hopp-problem.

scizofren

Trådstartare
någon här som har samma problem med sin häst som jag när det gäller hoppning? han stressar upp sig så att han börjar svettas bara han ser ett hinder. sedan rusar han emot hindrerna och bockar och svänger i luften när jag inte sagt åt honom att svänga.. :o

han älskar att hoppa, men han älskar det lite för mycket.. jag kan knappt hålla honom när jag hoppar..
finns det någon här som vill dela med sig av sina erfarenheter? någon som kanske till och med har en fiffig lösning på mitt problem?

Sv: hopp-problem.

jobba jättemycket med markarbete och låga hinder och se till att han lyssnar på dej hela tiden även om han är lite för glad...

Börja med bommar på marken. Skritta, trava och galoppera över bommar som du lagt ut så att de ingår naturligt i ditt markarbete.

Så småningom när han är helt lugn kan du bygga upp små hinder på en volt och trava och galoppera lugnt över dem. Stressar han upp sig så lägg mycket volter och travhoppa.

När du ska börja hoppa mer ordentliget så gör mycket serier och studsar. Då får han inte chansen att rusa utan måste koncentreara sig och vänta på hindrena så att han inte slår sig.

Lycka till!

Tänk oxå lite på hur du sitter.. Hästen kanske är väldigt känslig..?
Att du spänner dig, o lutar dej (kanske väldigt lite bara) omedvetet o driver på omedvetet...

Med det du skriver som beskrivning först, låter det inte enbart som att hästen tycker det är kul, utan att den är väldigt spänd och stressad...
du kanske borde börja med att bara ta det lungt..
nu vet ja ju inmte hur högt du hoppar, men att börja med att inte ställanåra direkta krav på den. inte så högt o komplicerat...
Sen är det ju självklart viktigt att hästen lyssnr på dej.
Hur är den att rida i dressyren? Och ute i skogen?
tänkte om du har problem med det..?

Försök hitta problemet så har du lösningen =)
för det låter inte enbart som att hästen tycker att det är kul, även om det är så oxå..

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 966
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 134
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 100
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
976
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka