bara vågade rida henne i uppförsbackar.. Hon bara stack hela tiden, jag var kanske 14 år då, men det visade sig två år senare (jag red henne bara i ett halvår) att hon hade massa låsningar i ryggen.. Nu är hon hur snäll som helst.. :D

Hugolina skrev:
Håller med lillmyggan! Självklart försöker man att sitta kvar men jag vill i alla fall inte riskera livet/hälsan om det börjar bli farligt. Det där att man ska sitta kvar till varje pris har jag svårt att acceptera. Sund förnuft är nog det bästa man kan använda när hästen beter sig farligt...

Håller med totalt! :bow: Min häst kan aldrig riktigt vänja sig vid granngården där jag måste rida förbi för att komma ut på vägen. Vissa gånger går det jättebra och andra ggr kan han få frispel pga av nått ser annorlunda ut. Dock alltid på väg UT, hem är han lugn då han fått ur sig värsta energin. :bump:
Har han "knasat" sig dagen före så promenerar vi förbi gården nästa gång med mig på backen. Allt för att det ska bli så odramatiskt som möjligt och han ska ta det natuligt och lugnt.
Traktorer och andra stora saker som rullar bryr han sig inte om alls, så jag får ta det onda med det goda. :)
Skulle aldrig utsätta mig själv och hästen för onödig fara genom att vara dumstönig och sitta kvar på om det är säkrare att hoppa av.

Är han rädd, alltså verkligen RÄDD, leder jag förbi(efter försök förståss!) han blir bara värre om man pressar honom och det är inte värt risken att skada eller skadas tycker jag. Han går ogärna först förbi nåt otäckt om man rider flera, då han är ranglägre, så det ligger i hans natur att om matte går först så är det ok.

I övrigt hoppar jag aldrig av och tillsut går det ju bra att gå förbi... Det är bara när han blir jätterädd för nåt som jag hoppar av (vilket har hänt två gånger under snart fyra år)och jag känner ju min häst, så jag vet ju "när han ger med sej efter lite övertalning" eller "när han inte kommer gå förbi alls".

Den enda av mina hästar jag hoppar av och leder om han skulle börja bråka allt för mycket är hingsten pga säkerhetskäl. Annars föredrar jag att sitta kvar.

Magnum skrev:
jag känner ju min häst, så jag vet ju "när han ger med sej efter lite övertalning" eller "när han inte kommer gå förbi alls".

Det är det som är känslan för hur man ska göra i olika situationer.

*knapplån*

Jag säger som många andra. Beror på häst och situation.
Men jag tror inte att hästen ser det som att den "vinner", om man ändå kommer förbi det som den stannade för. Nu menar jag bara situationer där hästen är osäker, rädd och istadig eller försöker vända. När hästen busar eller bråkar så sitter jag kvar.

Men jag har inga principer när det gäller att hoppa av. Hoppar av om det känns rätt. Och det kan vara både för att det annars skulle innebära att jag ramlade av och i rent förtroendesyfte. Gamla travaren går det inte att bli sur på överhuvudtaget, då funkar ingenting. Så då får man hoppa av och leda och det är inte mkt vi inte kan gå förbi om jag finns på marken. Annars brukar jag försöka ha tålamod och inte tvinga fram hästen. Försöka att skapa självförtroende och förtroende för mig. En bra ledare och vän tvingar ju inte fram en när man är rädd...

Senast ändrad:

*knapplån*

Ni som sitter av för att ni är för rädda för att sitta kvar (hästen reser sej mm) hur menar ni att ni klarar av hästen bättre från marken ?
Om hästen reser sej med dej på kan du fortfarande styra (förhoppningsvis) men om du är på backen hur gör du då ? Har ni longerlina med er ? Jamenar man har ju bara tyglarna att hålla i hästen med. Om hästen reser sej håller ni fast i tygeln ? Snacka om livsfarligt. Nu är ju resningar livsfarligt oavsett du sitter på eller står på backen men jag har sluppit de "resorna" helt. Och leder jag en häst som kastar sej handlöst från mej så glöm att jag skulle klara av att hålla i den hästen med ett fjuttigt grimskaft, jag släpper.
Har gjort mina resor efter häst i grimskaft å man lär sej fort att släppa :devil:

Nu har jag personligen aldrig suttit i den sistsen att jag suttit av för att hästen vägrat gå nånståns och har heller aldrig haft som reser sej av de anledningarna.
HAR suttit av däremot i ridhus om jag varit själv å släppt unghästar om jag känner att de spänner sej när jag rider dem för att få dem att "släppa spänningarna" och sen suttit upp igen efter några varv lösa i ridhuset. Men detta är även en del i min unghästutbildning att jag inte vill ha en "fjäderspänd" häst att rida på utan en avslappnad häst som då åxå lär sej tycka om att arbeta. Och en spänd unghäst rider jag inte ut på förrens jag vet att jag har en avslappnad häst under mej. (när jag rider själv dvs, rider man ut med fler är det ju en helt annan sak).

Jag har aldrig suttit av för att den rest sig/dummat sig, MEN om det skulle krävas att jag leder den förbi något den verkligen tycker är läskigt, anser jag inte heller (som många andra här) att jag "ger mig", utan att jag på ett lugnt sätt visar hästen att det går bra att passera. ;)
Min häst har rest sig när jag krävt mycket av honom och han blivit sur, men aldrig suttit av, utan metodiskt fortsatt med det jag höll på med för att visa att sånt sätt inte lönar sig. :cool:
Ser han något "farligt" efter vägen försöker jag i första hand få honom att gå förbi med hjälp av lugn röst och låta honom titta. Skulle det mot all förmodan inte gå, sitter jag av helt lugnt och bara leder honom förbi/låter honom gå fram o nosa.
Ser inte våld som en lösning som tex piska en häst förbi något otäckt.

Om min häst blir rädd så brukar det ta en liten stund, sedan vänder hon på huvudet o tittar bak på mig o frågar : Kan jag gå nu? Då sitter jag kvar. Om hon börjar vrålfrusta då hon blir rädd så går jag av, men då lägger jag tygeln runt stiglädret ifall jag skulle tappa henne.

Jag försöker sitta kvar in i det minsta. Men om det absolut inte funkar med att sitta kvar o hästen inte rört sig en meter framåt men istället bakåt tex så hoppar jag av går ett par steg o sen går det hur bra som helst att rida

bananna skrev:
... när hästen är knäpp?
Vad tycker/tror ni?
Om hästen ni sitter på får tokryck när ni är ute och rider, händer det då att ni sitter av och leder hästen i stället?
Vissa jag pratat med känner att de har mer kontroll på hästen om de sitter kvar på, andra om de hoppar av och leder hästen.
Jag gjorde det idag nämligen.. inte min häst och jag kände att jag inte kunde hantera honom från ryggen. Men efter att ha lett honom en bit kunde jag rida sista biten hem i alla fall.

Själv är man ju mycket tryggare om man kliver av. Så för min egen säkerhet så hoppar jag av om hästen är "galen och farlig". Fast i fostrande syfte är det också bra att hoppa av.

Hälsning Maja

SITT KVAR ! vem tror du vinner om din häst bestämmer sig för att sticka? du elelr en flerahundrakilos häst?

Beror helt och hållet på varför hästen "håller på".
Om han blir rädd för något, o verkligen inte vågar gå framåt själv, då är det klart att jag skulle hoppa av och leda honom. Eftersom han är lite feg av sig , så händer det ibland ..:smirk: När man sen går brevid honom brukar han lugna ner sig , o verka glad över att få sällskap på marken . :love:

Om han däremot bara fjantar, och vill bli av med mig från ryggen, då sitter jag kvar, till varje pris.
Annars är det han som har vunnit, han fick som han ville.
Annars hade jag en dag fått skylla mig själv, om han står högst i rang, om jag själv har uppmuntrat det beteendet..:smirk: Därför sitter jag alltid kvar.

_breeze_ skrev:
SITT KVAR ! vem tror du vinner om din häst bestämmer sig för att sticka? du elelr en flerahundrakilos häst?

Om hästen sticker så föredrar jag att vara kvar på backen istället för att riskera att åka av i x antal km/timme och slå ihjäl mig på kuppen!! :eek:
Har hållit på så länge nu att jag fattar när det är farligt. Ju äldre man blir desto högre självbevarelsedrift (gäller mig iaf). :crazy:

Loppanpoppan skrev:
Om hästen sticker så föredrar jag att vara kvar på backen istället för att riskera att åka av i x antal km/timme och slå ihjäl mig på kuppen!! :eek:
Har hållit på så länge nu att jag fattar när det är farligt. Ju äldre man blir desto högre självbevarelsedrift (gäller mig iaf). :crazy:

Men om du sitter på kan du ju hindra den från att sticka iväg! Du rider väl inte ut på en häst som du är rädd ska sticka med dej om den får chansen???:confused: Det kallar jag inte självbevarelsedrift i så fall.
Att "sticka" med ryttare tillhör det totalt otillåtna, klass med att resa sig. Tanken att den kan det ska inte ens behöva finnas, i alla fall om det är en häst du rider regelbundet.

Jo det är klart jag rider en häst jag vet är dum i huvet och skenbenägen :cool:

Natuligtvis inte!! Men om jag hamnar i situationen att jag hoppat av och hästen får för sig att dra och jag inte orkar hålla den så är jag glad om jag slipper sitta med på skenturen! :(
Det var det jag menade, suck! Och det är väl inte säkert att man kan hålla hästen mer från ryggen om den vill ge sig iväg????!!!!

sitter kvar in i absolut sista sekund. detta pågrund av att jag red en stor travare en gång som blev mycket rädd. jag var ganska litn och var dum nog at hoppa av och leda. gick bra i början men sen stegrade hästen och jag tappade taget. mycket dummt ghjort av mig. sitter alltså heldre kvar och gör så gott jag kan :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar